Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

IATA: Inflacja nie powinna zagrozić odbudowie ruchu lotniczego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
IATA: Inflacja nie powinna zagrozić odbudowie ruchu lotniczego
Fot: Unsplash
Wbrew obawom wyrażanym przez wiele osób, obserwowane obecnie na świecie wzrosty inflacji nie powinny zagrozić odbudowie ruchu lotniczego, przekonywała główna ekonomistka Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) podczas ubiegłotygodniowego spotkania z dziennikarzami, w którym uczestniczyła również redakcja Rynku Lotniczego.

Podczas gdy wśród makroekonomistów przeważa opinia, iż nadmierny poziom inflacji jest negatywnym, a nawet niebezpiecznym zjawiskiem dla gospodarek, Marie Owens Thomsen, główna ekonomistka IATA powiedziała, iż w tej chwili inflacja nie jest postrzegana jako problem mogący mieć znaczący wpływ na odbudowę rynku lotniczego. Wiąże się to z tym, iż tym razem zjawisku temu towarzyszą pozytywne dane dotyczące zatrudnienia.

Spowolnienie gospodarcze przy wysokim poziomie zatrudnienia

- Po tym, gdy w następstwie globalnego kryzysu finansowego z 2008 r. mieliśmy miejsca z odbudową przy wysokim bezrobociu, teraz mamy ciekawy przypadek spowolnienia gospodarczego przy wysokim poziomie zatrudnienia - powiedziała Thomsen, wyjaśniając iż niski poziom bezrobocia pozwala przewidywać, iż dla większości osób podróże lotnicze wciąż będą dostępne, nawet jeśli staną się relatywnie droższe z punktu widzenia budżetu gospodarstw domowych.

Główna ekonomistka Zrzeszenia zwróciła również na jeden z aspektów inflacji, który może mieć pozytywny wpływ na wiele linii lotniczych będących w trakcie spłacania pomocy publicznej lub kredytów na z góry określonych warunkach. - Inflacja może być szczęściem w nieszczęściu dla zadłużonych podmiotów - podkreśliła Thomsen.

Optymistyczne informacje

Podczas pierwszego powakacyjnego spotykania władz IATA z dziennikarzami, połączonego z prezentacją wyników przewozów pasażerskich oraz cargo, nie brakowało pozytywnych informacji.

Odpowiadając na pytania dziennikarzy, Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, poinformował że linie lotnicze obserwują rosnący poziom rezerwacji, w tym również rezerwacji w najwyższych klasach podróży. Wprawdzie, co podkreślił Walsh, Zrzeszenie nie posiada informacji o tym, w jakim celu pasażerowie odbywali podróż, ale rezerwacje w biletów w klasach premium, tradycyjnie często dokonywane przez pasażerów podróżujących w celach służbowych, pozwalają przypuszczać, iż mamy do czynienia z odbudową tego ważnego dla linii lotniczych segmentu rynku.

Szef IATA zwrócił również uwagę na poprawę przejściowej sytuacji związanej z opóźnieniami i odwołaniami lotów, która niedawno była odczuwana w wielu lotniskach Europy i Ameryki Północnej, zachodzącej szybciej, niż przewidywały to pierwotne prognozy.

W ostatnim czasie uwagę linii lotniczej przykuwa zjawisko rozdźwięk pomiędzy cenami ropy naftowej, a cenami paliwa lotniczego o skali, której, jak mówił Walsh, nigdy sobie nie przypominał. Normalnie ceny paliwa lotniczego, produktu rafinacji ropy naftowej, podążały za ceną ropy naftowej, podczas gdy tym razem ceny paliwa lotniczego utrzymują się na wywindowanym poziomie nawet pomimo spadku ceny surowca do ich produkcji. Zjawisko to, które może utrzymać się do końca roku, szef IATA tłumaczy nadużywaniem przez producentów monopolistycznej pozycji na rynku, połączonej z chęcią zrekompensowania sobie strat z czasu pandemii. Walsh wezwał branżę rafineryjną do porzucenia tych praktyk i do skoncentrowania się na rynku odnawialnych paliw lotniczych (SAF).

Branża na kursie odbudowy

Ogółem pozytywna dynamika odbudowy rynku lotniczego pozwala Zrzeszeniu utrzymać wcześniejsze prognozy zakładające powrót do globalnego poziomu z 2019 r. w 2024 r.

Pierwszym regionem, który powróci do poziomu z 2019 będzie Ameryka Północna, gdzie cel ten powinien być zrealizowany już w przyszłym roku, podczas gdy Region Azji-Pacyfiku, w którym z uwagi na wciąż obowiązujące ograniczenia w podróżowaniu odbudowa następuje wolniej niż w innych regionach, może osiągnąć poziom podróży lotniczych z 2019 r. najpóźniej, czyli w 2025 r., przypomniała Thomsen.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Ryanair przewiózł w maju 17 mln pasażerów. Więcej niż przed rokiem

Biznes i przemysł

Ryanair przewiózł w maju 17 mln pasażerów. Więcej niż przed rokiem

Rafał Dybiński 02 czerwca 2023

Kraków: Rekordowy maj i blisko 840 tys. pasażerów. Więcej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Enter Air zwiększa przychody w Q1 i przygotowuje flotę na sezon letni

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

IATA: Odrodzenie lotów krajowych i wysoki popyt w kwietniu

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Odrodzenie lotów krajowych i wysoki popyt w kwietniu

Rafał Dybiński 02 czerwca 2023

IATA: Wysoki poziom rezerwacji i zaufania do lotów w szczycie lata

Pasażer i linie lotnicze

Drogie bilety? IATA przekonuje, że nie

Pasażer i linie lotnicze

Drogie bilety? IATA przekonuje, że nie

Mateusz Kieruzal 24 kwietnia 2023

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Ryanair przewiózł w maju 17 mln pasażerów. Więcej niż przed rokiem

Biznes i przemysł

Ryanair przewiózł w maju 17 mln pasażerów. Więcej niż przed rokiem

Rafał Dybiński 02 czerwca 2023

Kraków: Rekordowy maj i blisko 840 tys. pasażerów. Więcej niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Enter Air zwiększa przychody w Q1 i przygotowuje flotę na sezon letni

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

IATA: Odrodzenie lotów krajowych i wysoki popyt w kwietniu

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Odrodzenie lotów krajowych i wysoki popyt w kwietniu

Rafał Dybiński 02 czerwca 2023

IATA: Wysoki poziom rezerwacji i zaufania do lotów w szczycie lata

Pasażer i linie lotnicze

Drogie bilety? IATA przekonuje, że nie

Pasażer i linie lotnicze

Drogie bilety? IATA przekonuje, że nie

Mateusz Kieruzal 24 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5