Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

IATA: 2024 będzie rekordowy. Więcej lotów i pasażerów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
04-06-2024
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
IATA: 2024 będzie rekordowy. Więcej lotów i pasażerów
fot. Berlin Brandenburg AirportSzerokokadłubowiec Hainan Airlines na lotnisku stolicy Niemiec
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) prognozuje, że 2024 rok może być przełomowy dla branży lotniczej, która prawdopodobnie przebije pod względem liczby przewiezionych pasażerów statystyki z 2019 roku. Szacunki przewidują niemal pięć miliardów podróżnych. To będzie oznaczać definitywny koniec z porównaniami i odniesieniami do czasów pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.

W kwietniu 2020 roku przewozy spadły rok do roku aż o 93 proc. To był szok dla całej branży lotniczej, która jednak systematycznie dźwigała się z największego w historii lotnictwa kryzysu. Wiosną 2023 roku krajowy ruch wrócił znów do poziomów sprzed pandemii, natomiast w lutym bieżącego roku podobny pułap odzyskał ruch międzynarodowy.

Odbudowa była najwolniejsza w Chinach, gdzie najpóźniej złagodzono ograniczenia w podróżowaniu. Czynnikami spowalniającymi odbicie globalnego rynku były także napięcia geopolityczne i związana z nimi niepewność gospodarcza. Duży wpływ na ruch między Azją i Europą ma dodatkowo wojna w Ukrainie. Niemniej według IATA w 2024 roku większość regionów na świecie przekroczy już poziomy z 2019 roku.

Przewidywany wzrost globalnej liczby pasażerów osiągnie względem poprzedniego roku 10,4 proc. Szacunki przewidują dokładnie 4,96 mld podróżnych. Afryka będzie jednak jedynym regionem, który najprawdopodobniej odnotuje w tym roku spadek liczby podróżnych. Mimo napięć geopolitycznych na Bliskim Wschodzie nie przewiduje się żadnych gwałtownych tąpnięć. Znaczące wzrosty liczby pasażerów, zwłaszcza w mniejszych krajach, odnotuje natomiast Europa. Liderem odbudowy będzie jednak region Azji i Pacyfiku z wzrostem rok do roku o 17,2 proc. W tym przypadku motorami napędowymi będą rynki Chin oraz Indii.



IATA spodziewa się, że w ciągu najbliższych 20 lat liczba obsłużonych przez przewoźników pasażerów na świecie będzie rosła średnio o 3,8 proc. rocznie, co w porównaniu z 2023 rokiem przełoży się na ponad cztery miliardy dodatkowych podróżnych w 2043 roku. Na rynkach w Europie i Ameryce Północnej popyt będzie rósł wolniej. Odpowiednio o 2,3 i 2,7 proc. rocznie. Największy wzrost spodziewany jest w obszarze Azji i Pacyfiku, który dzięki poprawie standardów życia wygeneruje ponad połowę nowych podróżnych. Linie lotnicze w ciągu najbliższych dwóch dekad przewiozą w tym regionie niemal trzykrotnie więcej pasażerów. Spadnie w ten sposób udział w globalnym ruchu podróżujących po Stanach Zjednoczonych, Ameryce Łacińskiej i Europie, gdzie coroczne wzrosty będą coraz niższe. Stabilny poziom w globalnym ruchu utrzymają natomiast Afryka i Bliski Wschód.



IATA zastrzega, że najnowsze prognozy są oczywiście obarczone ryzykiem. Nieprzewidywalne czynniki pozytywne i negatywne mogą wpłynąć na rozwój lub regres branży oraz na popyt na podróże lotnicze. Do jego wzrostu prowadzą korzystne warunki makroekonomiczne, takie jak normalizacja łańcuchów dostaw i niższa inflacja. Trwające wojny w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie mogą jednak spowodować spadek popytu.

Zrzeszenie w podsumowaniu przypomina po raz kolejny, że transport lotniczy odgrywa kluczową rolę w światowym rozwoju gospodarczym, pozwalając na kontakty biznesowe między miastami i krajami. Kryzys wywołany wirusem COVID-19 spowodował zamknięcie prawie 6000 tras. Liczba unikalnych połączeń między miastami spadła wówczas o 28 proc. 2024 rok powinien być jednak pierwszym rokiem po odbudowie, w którym takich unikalnych tras (ponad 22 tysiące) będzie więcej niż w 2019 roku. To będzie oznaczać wzrost rok do roku o pięć proc. Na jakość połączeń będą mieć wpływ niższe ceny biletów, które w ostatniej dekadzie spadły o ponad 30 proc.

Oprócz większej liczby unikalnych tras trzeba także dopasować częstotliwość lotów na oferowanych kierunkach. Tylko w ubiegłym roku wzrosła odpowiednio o 28 i 10 proc. na międzynarodowych i krajowych połączeniach. Motorem tego sukcesu był oczywiście region Azji i Pacyfiku, gdzie po zniesieniu ograniczeń w podróżowaniu w przypadku międzynarodowych tras częstotliwość rejsów była wyższa rok do roku o 62 proc. Dla porównania w Europie i Ameryce Północnej wzrosty są aktualnie na poziomie 17 i 18 proc. To sprawi, że globalne połączenia lotnicze osiągną rekordowy pułap w 2024 roku.

Wcześniej informowaliśmy, że IATA prognozuje nieznacznie wyższą niż zakładano wcześniej rentowność linii lotniczych w 2024 roku. Zyski przewoźników osiągną co prawda pulę 30,5 mld dolarów, ale na jednym podróżnym zarobią najwyżej 6,14 dolara. Mniej więcej tyle kosztuje... espresso w hotelu w Dubaju. Przewidywane wyniki finansowe linii lotniczych będą generalnie lepsze o trzy proc. w odniesieniu do uzyskanych w 2023 roku. 


Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Rosną zyski linii lotniczych

Biznes i przemysł

IATA: Rosną zyski linii lotniczych

Rafał Dybiński, Łukasz Malinowski 03 czerwca 2024

IATA: Potrojenie produkcji SAF w tym roku

Biznes i przemysł

IATA: Potrojenie produkcji SAF w tym roku

Łukasz Malinowski 03 czerwca 2024

IATA: Australia i Brazylia motorami wzrostów w kwietniu

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: Rosną zyski linii lotniczych

Biznes i przemysł

IATA: Rosną zyski linii lotniczych

Rafał Dybiński, Łukasz Malinowski 03 czerwca 2024

IATA: Potrojenie produkcji SAF w tym roku

Biznes i przemysł

IATA: Potrojenie produkcji SAF w tym roku

Łukasz Malinowski 03 czerwca 2024

IATA: Australia i Brazylia motorami wzrostów w kwietniu

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

IATA: Rosną zyski linii lotniczych

Biznes i przemysł

IATA: Rosną zyski linii lotniczych

Rafał Dybiński, Łukasz Malinowski 03 czerwca 2024

IATA: Potrojenie produkcji SAF w tym roku

Biznes i przemysł

IATA: Potrojenie produkcji SAF w tym roku

Łukasz Malinowski 03 czerwca 2024

IATA: Australia i Brazylia motorami wzrostów w kwietniu

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: Rosną zyski linii lotniczych

Biznes i przemysł

IATA: Rosną zyski linii lotniczych

Rafał Dybiński, Łukasz Malinowski 03 czerwca 2024

IATA: Potrojenie produkcji SAF w tym roku

Biznes i przemysł

IATA: Potrojenie produkcji SAF w tym roku

Łukasz Malinowski 03 czerwca 2024

IATA: Australia i Brazylia motorami wzrostów w kwietniu

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5