Partner serwisu
Biznes i przemysł

IATA: 2020 rok był katastrofą. Inne słowa nie pasują. Największe spadki w historii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
IATA: 2020 rok był katastrofą. Inne słowa nie pasują. Największe spadki w historii
fot. Lufthansa
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) opublikowało dane za 2020 rok, które pokazują zmniejszenie niemal o 66 proc. przychodów z RPK (pasażerokilometrów) w porównaniu z poprzednimi dwunastoma miesiącami. To był największy spadek w historii całego lotnictwa.

Globalny popyt w 2020 roku na podróże powietrzne był o ponad 75 proc. niższy od poziomu z 2019 roku. Oferowanie spadło o ponad 68 proc. Średnia wypełnienia samolotów była natomiast nieznacznie poniżej 63 proc. To o 19,2 proc. mniej w odniesieniu do wcześniejszych dwunastu miesięcy.

Krajowy popyt w 2020 roku był niższy o prawie 49 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Oferowanie spadło o niemal 36 proc. Średnia wypełnienia samolotów była natomiast bliska 67 proc. To o 17 proc. mniej w odniesieniu do wcześniejszych dwunastu miesięcy.

Globalny ruch lotniczy w grudniu ubiegłego roku był prawie o 70 proc. niższy od tego w analogicznym miesiącu 2019 roku, ale już nieznacznie lepszy od tego z listopada, a konkretnie o 0,7 proc. Oferowanie spadło o niemal 57 proc. Średnia wypełnienia samolotów była natomiast na poziomie 57,5 proc. To o blisko 25 proc. mniej w odniesieniu do wcześniejszych dwunastu miesięcy.



Rezerwacje na przyszłe podróże lotnicze dokonane w styczniu 2021 roku spadły o 70 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2020 roku. Podstawowa prognoza IATA na 2021 roku zakłada poprawę o 50,4 proc. w stosunku do popytu z poprzednich dwunastu miesięcy. To będzie i tak najwyżej nieznacznie ponad połowę (a konkretnie 50,6 proc.) poziomów z 2019 roku. Czarny scenariusz w przypadku przedłużających się rządowych restrykcji ogranicza wzrost popytu o zaledwie 13 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. To oznaczałoby z kolei najwyżej 38 proc. poziomu z 2019 roku.

– Miniony rok był katastrofą. Nie ma innych słów, aby to opisać. Letnie ożywienie na półkuli północnej utknęło w martwym punkcie jesienią, a sytuacja uległa dodatkowo dramatycznemu pogorszeniu w okresie świątecznym pod koniec 2020 roku, kiedy nałożono ostrzejsze ograniczenia w podróżowaniu w obliczu kolejnej fali pandemii i pojawieniu się nowych wariantów koronawirusa. To rozwiało także optymizm, powstały po wdrażaniu narodowych programów szczepień – wyjaśnił Alexandre de Juniac, prezes IATA.



Analizując kontynentalnie region Azji i Pacyfiku zanotował spadek ruchu lotniczego o ponad 80 proc. Oferowanie spadło o ponad 74 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Średnia wypełnienia samolotów była na poziomie 61,4 proc. To o 19,5 proc. mniej w odniesieniu do wcześniejszych dwunastu miesięcy.

Europejski ruch lotniczy był niższy o 73,7 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Oferowanie spadło o ponad 66 proc. Średnia wypełnienia samolotów była na poziomie 66,8 proc. To o 18,8 proc. mniej w odniesieniu do poprzednich dwunastu miesięcy.

Ruch lotniczy w Ameryce Północnej był niższy o ponad 75 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Oferowanie spadło o 65,5 proc. Średnia wypełnienia samolotów była na poziomie 60,1 proc. To o niemal 24 proc. mniej w odniesieniu do wcześniejszych dwunastu miesięcy.

Ruch lotniczy w Ameryce Południowej był natomiast niższy o blisko 72 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Oferowanie spadło o 67,7 proc. Średnia wypełnienia samolotów była na poziomie 72,4 proc. To o blisko 10,5 proc. mniej w odniesieniu do poprzednich dwunastu miesięcy.

Afrykański ruch lotniczy był niższy o blisko 70 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Warto podkreślić, że to był najlepszy wynik spośród wszystkich regionów. Oferowanie spadło o 61,5 proc. Średnia wypełnienia samolotów była na poziomie prawie 60 proc. To o 15,4 proc. mniej w odniesieniu do poprzednich dwunastu miesięcy.

Najmniejsze krajowe spadki odnotowano w Chinach i Rosji. Ruch lotniczy w Państwie Środka był niższy o niemal 31 proc. w porównaniu z 2019 rokiem, natomiast w największym państwie świata tylko o 23,5 proc. Warto przy tym zaznaczyć, że w Rosji w grudniu ten poziom był niższy zaledwie o 12 proc. w odniesieniu do analogicznego miesiąca z 2019 roku.

– Świat jest aktualnie bardziej zamknięty niż w jakimkolwiek momencie w ostatnich dwunastu miesiącach. Pasażerowie stają w obliczu oszałamiającej liczby szybko zmieniających się i nieskoordynowanych globalnie ograniczeń w podróżowaniu. Wzywamy rządy do współpracy z przemysłem w celu opracowania standardów szczepień i testów, które dadzą decydentom pewność, że granice mogą zostać ponownie otwarte, a międzynarodowe podróże lotnicze mogą zostać wznowione po zneutralizowaniu zagrożenia wirusowego. Miejmy nadzieję, że w tym procesie pomoże IATA Travel Pass. Branża będzie wciąż apelować o dalsze wsparcie finansowego ze strony rządów, aby zachować rentowność – podsumował de Juniac.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA. Zakaz lotów bez sensu. Kolej nie zawsze jest eko

Prawo i polityka

IATA. Zakaz lotów bez sensu. Kolej nie zawsze jest eko

Tomasz Śniedziewski 06 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA. Zakaz lotów bez sensu. Kolej nie zawsze jest eko

Prawo i polityka

IATA. Zakaz lotów bez sensu. Kolej nie zawsze jest eko

Tomasz Śniedziewski 06 listopada 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5