Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Horała: Wsparcie dla lotnisk na ostatniej prostej. To nie jest panaceum i złoty deszcz


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-10-15 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Horała: Wsparcie dla lotnisk na ostatniej prostej. To nie jest panaceum i złoty deszcz
Fot. Kaczmarczyk, Port Lotniczy Poznań Ławica
- Nie jest moją rolą mówić właścicielom co mają robić ze swoimi firmami - uważa Marcin Horała, wiceminister infrastruktury zapytany o przyszłość portów regionalnych położonych między Bugiem a Odrą.
Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego był w czwartek gościem porannego programu "Tłit" serwisu Wirtulnej Polski. Jak według niego należy ratować lotniska regionalne?

- To oczywiście nie jest łatwa sprawa. To jest bardzo trudny czas dla całej branży lotniczej, ale porty w Polsce były w różnej sytuacji przed wybuchem kryzysu. Są wśród nich takie, które od początku istnienia, nie odnotowały ani razu zysku i zawsze notowały stratę i bez pandemii koronawirusa - podkreślił Marcin Horała. 

Samorządy zdecydują o dalszym rozwoju 

- Sytuacja nie jest wesoła. Porty przynoszące same straty finansowane były w znacznej mierze przez samorządu. Państwo ma większościowe udziały w dwóch, najwyżej trzech lotniskach, a w pozostałych mniejszościowe - wyjaśnił wiceminister infrastruktury.

- Jeżeli samorząd województwa uważa, że z punktu widzenia promocji i rozwoju tego regionu chce dopłacać 5, 10 czy 15 mln do lotniska, bo ma taką koncepcję rozwoju gospodarczego regionu i uważa, że mu to w całości przynosi zysk, to nie moją rolą jest mówić, czy to ma sens. To są decyzje właścicieli - zaznaczył Horała.

- Zdajemy sobie sprawę, że trudna sytuacja jest spowodowana kryzysem wywołanym wirusem COVID-19. My zaproponowaliśmy mechanizm dotacyjny, poza wszystkimi innymi, które są w kolejnych tarczach antykryzysowych, z których wszystkie firmy w Polsce, w tym lotniska, mogły skorzystać. Dodatkowy mechanizm dotacyjny niestety opóźnił się przez dyskusje z Komisją Europejską, która mając na uwadze rentowność tych portów miała zastrzeżenia, czy ta pomoc jest dozwolona - ujawnił pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, który odniósł się do obiecanych w maju 142 mln złotych wsparcia dla lotnisk regionalnych.

Dotacje nie zasypią problemów

- Rozporządzenie o pomocy było bardzo szybko przygotowane z naszej strony, ale później zrodziła się dyskusja z Komisją Europejską, czy jest to dozwolona forma. Wskazano nam cztery porty, które w chwili całkowitego zamknięcia z powodu pandemii i nie było tam żadnych lotów, odnotowały lepszy wynik finansowy, czyli mniejszą stratę niż rok wcześniej, kiedy działały. Komisja Europejska stwierdziła, że udzielanie pomocy tym portom jest niedozwolone, ponieważ one na pandemii tak naprawdę zyskały, a nie straciły - zdradził Horała.

- Druga przygotowana przez nas tarcza zmienia mechanizmy wypłat, zgodnie z oczekiwaniami Komisji Europejskiej. Jesteśmy już na ostatniej prostej i lada moment uruchomimy te środki, ale 142 mln złotych do podziału między porty regionalne, to nie jest jakieś panaceum i złoty deszcz, którym zasypiemy wszystkie problemy - podsumował wątek Horała.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Szczecin: Brakuje notyfikacji PPL. Walka o egzystencję i więcej połączeń

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: Brakuje notyfikacji PPL. Walka o egzystencję i więcej połączeń

Rafał Dybiński 13 października 2020

BOŚ: Zwiększenie poziomu finansowania PLL LOT do kwoty 220 mln zł

Biznes i przemysł

BOŚ: Zwiększenie poziomu finansowania PLL LOT do kwoty 220 mln zł

Rafał Dybiński 08 października 2020

KE odrzuca pomysł ratowania polskich lotnisk. Rząd ma nowe rozwiązanie

Prawo i polityka

KE odrzuca pomysł ratowania polskich lotnisk. Rząd ma nowe rozwiązanie

Łukasz Malinowski 16 września 2020

 

SKY express zamawia cztery airbusy A320neo

Biznes i przemysł

SKY express zamawia cztery airbusy A320neo

18 października 2020

Lotniska bliżej pomocy państwa

Prawo i polityka

Lotniska bliżej pomocy państwa

17 października 2020

Kilka godzin na zmiany. Są nowe limity w transporcie

Prawo i polityka

Kilka godzin na zmiany. Są nowe limity w transporcie

17 października 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5