Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/CPK/MFiPR

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Projekt budowlany terminala i dworca w Q1 2024
fot. CPK
Spółka CPK wykupiła już ponad 1200 ha nieruchomości pod lotnisko i węzeł kolejowy. Jest także projekt koncepcyjny terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Budowlany powinien być gotowy w pierwszym kwartale 2024 roku.

Trwa także projektowanie ponad 450 km Kolei Dużych Prędkości. W przygotowaniu jest kolejnych 1500 km. Najbardziej zaawansowane prace toczą się przy tunelu w Łodzi oraz odcinku Warszawa - CPK - Łódź. Do wojewody mazowieckiego trafił ponadto wniosek o decyzję lokalizacyjną. Środowiskowa już jest.

W tym miesiącu rząd przyjął program wieloletni, zapewniający finansowanie projektu do 2030 roku na poziomie 155 mld złotych. Pozwoli to na realizację robót budowlanych, wykup nieruchomości i kontynuację projektowania. Spółka CPK złożyła w październiku wniosek do wojewody mazowieckiego o decyzję lokalizacyjną dla lotniska. Po jej uzyskaniu już tylko krok będzie dzielił spółkę od wniosku na budowę i rozpoczęcia właściwych prac budowlanych. Mieszkańcy w Programie Dobrowolnych Nabyć otrzymują 140 proc. wartości rynkowej domów i 120 proc. wartości gruntów. Chęć dobrowolnej sprzedaży zgłosiło już ponad 1300 właścicieli posiadających ponad 3600 ha.

Obecny na spotkaniu z dziennikarzami wiceminister infrastruktury Marcin Horała wypowiedział się także o przyszłości projektu, wokół którego toczy się ożywiona dyskusja.  – Czas pokażę. Gdybym ja dostał projekt wyprowadzony na tym etapie i po jego najważniejszej części, to bardzo bym chciał dostać taki prezent do ręki, który popiera większość Polaków i chce go kontynuować. Rezygnacja lub zamrożenie programu to koszt sięgający 3, a nawet 4 mld złotych – przyznał wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, zapytany także o ewentualny audyt.  

– Różnego rodzaju kontrole, czy NIK-u czy poselskie są non stop. Harmonogramy zawsze były ambitne. Tak szybko nikt w Europie nie zdołał ich przeprowadzić. Zasadniczo wydarzyło się wszystko, co miało się wydarzyć do 2023 roku. Audyt może oczywiście opóźnić cały proces inwestycyjny. Ponadto na budowie zawsze są ryzyka, które trzeba zawsze brać pod uwagę. Gdyby zdarzył się rok opóźnienia, to nadal będzie to bardzo dobry harmonogram i sprawnie przeprowadzona inwestycja – uważa Horała.

Inwestycje Centralnego Portu Komunikacyjnego są realizowane zgodnie z harmonogramem. W październiku spółka wybrała francuską grupę Vinci Airports i australijski fundusz IFM Global Infrastructure Fund na inwestora strategicznego. Doświadczeni zagraniczni partnerzy, którzy chcą zainwestować w lotnisko CPK, to potwierdzenie, że projekt ma dobrze przygotowany biznes plan, posiada potencjał komercyjny i gwarantuje wysoką stopę zwrotu.

Vinci to światowy lider w zakresie projektowania, budowy i zarządzania projektami infrastrukturalnymi. W portfolio tej grupy jest w sumie 65 lotnisk w 12 krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji i Japonii. IFM to z kolei fundusz inwestycyjny, który zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 140 mld dolarów i jest zaangażowany kapitałowo w inwestycje na lotniskach m.in. w Wiedniu, Manchesterze i Sydney.

W spółce CPK Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za budowę i operowanie CPK, obejmą oni do 49 proc. udziałów (51 proc., czyli kontrolę właścicielską zachowa Skarb Państwa). Podpisanie umowy planowane jest już w I kw. przyszłego roku.

– Uruchomienie lotniska CPK otworzy Polsce drogę do ogromnych korzyści, dając impuls gospodarce. Dysponujemy szeregiem analiz i raportów, które jednoznacznie to potwierdzają. Możemy być regionalnym liderem, który bez kompleksów spożytkuje potencjał Polaków, a także szerzej mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej. Niewiele było w historii RP tak dobrze przygotowanych projektów jak CPK – podkreślił Horała.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Łukasz Malinowski 29 listopada 2023

Budowa szprych CPK w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego?

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać  przy okazji CPK

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać przy okazji CPK

Elżbieta Pałys 27 listopada 2023

Zobacz również:

CPK:  155 mld złotych na II etap. Jedna trzecia wydatków na lotnisko

Infrastruktura i lotniska

CPK: 155 mld złotych na II etap. Jedna trzecia wydatków na lotnisko

Redakcja 27 listopada 2023

CPK: Chopin i duoport z Modlinem nie, CPK tak

Infrastruktura i lotniska

CPK: Chopin i duoport z Modlinem nie, CPK tak

informacja prasowa/ materiał partnera CPK 20 listopada 2023

Wild vs Furgalski. Za i przeciw budowie CPK

Infrastruktura i lotniska

Wild vs Furgalski. Za i przeciw budowie CPK

Redakcja 18 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Łukasz Malinowski 29 listopada 2023

Budowa szprych CPK w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego?

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać  przy okazji CPK

Infrastruktura i lotniska

Te drogi mają powstać przy okazji CPK

Elżbieta Pałys 27 listopada 2023

Zobacz również:

CPK:  155 mld złotych na II etap. Jedna trzecia wydatków na lotnisko

Infrastruktura i lotniska

CPK: 155 mld złotych na II etap. Jedna trzecia wydatków na lotnisko

Redakcja 27 listopada 2023

CPK: Chopin i duoport z Modlinem nie, CPK tak

Infrastruktura i lotniska

CPK: Chopin i duoport z Modlinem nie, CPK tak

informacja prasowa/ materiał partnera CPK 20 listopada 2023

Wild vs Furgalski. Za i przeciw budowie CPK

Infrastruktura i lotniska

Wild vs Furgalski. Za i przeciw budowie CPK

Redakcja 18 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5