Szymon Hołownia nie popiera budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i wolałby przeznaczyć środki wydawane na Port Solidarność na rozbudowę krajowej sieci połączeń kolejowych. Według założyciela ruchu "Polska 2050" nowe lotnisko na Mazowszu jest również zagrożeniem dla środowiska.
– To nie jest moment na budowę wielkich lotnisk w stylu CPK, które pomnożą emisję CO2. To nie jest też moment zapowiadanej przez premiera Mateusza Morawieckiego kolei do CPK. Taką koleją pojadą przecież tylko nieliczni – argumentuje Hołownia w odezwie do społeczeństwa.
– My potrzebujemy natychmiast, połączeń kolejowych do setek miast i miasteczek, którymi ludzie dojadą do pracy, szpitali czy szkół – przekonuje założyciel ruchu "Polska 2050".
Hołownia nie jest pierwszym politykiem, który publicznie apeluje o wstrzymanie budowy CPK. Wcześniej w podobnym tonie wypowiadał się Radosław Sikorski. Według byłego kandydata na prezydenta kraju projekt Portu Solidarność opiera się na nierealistycznych założeniach.
– Inwestycja warta dziesiątki miliardów złotych stała się tym bardziej absurdalna, ponieważ wciąż nie wiemy, jak bardzo pandemia odbije się na rynku lotniczym – napisał Sikorski w obszernym poście opublikowanym na Facebooku. Więcej o tym pisaliśmy w
tym tekście.
Do opinii założyciela ruchu "Polska 2050" szybko odniósł się Marcin Horała, pełnomocnik rządowy ds. CPK. – Panie Szymonie, panie przewodniczący, loty kontynentalne i długodystansowe, które będzie obsługiwało CPK, są najbardziej przyjazne dla środowiska. Taka sieć połączeń pozwoli wyeliminować te krótkodystansowe, które najwięcej emitują CO2. Po drugie jeśli pan mówi, że potrzeba więcej połączeń kolejowych do setek miast i miasteczek, to właśnie to jest programem kolejowym CPK, bo te szprychy będą prowadziły oczywiście do Portu Solidarność, ale nie będą się tam kończyć – wyjaśnia wiceminister infrastruktury.
– Pociąg nie będzie jeździł w relacji Gdańsk-CPK, ale w relacji Gdańsk-Kraków przez CPK. Tak samo w przypadku relacji Poznań-Warszawa. Właśnie z takich pociągów skorzystają mieszkańcy Płocka, Ostrołęki, Łomży, Jastrzębia-Zdroju, Sieradza i całego szeregu innych miejscowości. Nowy system transportowy związany z CPK to likwidowanie barier komunikacyjnych i dobre połączenia dla mieszkańców setek miejscowości w Polsce – podkreślił Horała.
– Ostatnia sprawa. Mówi Pan, że to nie jest czas na budowanie takich lotnisk, a to właśnie teraz jest odpowiedni moment, żeby prowadzić takie inwestycje, bo kiedy wróci ruch lotniczy i kiedy wróci szczyt połączeń, to będzie już za późno, żeby zaczynać budowę. Wtedy trzeba będzie budowę kończyć i dostarczać Polakom tych połączeń – podsumował wiceminister infrastruktury.