Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Historyczne niedoinwestowanie kolei. Czy CPK zasypie olbrzymią lukę?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Historyczne niedoinwestowanie kolei. Czy CPK zasypie olbrzymią lukę?
fot. CPK
Inwestycje w infrastrukturę drogową były w historii III RP znacznie większe niż na kolei. Przedstawiciele branży mówią o realnych konsekwencjach tego stanu rzeczy, m.in. o niewielkim rynku na rozjazdy czy podkłady. Czy szansą na zmianę tego stanu rzeczy będzie budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z prowadzącymi do niego liniami KDP?

– Zastanawiam się, jak to się stało, że mamy w Polsce tylko trzech, może czterech producentów podkładów kolejowych – mówił podczas Kongresu Rynku Lotniczego Mikołaj Wild, prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Stwierdził, że produkcja wielu komponentów kolejowych opiera się na znanych metodach. Zasugerował też, że jego spółka bierze niewielką liczbę zakładów produkcyjnych pod uwagę, projektując nową sieć linii. Czy niezbędne może okazać się zatem importowanie podkładów?

Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, przypomniała uwarunkowania historyczne, zgodnie z którymi produkcja podkładów była zrejonizowana. Przekonywała także, że istotna jest nie liczba producentów, a ich zdolność produkcyjna. – Zapewniam, że podkładów nie zabraknie – dodała, odnosząc się do planów budowy szeregu nowych linii przez spółkę CPK.

– Ten sektor był historycznie niedoinwestowany na gigantyczną skalę – komentował natomiast Rafał Leszczyński, prezes grupy KZN Bieżanów. Podawał on przykład producentów rozjazdów. – Jest ich dziś trzech. Każdy z nich mógłby wyprodukować tysiąc rozjazdów, a na rynku potrzebnych jest pięćset, i to w najlepszym momencie – wyliczał. Stwierdził także, że odpowiedniego rynku nie wykreowało państwo.

Leszczyński zwracał też uwagę, że rządowe plany budowy i modernizacji dróg opiewają na ok. 300 mld zł. Tymczasem już w 2019 r. taka kwota była potrzebna według cytowanych przez niego danych do doprowadzenia polskiej infrastruktury kolejowej do stanu, który określił on mianem „zero”. Miałoby to oznaczać remont istniejących tras bez budowy nowych odcinków.

Czy szansą na nadrobienie zaległości względem infrastruktury drogowej jest komponent kolejowy CPK? – Wspólnie z polskimi producentami możemy osiągnąć bardzo wiele – przekonywał Mikołaj Wild. Zaznaczył, że oczekuje od nich spełnienia najwyższych standardów, bo siatka nowych linii budowana przez CPK ma cechować się dobrymi parametrami technicznymi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Pasażer i linie lotnicze

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Itaka 09 lipca 2025

Bliżej rozbudowy A2 Łódź – Warszawa. Rusza przetarg

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Wkonawcy wycofują zarzuty w postępowaniu na budowę Terminala

Infrastruktura i lotniska

CPK: Wkonawcy wycofują zarzuty w postępowaniu na budowę Terminala

Redalcja 04 lipca 2025

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Infrastruktura i lotniska

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Pasażer i linie lotnicze

Czarter do Kolumbii. Egzotyczna nowość Itaki

Itaka 09 lipca 2025

Bliżej rozbudowy A2 Łódź – Warszawa. Rusza przetarg

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

CPK: Wkonawcy wycofują zarzuty w postępowaniu na budowę Terminala

Infrastruktura i lotniska

CPK: Wkonawcy wycofują zarzuty w postępowaniu na budowę Terminala

Redalcja 04 lipca 2025

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Infrastruktura i lotniska

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij