Przemysł lotniczy w Hamburgu przygotowuje się do latania z wodorem. Wczoraj (7 lipca) zostały ogłoszone plany utworzenia nowej platformy rozwojowej. W ciągu najbliższych dwóch lat Lufthansa Technik wraz z Niemieckim Centrum Lotniczym (DLR), Centrum Stosowanych Badań Lotniczych (ZAL) i lotniskiem w Hamburgu zaprojektują i przetestują szeroko zakrojone procesy obsługi technicznej i obsługi naziemnej technologii wodorowej.
Miasto Hamburg, jako trzeci co do wielkości ośrodek lotniczy na świecie, finansuje projekt badawczy z największej pojedynczej pozycji w swoim specjalnym programie łagodzenia ekonomicznych skutków pandemii koronawirusa dla przemysłu lotniczego. Do testów zostanie użyty jeden z samolotów z rodziny airbusa A320, który wkrótce zostanie przekształcony w stacjonarne laboratorium w bazie Lufthansa Technik w Hamburgu.
- Hamburg jest nie tylko jednym z trzech największych klastrów lotniczych na świecie, w zeszłym roku miasto rozwinęło również jasną wizję stania się główną metropolią wodorową. Dlatego uważam, że połączenie tych dwóch kluczowych kompetencji Hamburga jest logicznym i satysfakcjonującym krokiem. Port, sektor energetyczny, przemysł i cały sektor mobilności są zaangażowane i przygotowują się do tej przełomowej technologii. Dzięki temu projektowi wnosimy również istotny wkład w transformację lotnictwa w neutralne dla klimatu i rozwiązanie mobilnościowe przyszłości. Oczywistym celem jest zbudowanie w Hamburgu gospodarki wodorowej, która zajmie wiodącą pozycję na arenie międzynarodowej - wyjaśnił Michael Westhagemann, senator ds. gospodarki i innowacji Hamburga.
Ciekły wodór (Liquid hydrogen - LH2) jest coraz bardziej rozważany w działach rozwoju dużych producentów samolotów jako możliwe do wyprodukowania w sposób zrównoważony paliwo dla przyszłych generacji samolotów komercyjnych. W celu zbadania wpływu stosowania LH2 na procesy obsługi technicznej i naziemnej na wczesnym etapie, Lufthansa Technik, DLR, ZAL i Hamburg Airport łączą obecnie swoje szerokie doświadczenie praktyczne i naukowe. Celem jest wspólne opracowanie pionierskiego demonstratora i jego eksploatacja już od 2022 r.
- Nie ma alternatywy dla transformacji naszej branży w kierunku latania neutralnego dla klimatu. Poprzez ten projekt chcemy podjąć to ogromne wyzwanie technologiczne na wczesnym etapie - zarówno dla całej branży MRO, jak i dla nas. W ten sposób aktywnie zabezpieczamy przyszłość, ponieważ już dziś budujemy know-how dla obsługi technicznej i procesów naziemnych, które pojawią się pojutrze. Dlatego też cieszę się, że udało nam się połączyć siły z silnymi partnerami w tym projekcie. Jestem też bardzo wdzięczny za dalekowzroczność miasta Hamburg i jego hojne dofinansowanie tego projektu - powiedział Johannes Bussmann, Dyrektor Generalny Lufthansa Technik AG.
W pierwszej fazie projektu, do końca 2021 r., partnerzy zamierzają zidentyfikować najpilniejsze obszary rozwoju do bliższego zbadania naukowego i na tej podstawie opracować koncepcję do późniejszych testów praktycznych. Praktyczna realizacja koncepcji rozpocznie się na początku 2022 r. i będzie polegała na modyfikacji wycofanego z eksploatacji samolotu airbus A320. Zostanie on wyposażony w infrastrukturę LH2, która będzie wykorzystywana jako w pełni funkcjonalne laboratorium polowe w bazie Lufthansy Technik w Hamburgu. Równolegle w DLR tworzone jest wirtualne środowisko, które zostanie wykorzystane do cyfrowego i bardzo dokładnego odwzorowania zdefiniowanych obszarów rozwojowych. Nowa platforma rozwojowa ma dostarczyć inspiracji dla procesu projektowania nowej generacji samolotów za pomocą wysoce dokładnych modeli wirtualnych.
- Samoloty przyszłości są lżejsze, bardziej wydajne i latają z alternatywnymi koncepcjami napędowymi. Wodór będzie odgrywał w tym ważną rolę. Musimy poznać - szybko i szczegółowo - wymagania stawiane samolotom i obsłudze technicznej rzeczywistej eksploatacji z wodorem na ziemi. W ramach projektu wykorzystujemy te dane i doświadczenia do opracowania cyfrowych modeli procesów naziemnych. Te cyfrowe bliźniaki procesów mogą być następnie wykorzystane bezpośrednio w projektowaniu przyszłościowych, a jednocześnie możliwych do zastosowania w praktyce konfiguracji samolotów - powiedział dr Markus Fischer, zastępca członka zarządu DLR ds. aeronautyki.
W tym kontekście Lufthansa Technik wniesie przede wszystkim swoje ogromne doświadczenie operacyjne w zakresie konserwacji i modyfikacji samolotów komercyjnych, a także może uwzględnić perspektywę klienta dzięki bliskim kontaktom z liniami lotniczymi na całym świecie. DLR wniesie swoje wieloletnie i międzysektorowe doświadczenie w dziedzinie wodoru i skupi się na rozwoju środowiska wirtualnego. ZAL również będzie uczestniczyć w projekcie dzięki swojemu rozległemu know-how w dziedzinie technologii ogniw paliwowych i cyfrowemu mapowaniu procesów. Jako partner stowarzyszony w projekcie, port lotniczy w Hamburgu wniesie przede wszystkim swoje doświadczenie z perspektywy operatora, na przykład w zakresie definiowania wymagań dla procesu obsługi naziemnej przyszłych samolotów napędzanych LH2.
- Rozwój laboratorium terenowego i cyfrowego bliźniaka to ważne elementy hamburskiej mapy zielonych technologii lotniczych. Zostały one opracowane wspólnie z członkami Hamburg Aviation Cluster w zeszłym roku, aby wzmocnić kompetencje Hamburga w zakresie badań i rozwoju w kontekście europejskim. Dziękujemy miastu Hamburg za wsparcie, aby teraz wspólnie realizować tę strategię lokalizacji dla rozwoju przyszłych samolotów napędzanych LH2 - powiedział Roland Gerhards, dyrektor generalny ZAL GmbH.
- Przyjazne dla klimatu latanie z technologią wodorową jest możliwe tylko wtedy, gdy infrastruktura na ziemi również idealnie pasuje. Wymagana jest tu ścisła koordynacja, a my jako lotnisko cieszymy się, że możemy wnieść nasz know-how do tego ważnego projektu - od kwestii magazynowania i dystrybucji po proces tankowania na płycie lotniska. Na lotnisku stawiamy również na wodór jako technologię przyszłości dla naszego transportu naziemnego. Ten projekt daje nam szansę na zidentyfikowanie i jak najlepsze wykorzystanie efektów synergii pomiędzy wodorem gazowym, takim jak ten używany do tankowania naszych ciągników bagażowych, a wodorem ciekłym do tankowania samolotów - powiedział Michael Eggenschwiler, dyrektor generalny lotniska w Hamburgu.