Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Warszawiacy z gorszym połączeniem z Lotniskiem Chopina?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Warszawiacy z gorszym połączeniem z Lotniskiem Chopina?
Fot. Miasto Stołeczne WarszawaStacja Warszawa Lotnisko Chopina
– Wraz z grudniową zmianą kolejowego rozkładu jazdy może zabraknąć kilkunastu połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich z Lotniskiem Chopina. Oznacza to nie tylko pogorszenie obsługi transportowej portu lotniczego, ale także Służewca Przemysłowego. Wszystko przez pomysł na pociągi PKP Intercity z Łodzi – alarmuje w komunikacie stołeczny urząd miasta. Rzeczywiście, taka perspektywa jest możliwa.

Wszystko dlatego, że zgodnie z zapowiedzią PKP Intercity i LOT, od grudnia ten pierwszy przewoźnik ma zamiar uruchomić połączenia łączące Łódź z Lotniskiem Chopina w Warszawie, z pominięciem głównych warszawskich stacji.

– Zamierzenia Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity są tak naprawdę sprzeczne z interesem Lotniska Chopina i Warszawy. Zrealizowanie tej zapowiedzi będzie miało swoje reperkusje nie tylko dla tysięcy podróżnych, ale też i warszawiaków korzystających z przystanku kolejowego Warszawa Służewiec, dojeżdżających codziennie do pracy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Wiadomo, że przepustowość linii lotniskowej jest ograniczona, więc próba upychania na lotnisku pociągów dalekobieżnych odbędzie się kosztem połączeń aglomeracyjnych. To nie tylko nielogiczne, ale i sprzeczne z istotą porozumienia zawartego pomiędzy ministerstwem a miastem w 2006 r. – dodaje prezydent stolicy.

Pociągi PKP Intercity mogą zdemolować rozkład jazdy

Połączenie kolejowe między Centrum Warszawy a Lotniskiem Chopina uruchomiono tuż przed Euro 2012. Od tamtej pory funkcjonuje ono w niemal niezmienionym kształcie, a pociągi aglomeracyjne warszawskiej SKM i Kolei Mazowieckich odjeżdżają stamtąd naprzemiennie średnio co 15 minut. Od początku było wiadomo – ze względu na przyjęte rozwiązania techniczne i odległość lotniska od centrum miasta – że model obsługi kolejowej musi opierać się na połączeniach wahadłowych o odpowiedniej częstotliwości i regularności – inaczej w kluczowej relacji do/z centrum miasta nie będzie ono konkurencyjne wobec transportu drogowego.

Pociągi PKP Intercity mogą zepsuć rozkład jazdy na lotnisko

Jak zaznacza miasto, ustalenie rozkładów na linii lotniskowej, z uwzględnieniem ruchu wszystkich pociągów na tzw. linii radomskiej, średnicowej, mińskiej czy legionowskiej jest olbrzymim wyzwaniem. Wynika to z konieczności koordynacji rozkładów jazdy pociągów podmiejskich i dalekobieżnych, którą trzeba osiągnąć nie w skali poszczególnych linii, ale całego Warszawskiego Węzła Kolejowego. Oczywiście, zgodnie z obowiązującym prawem jeden przewoźnik czy organizator nie może zablokować innemu dostępu do danej linii, więc SKM czy KM nie mogą zabronić PKP IC chęci obsługi lotniska.

– Naszym zdaniem nie może być tak, że na lotnisko będzie wjeżdżał każdy kto chce i kiedy chce, bo zamiast czytelnej oferty będzie bałagan, a w efekcie pasażerowie odwrócą się od kolei. Dotychczas było to przedmiotem ustaleń na szczeblu organizatorów oraz przewoźników i każdy z reguły akceptował swoją rolę w systemie – uzupełnia prezydent Trzaskowski.

Obsługa kolejowa Lotniska Chopina jest uwzględniona w planie transportowym miasta, nigdy natomiast nie było i nie ma jej nadal w planie transportowym ministerstwa. Próba „wepchnięcia” pociągów PKP Intercity (PKP IC) spowoduje, że część pociągów SKM lub KM po prostu do Lotniska Chopina nie dojedzie i z niego nie odjedzie, albo – w najmniej dolegliwych okolicznościach – ich rozkład będzie niekorzystny dla pasażerów. Co istotne, pociągi PKP IC w proponowanej przez kolejarzy i ministerstwo relacji: Łódź – Lotnisko Chopina, nie będą pełnić żadnej funkcji dla Warszawy i jej mieszkańców. Zgodnie z założeniem mają one bowiem omijać centrum stolicy i najważniejsze stacje.

Zdaniem miasta, nie bez znaczenia jest również kwestia biletów. Na podstawie obecnie obowiązujących umów zarówno w pociągach SKM, jak i KM, obsługujących Lotnisko Chopina, obowiązuje pełne wzajemne honorowanie wszystkich biletów. To szczególnie ważne udogodnienie dla podróżnych przylatujących do Warszawy i nie będących biegłymi w kwestiach taryfowych.

– Dotychczas linia lotniskowa była obsługiwana w uporządkowany sposób, oferując stabilne i pewne połączenie z centrum Warszawy. Poprzedni ministrowie, a także władze PKP Intercity i PKP PLK S.A. szanowali podjęte ustalenia. Próba „wciśnięcia” połączeń PKP Intercity zdestabilizuje funkcjonowanie połączeń aglomeracyjnych jako kompleksowej oferty i przyczyni się do realnego pogorszenia obsługi transportowej Lotniska Chopina. Wówczas pasażerowie zaczną szukać innych sposobów dotarcia do centrum Warszawy (autobusem, taksówką), co byłoby niewątpliwie ogromną szkoda dla całego wysiłku organizacyjnego i finansowego włożonego w zbudowanie połączenia kolejowego – czytamy w komunikacie, pod którym podpisuje się prezydent Trzaskowski.

"Stacja nie powinna była powstać w takiej formie"

Zdaniem ekspertów transportu kolejowego, obecnie mści się decyzja o budowie stacji przy lotnisku, w formie, w jakiej ono istnieje. Gdyby zbudowano tą stację jako przelotową, wielu problemów z przepustowością po prostu dziś by nie było. Wówczas mogłyby się na niej zatrzymywać także pociągi jadące na przykład z i do Radomia i Kielc. Także spółki PKP Intercity.

– Tu mści się po raz kolejny błędna decyzja o budowie ślepej linii na warszawskie lotnisko. Brak możliwości kontynuowania relacji w kierunku południowym powoduje, że stacja lotniskowa co do zasady będzie przystankiem końcowym kolei miejskiej. A próbom uruchamiania stąd specjalnych połączeń omijających centrum miasta nie wróżę sukcesu – powiedział Jakub Majewski, z Fundacji Pro Kolej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tramwaj do Wilanowa. Miasto ostrożnie z datami

Pasażer i linie lotnicze

Tramwaj do Wilanowa. Miasto ostrożnie z datami

Witold Urbanowicz 09 lutego 2024

Warszawa: Cięć w komunikacji nie będzie

Pasażer i linie lotnicze

Warszawa: Cięć w komunikacji nie będzie

Witold Urbanowicz 11 lutego 2024

Bratysława: Bardziej pojemne trolejbusy dojadą do lotniska

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko Chopina: 18,5 mln pasażerów w 2023. Wiemy dokąd latali

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: 18,5 mln pasażerów w 2023. Wiemy dokąd latali

redakcja 16 stycznia 2024

Lotnisko Chopina: Już 18 mln pasażerów w tym roku

Biznes i przemysł

Lotnisko Chopina: Już 18 mln pasażerów w tym roku

Łukasz Malinowski 22 grudnia 2023

Lotnisko Chopina chce lotów do m.in. Etiopii, Tajlandii czy Wietnamu

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Tramwaj do Wilanowa. Miasto ostrożnie z datami

Pasażer i linie lotnicze

Tramwaj do Wilanowa. Miasto ostrożnie z datami

Witold Urbanowicz 09 lutego 2024

Warszawa: Cięć w komunikacji nie będzie

Pasażer i linie lotnicze

Warszawa: Cięć w komunikacji nie będzie

Witold Urbanowicz 11 lutego 2024

Bratysława: Bardziej pojemne trolejbusy dojadą do lotniska

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko Chopina: 18,5 mln pasażerów w 2023. Wiemy dokąd latali

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: 18,5 mln pasażerów w 2023. Wiemy dokąd latali

redakcja 16 stycznia 2024

Lotnisko Chopina: Już 18 mln pasażerów w tym roku

Biznes i przemysł

Lotnisko Chopina: Już 18 mln pasażerów w tym roku

Łukasz Malinowski 22 grudnia 2023

Lotnisko Chopina chce lotów do m.in. Etiopii, Tajlandii czy Wietnamu

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5