GE Aerospace oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. (WZL-2) podpisały w Warszawie porozumienie o współpracy w zakresie rozwoju zdolności obsługi technicznej, napraw i przeglądów silników F110-GE-129, które napędzają m.in. samoloty bojowe boeing F-15EX Eagle II. To kolejny krok w kierunku wzmocnienia krajowego potencjału przemysłowego w obszarze MRO nowoczesnych jednostek napędowych.
Podpisy pod dokumentem złożyli Jakub Gazda, prezes zarządu WZL-2, Zbigniew Matuszczak, członek zarządu i dyrektor techniczny WZL-2, oraz Sean Keith, dyrektor ds. produktu F110 w GE Aerospace.
– Silnik F110 to sprawdzona jednostka napędowa samolotów bojowych, produkowana i udoskonalana od ponad czterech dekad. Dzięki modułowej konstrukcji opartej na wymiennych zespołach serwisowych, aż 90 proc. czynności obsługowych można realizować w kraju użytkowania. Porozumienie z WZL-2 pozwoli nam określić, w jaki sposób możemy wspierać Polskę w utrzymaniu silników F110 i rozwoju lokalnych kompetencji technicznych – powiedział Sean Keith z GE Aerospace.
Wspólny rozwój zaplecza MRO w PolsceW ramach memorandum GE Aerospace i WZL-2 przeprowadzą szczegółową analizę wymagań dla uruchomienia obsługi pośredniej i zakładowej silników F110-GE-129. Obejmie ona m.in. ocenę potrzeb w zakresie specjalistycznego oprzyrządowania, infrastruktury, szkoleń technicznych oraz modernizacji stanowisk testowych. Porozumienie wpisuje się w szerszą strategię GE Aerospace budowania w Polsce ekosystemu wsparcia eksploatacji silników wojskowych.
W ubiegłym miesiącu amerykański koncern podpisał podobne
porozumienie z Wojskową Akademią Techniczną (WAT), którego celem jest rozwój edukacji i badań w zakresie technologii napędów lotniczych, w tym utworzenie Laboratorium Przyrostowych Technologii Wytwarzania Elementów Silników Lotniczych.
F110 – 40 lat doświadczenia i ciągły rozwójSilnik F110-GE-129 to najnowsza wersja jednostki napędowej GE Aerospace oferująca najwyższy ciąg w swojej klasie – 29,5 tys. funtów (13,4 tony). Jest to jedyny certyfikowany silnik w pełni zintegrowany z samolotem F-15EX Eagle II, używanym przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych.
Konstrukcja F110 ma już ponad 40 lat nieprzerwanej produkcji i ponad 11 mln wylatanych godzin. Napędza samoloty F-15 i F-16 w siłach zbrojnych USA oraz 16 państw sojuszniczych, a także turecki myśliwiec piątej generacji KAAN. Około 90 proc. komponentów silnika zostało zmodernizowanych w ciągu ostatnich dekad, co przekłada się na lepsze osiągi, niezawodność i niższe koszty utrzymania. Co istotne, większość czynności serwisowych może być wykonywana bez demontażu jednostki z płatowca (tzw. on-wing maintenance), co zwiększa gotowość operacyjną floty.
GE Aerospace w Polsce – 30 lat technologicznej współpracyGE Aerospace działa w Polsce od ponad trzech dekad, zatrudniając ponad 2 000 specjalistów w sześciu lokalizacjach. Firma inwestuje ok. 50 mln dolarów rocznie w badania i rozwój, a łączna wartość jej inwestycji w Polsce przekroczyła 700 mln dolarów. Polska pozostaje dla GE Aerospace jednym z kluczowych partnerów w Europie w zakresie technologii lotniczych, zarówno cywilnych, jak i wojskowych.