Port Lotniczy Gdańsk otworzył oferty w przetargu na budowę pirs zachodni Terminalu Pasażerskiego T2. Do postępowania zgłosiły się tylko trzy firmy, w dodatku żadna z ofert nie mieści się w budżecie inwestora. Mimo to, władze lotniska są zdeterminowane, aby kontynuować inwestycję – jedynym rozwiązaniem jest spowolnienie innych, pobocznych inwestycji na lotnisku.
Najdroższą ofertę przedstawiła firma Budimex – jej propozycja opiewa na 263 mln zł. Za kwotę 262 mln zł zadanie chce zrealizować Hochtief, a firma Doraco wyceniła swoją usługę na 255 mln zł. Zgłoszone oferty zostaną teraz poddane ocenie formalnej, a następnie zostanie podjęta decyzja o wyborze najkorzystniejszej. Już teraz jednak wiadomo, że wszystkie propozycje w znaczący sposób przewyższają budżet inwestora, pierwotnie określony na 177 mln. Z powodu przekroczenia budżetu, unieważnione zostało zresztą pierwsze postępowanie na budowę pirsu, o czym
pisaliśmy tutaj.
Mimo, że oferty przewyższają wartością założony wcześniej budżet, zarząd Portu Lotniczego Gdańsk zdecydował o realizacji inwestycji. By ją sfinansować, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje. – Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji – mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. – Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne – dodaje.
Dzięki rozbudowie terminalu pasażerskiego o dodatkowy pirs, gdańskie lotnisko zyska 16 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Zostanie powiększona strefa centralnej kontroli bezpieczeństwa i kontroli paszportowej, rozbudowana zostanie hala odbioru bagażu, zwiększona będzie strefa Non- Schengen, wybudowane zostaną 2 wyjścia autobusowe. Planowana jest także rozbudowa sieci wewnętrznych dróg dojazdowych do lotniska.
Czy o przepustowość lotniska należy się martwić? Prezes portu w Gdańsku uspokaja. – Obecnie działające terminale pasażerskie zapewniają naszym pasażerom odpowiedni standard obsługi, co wykazują chociażby ostatnie rankingi. Planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym rozwijający się ruch lotniczy na naszym lotnisku – zauważa Tomasz Kloskowski.