Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Garuda Indonesia przed wyborami obniża ceny biletów lotniczych


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-03-17 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Garuda Indonesia przed wyborami obniża ceny biletów lotniczych
fot. asia.nikkei.com
Linie lotnicze należące do Garuda Group obniżą ceny biletów lotniczych na połączeniach krajowych o 20 proc., po tym gdy poprosił je o to starający się o reelekcję prezydent Indonezji. Eksperci uważają, że ta decyzja zaszkodzi kondycji finansowej grupy. 
Dla mieszkańców Indonezji, kraju który składa się z wielu wysp oraz wysokich szczytów górskich, odbywanie podróży lotniczych jest koniecznym sposobem podróży po kraju, stąd też ceny biletów lotniczych, mające bezpośrednie przełożenie na budżety domowe, mogą stać się kwestią społeczną. W kampanii wyborczej przed kwietniowymi wyborami prezydenckimi, często była poruszana kwestia rosnących cen za połączenia lotnicze, co skłoniło ubiegającego się o reelekcję Joko Widodo, obecnego prezydenta kraju, do zwrócenia się do Garuda Group o obniżenie cen biletów lotniczych. Spółka, której linie lotnicze Garuda oraz Citilink przewożą połowę pasażerów na trasach krajowych i w której Skarb Państwa posiada 61 proc. udziałów, przystała na żądania prezydenta, zapowiadając 20-proc. obniżkę cen biletów. 

Obniżka dobra dla kieszeni pasażerów, ale nie dla kieszeni przewoźnika 

Wyczekiwana przez Indonezyjczyków obniżka cen biletów na połączenia krajowe może być zgubna dla kondycji finansowej linii lotniczych, uważają analitycy bankowi cytowani przez agencję Reuters, gdyż w dużej mierze ignoruje rzeczywistość, w jakiej muszą działać przewoźnicy lotniczy. Od końca 2017 r. linie lotnicze Garuda oraz Citilink borykały się z rosnącymi kosztami jednostkowymi CASK (koszt w przeliczeniu na pasażerokilometr), których wzrost znacznie przyspieszył w 2018 r. równolegle ze wzrostem cen paliw. Aż do listopada 2018 r. wzrosty yieldów (yeld – procentowy stosunek sumy zyskanych pieniędzy do sumy zainwestowanych pieniędzy) postępowały wolniej niż wzrosty CASK (dopiero w listopadzie 2018 tempo wzrostu yieldów wyprzedziło tempo wzrostu CASK). Ogólnie Garuda choć odnotowywała silny wzrost yieldów, zmagała się z jeszcze szybszym wzrostem kosztów CASK. Dane te poprawiły się w grudniu, kiedy to wzrost yieldów wyprzedzał wzrost CASK, jednak na razie nie jest jasne, czy nie jest to jednorazowy efekt związany z obniżką cen paliw w popularnym grudniowym sezonie podróży, na które pasażerowie zakupili bilety we wcześniejszych miesiącach.   

Zapowiadany sposób na stymulację popytu 

W uruchomionej w styczniu petycji internetowej domagającej się obniżenia cen biletów lotniczych postulat zebrał kilkaset tysięcy podpisów. Jednak prosząc Grupę Garuda o obniżkę cen za przeloty, prezydent Widodo nie powoływał się na opinię publiczną, ale na to, że obniżka wpłynęłaby na ożywienie popytu na rynku wewnętrznym oraz wzmocniłaby sektor turystyczny i hotelarski kraju. Argumenty prezydenta kraju zostały powtórzone w oświadczeniu przewoźnika.

– Obniżka jest zgodna z oczekiwaniami Indonezyjczyków, licznych stowarzyszeń przedsiębiorców oraz życzeniami prezydenta Indonezji, który chce, by obniżka połączeń lotniczych napędzała wzrost gospodarczy, szczególnie w sektorze turystycznym – powiedział Ari Askhara, prezes Garuda Indonesia. 

Jak zauważają eksperci, zwiększenie liczby pasażerów może być jednak trudne. W tej chwili średni współczynnik wypełnienia samolotów (LF) linii lotniczych Citilink wynosi ponad 90 proc. Linie lotnicze Garuda Indonesia na trasach krajowych osiągają LF na poziomie 70-80 proc., głównie przez mniejsze wypełnienie na mniej popularnych trasach lotniczych. 

W tej chwili ceny biletów lotniczych w Indonezji na trasach krajowych regulowane są administracyjnie przez rząd, który w zależności od rodzaju przewoźnika ustala minimalne oraz maksymalne widełki cenowe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Emilia Derewienko 15 marca 2019

Garuda Indonesia: Najpierw Airbusy, potem MAX-y

Biznes i przemysł

Garuda Indonesia: Najpierw Airbusy, potem MAX-y

Magdalena Wosińska 11 stycznia 2018

Garuda Indonesia też rezygnuje z Jumbo Jeta

Biznes i przemysł

Garuda Indonesia też rezygnuje z Jumbo Jeta

Emilia Derewienko 10 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5