Rząd Estonii ma podnieść kapitał zakładowy lokalnego przewoźnika Nordica o 30 mln euro, aby pomóc linii lotniczej przejść kryzys związany z pandemią koronawirusa. Inwestycja uwarunkowana jest bowiem połączeniem aktywów lotnictwa estońskiego. To może mieć konsekwencje dla Polskich Linii Lotniczych LOT, które posiadają udziały w Regional Jet.
Ministerstwo gospodarki Estonii twierdzi, że podwyższenie kapitału zakładowego jest uzależnione od połączenia państwowej Nordic Aviation Group (Nordica), dostawcy oferowania Regional Jet – będącego częściowo własnością Polskich Linii Lotniczych LOT – oraz leasingodawcy Transpordi Varahaldus.
Wielkie nadzieje wobec Nordiki
Połączenie spółek jest częścią szerszej inwestycji o wartości 43 mln euro, jaką rząd estoński zainwestował w państwowe firmy transportowe. Podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach państwowych ma przede wszystkim na celu jak najmocniejsze wyjście z kryzysu, spowodowanego pandemią koronawirusa. – Oprócz nowego modelu biznesowego, Nordica musi zapewnić jak najwięcej bezpośrednich tras do ważnych miejsc w Europie – stwierdził estoński minister gospodarki i infrastruktury, Taavi Aas.
Warunkiem podwyższenia kapitału zakładowego Nordica zdaniem rządu jest połączenie Nordic Aviation Group, Regional Jet i Transpordi Varahaldus. Nordica musi przedstawić rządowi nowy model biznesowy w ciągu dwóch tygodni.
Nordic Avaition Group, znana jako Nordica, została założona przez Estonię pod koniec 2015 roku jako następca przewoźnika Estonian Air, po jego upadku. Nordica w październiku zeszłego roku wstrzymała loty pod własną marką. Firma rozwija jednak działalność swojego dostawcy oferowania Regional Jet. Ta ostatnia, która w 49 proc. należy do LOT-u, obsługuje rejsy dla różnych linii lotniczych. W lutym zmienił nazwę z Regional Jet na Xfly.
Co to oznacza dla LOT-u?
Podniesienie kapitału Nordiki wskazuje na to, że LOT musiałby dopłacić, aby utrzymać swoje udziały na dotychczasowym poziomie. Sytuację skomentował dla „Pulsu Biznesu” Michał Leman, obecnie dyrektor zarządzający Flixbusa, wcześniej – dyrektor w PLL LOT. Ekspert uważa, że kierunki bałtyckie nie są aż tak kluczowe, aby bronić udziałów. – Trudno powiedzieć, jakie są warunki wykupu, ale przy niskiej cenie zakupu, także karny wykup nie będzie wysoki – stwierdził.
– Nie komentujemy tej sprawy – powiedział Rynkowi Lotniczemu Michał Czernicki, rzecznik prasowy PLL LOT.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.