Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Fuzja estońskich spółek warunkiem dokapitalizowania Nordiki. Co na to LOT?


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-04-29 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Flight Global/ Puls Biznesu

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Fuzja estońskich spółek warunkiem dokapitalizowania Nordiki. Co na to LOT?
fot. Piotr Bożyk
Rząd Estonii ma podnieść kapitał zakładowy lokalnego przewoźnika Nordica o 30 mln euro, aby pomóc linii lotniczej przejść kryzys związany z pandemią koronawirusa. Inwestycja uwarunkowana jest bowiem połączeniem aktywów lotnictwa estońskiego. To może mieć konsekwencje dla Polskich Linii Lotniczych LOT, które posiadają udziały w Regional Jet.
Ministerstwo gospodarki Estonii twierdzi, że podwyższenie kapitału zakładowego jest uzależnione od połączenia państwowej Nordic Aviation Group (Nordica), dostawcy oferowania Regional Jet – będącego częściowo własnością Polskich Linii Lotniczych LOT – oraz leasingodawcy Transpordi Varahaldus.

Wielkie nadzieje wobec Nordiki

Połączenie spółek jest częścią szerszej inwestycji o wartości 43 mln euro, jaką rząd estoński zainwestował w państwowe firmy transportowe. Podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach państwowych ma przede wszystkim na celu jak najmocniejsze wyjście z kryzysu, spowodowanego pandemią koronawirusa. – Oprócz nowego modelu biznesowego, Nordica musi zapewnić jak najwięcej bezpośrednich tras do ważnych miejsc w Europie – stwierdził estoński minister gospodarki i infrastruktury, Taavi Aas.

Warunkiem podwyższenia kapitału zakładowego Nordica zdaniem rządu jest połączenie Nordic Aviation Group, Regional Jet i Transpordi Varahaldus. Nordica musi przedstawić rządowi nowy model biznesowy w ciągu dwóch tygodni.

Nordic Avaition Group, znana jako Nordica, została założona przez Estonię pod koniec 2015 roku jako następca przewoźnika Estonian Air, po jego upadku. Nordica w październiku zeszłego roku wstrzymała loty pod własną marką. Firma rozwija jednak działalność swojego dostawcy oferowania Regional Jet. Ta ostatnia, która w 49 proc. należy do LOT-u, obsługuje rejsy dla różnych linii lotniczych. W lutym zmienił nazwę z Regional Jet na Xfly.

Co to oznacza dla LOT-u?

Podniesienie kapitału Nordiki wskazuje na to, że LOT musiałby dopłacić, aby utrzymać swoje udziały na dotychczasowym poziomie. Sytuację skomentował dla „Pulsu Biznesu” Michał Leman, obecnie dyrektor zarządzający Flixbusa, wcześniej – dyrektor w PLL LOT. Ekspert uważa, że kierunki bałtyckie nie są aż tak kluczowe, aby bronić udziałów. – Trudno powiedzieć, jakie są warunki wykupu, ale przy niskiej cenie zakupu, także karny wykup nie będzie wysoki – stwierdził.

– Nie komentujemy tej sprawy – powiedział Rynkowi Lotniczemu Michał Czernicki, rzecznik prasowy PLL LOT.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Regional Jet staje się Xfly i inwestuje we flotę. LOT w tym pomoże

Pasażer i linie lotnicze

Regional Jet staje się Xfly i inwestuje we flotę. LOT w tym pomoże

Aleksander Domański 03 marca 2020

Regional Jet rozszerzy flotę o pięć bombardierów CRJ900 od SAS-u

Pasażer i linie lotnicze

Regional Jet rozszerzy flotę o pięć bombardierów CRJ900 od SAS-u

Piotr Bożyk 05 września 2019

Nordica likwiduje połączenia i odnawia umowę z LOT

Pasażer i linie lotnicze

Nordica likwiduje połączenia i odnawia umowę z LOT

Aleksander Domański 21 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5