Operator portu lotniczego we Frankfurcie nad Menem, Fraport, zapowiedział, że będzie dążył do zmniejszenia liczby lotów z europejskiego hubu, ponieważ niedobór personelu spowodował duże zakłócenia normalnej działalności operacyjnej. W ciągu godziny będzie mogło zostać wykonanych 88 operacji, zamiast 96. Niemieckie linie lotnicze dobrze oceniają działania podjęte przez Fraport, wskazując, że w ten sposób poprawie ulegną oferowane usługi.
Fraport wystąpił do niemieckiego ministerstwa transportu na początku tygodnia o „zmniejszenie liczby odbywających się operacji lotniczych w porcie z 96 do 88 w ciągu jednej godziny” powiedziała rzeczniczka spółki zarządzającej lotniskiem.
Z opublikowanego przez Fraport komunikatu zadowolone są flagowe linie lotnicze z Niemiec – Lufthansa. Zdaniem kadry zarządzającej przewoźnikiem ograniczanie godzinnej liczby operacji na lotnisku do 88 ruchów od przyszłego tygodnia, jest właściwym krokiem w kierunki ustabilizowania operacji lotniczych.
– W ostatnich tygodniach odwołaliśmy loty w kilku falach, aby odciążyć cały system. To rozczarowało wiele tysięcy klientów, spowodowało ogromną dodatkową pracę naszych pracowników i dodatkowe koszty, które liczone są w milionach euro – oświadczył w komunikacie prasowym Jens Ritter, dyrektor generalny Lufthansy. – We Frankfurcie wciąż są niedobry pracowników, które są spowodowane ze względu na wysoki wskaźnik absencji chorobowej. Nawet jak na rozkład lotów, który został już kilkakrotnie skrócony, decyzja podjęta przez Fraport jest słuszna – dodał Ritter.
Dyrektor linii stwierdził także, że odwołania lotów przez innych przewoźników przyczynią się stabilizacji działalności lotniska, gdyż anulacje rejsów będą równomiernie rozłożone na przewoźników korzystających z portu lotniczego we Frankfurcie. Rozmowy z innymi liniami lotniczymi „zintensyfikują się” po zatwierdzeniu przez ministerstwo wniosku spółki powiedziała rzeczniczka Fraport.
Lufthansa odwołuje kolejne 2000 lotów Niemiecki narodowy przewoźnik
Lufthansa planuje anulować kolejne dwa tys. lotów do końca przyszłego miesiąca. Te ostatnie cięcia zwiększają całkowitą liczbę odwołanych lotów do prawie sześciu tysięcy. Odwołania rejsów, mimo że miały pomagać, nie rozwiązują chaosu na europejskim niebie. Lufthansa jako powód wskazuje braki kadrowe na lotniskach, a także akcje protestacyjne i trwającą pandemię COVID-19.
Większość lotów, których dotyczą odwołania, to rejsy na trasach krajowych i wewnątrzeuropejskich, które odbywają się z Frankfurtu lub Monachium. Połączenia długodystansowe i loty do miejsc wakacyjnych zostały w większości oszczędzone. Według przewoźnika anulacjami objęte są loty, na których dostępne są inne alternatywne środki transportu.
Najtańsze bilety ponad tysiąc euroOstatecznie linie lotnicze będące członkiem Star Alliance ograniczyły nawet sprzedaż miejsc w samolotach, wprowadzając możliwość kupna tylko najdroższej taryfy. Obecnie nawet najtańsze loty kosztują ponad tysiąc euro. – Lufthansa wdrożyła wiele działań i rekrutuje dodatkowych pracowników tam, gdzie jest to możliwe, aby zapewnić jak największą stabilność rozkładu lotów, a tym samym zaoferować swoim pasażerom najlepsze możliwe bezpieczeństwo. Strajki, zdarzenia pogodowe, a zwłaszcza zwiększony wskaźnik infekcji koronawirusem, teraz dodatkowo obciążają system – tłumaczył rzecznik narodowego przewoźnika Niemiec.
Najtańszy bilet z Polski do Frankfurtu czy Monachium kosztuje prawie 3 tys. złotych. Bilety powrotne kosztują ponad 4 tys. Prawie każdy lot w jedną stronę w Europie kosztuje ponad 500 euro. Na razie podwyżki nie dotyczą lotów wykonywanych przez spółki zależne – Swiss International Airlines, Austrian Airlines, Eurowings czy Brussels Airlines. Podwyżkami lotów objęte są tylko rejsy Lufthansy, w tym te obsługiwane przez Cityline oraz Air Dolomiti.
Anulowanie tańszych klas rezerwacyjnych początkowo dotyczy tylko lotów Lufthansą i Air Dolomiti. W przypadków rejsów europejskich do 31 lipca 2022 roku, natomiast w przypadku wszystkich tras dalekodystansowych do Ameryki Północnej wyższe ceny biletów mają obowiązywać do 10 sierpnia 2022 roku. Dostępne będą w tych okresach klasy rezerwacyjne Y (ekonomiczna), G (ekonomiczna premium), J (biznes) i F (pierwsza).