Partner serwisu
Prawo i polityka

Fly America Act: prawo chroniące amerykańskie linie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Fly America Act: prawo chroniące amerykańskie linie?
Fot. American Airlines
Fly America Act to amerykańska ustawa, która stanowi, że wszelkie zagraniczne podróże lotnicze finansowane z funduszy federalnych, muszą być zarezerwowane u przewoźników lotniczych latających pod banderą Stanów Zjednoczonych, niezależnie od kosztów, wygody i czasu podróży. Jest to swego rodzaju wsparcie rodzimego rynku lotniczego, zostawianie pieniędzy z podatków w budżecie własnego państwa, ale gdzie w takim razie są zawarte przez USA i kraje trzecie umowy o otwartym niebie?

Wymóg odbywania pasażerskich, ale także frachtowych podróży lotniczych dotyczy pracowników rządu federalnego (urzędników wszelakich departamentów, dyplomatów) i osób pozostające na ich utrzymaniu; kontrahentów i grantobiorców, a także wszystkich innych podróżnych, którym podróż jest opłacana przez rząd federalny.

Ustawa wymaga korzystania z usług amerykańskiego przewoźnika lotniczego w przypadku wszystkich podróży finansowych z federalnego budżetu, chyba że amerykański przewoźnik lotniczy nie jest dostępny lub podróż kwalifikuje się do wyjątku zgodnie z ustawą Fly America Act.

Amerykański rząd wymaga korzystania z usług amerykańskiego przewoźnika lotniczego, nawet jeśli usługa przewozu lotniczego na pokładzie samolotu zagranicznego przewoźnika lotniczego jest tańsza; podróżny preferuje zagraniczne połączenie lotnicze; oferta linii lotniczych nie-amerykańskich (oferowany produkt twardy i miękki) jest dużo bardziej wygodna.

Przestrzeganie ustawy Fly America Act jest obowiązkiem podróżnego i odpowiedzialnego za organizację zagranicznego wyjazdu departamentu. Przed dokonaniem uzgodnień dotyczących międzynarodowych podróży lotniczych związanych z dotacją, umową lub umową o współpracy, podróżny mysi dowiedzieć się w jaki sposób finansowana jest ta podróż międzynarodowa. Musi być stwierdzone czy loty opłaci główny federalny fundusz czy może jednak fundusz tranzytowy, a także czy spełnione zostały wszystkie zawarte w ustawie przesłanki.

Zawierane przez amerykańskie linie lotnicze z zagranicznymi operatorami umowy code-share, na mocy których przewoźnicy lotniczy z USA kupują lub mają prawo do sprzedaży bloku biletów u zagranicznego przewoźnika, są zgodne z przepisami Fly America Act. Aby podróż rejsem code-share była ważna podróżny musi złożyć cała dokumentację biletową, gdzie wyszczególniony jest kod identyfikacyjny i numer lotu amerykańskiego przewoźnika.

Wyjątki od Fly America Act

Od surowego stosowania przepisów ustawy występują pewne wyjątki. Podróże refundowane w ramach grantu federalnego lub kontraktu należy rezerwować za pośrednictwem amerykańskiego przewoźnika, z wyjątkiem następujących okoliczności: gdy korzystanie z usługi przewoźnika lotniczego ze Stanów Zjednoczonych wydłużyłoby czas podróży (w tym opóźnienie w punkcie startowym) o 24 godziny lub więcej; gdy żadne z amerykańskich linii lotniczych nie oferują rejsów bezpośrednich lub połączeń nonstop między miejscem wylotu a miejscem docelowym podróży zagranicznej.

Przepisy ustawy jasno wskazują, że realizacja każdego sektora podróży, w przypadku lotów wieloodcinkowych, musi być odbyta na pokładzie samolotu przewoźnika z USA, chyba że w porównaniu z korzystaniem z usług zagranicznego przewoźnika lotniczego: liczba zmian samolot wynosi dwa lub więcej; czas podróży będzie dłuższy o co najmniej sześć godzin. Ostatni wyjątkiem jest czas potrzebny na przesiadkę w zagranicznym i pośrednim porcie lotniczym. Musi o wynosić co najmniej cztery godziny.

Fly America Act nie zabrania podróży finansowanych przez cywilne agencje rządowe przewoźnikom powiązanym z krajami, które mają kwalifikujące się „bilateralne lub multilateralne umowy” ze Stanami Zjednoczonymi. Jednak w tym przypadku, podróżni są zobowiązani wypełnić oświadczenie, że taka umowa istnieje.

Chociaż Stany Zjednoczone zawarły ponad 100 umów o otwartym niebie, tylko kilka z nich uważa się za kwalifikujące się „umowy dwu- lub wielostronne”. Są to porozumienia z Unią Europejską (w tym członkami spoza UE, ale wchodzącymi w skład Europejskiego Obszaru Gospodarczego, a więc Norwegią i Islandią), Australią, Arabią Saudyjską, Szwajcarią i Japonią. Brytyjskie linie lotnicze po opuszczeniu przez Wielką Brytanie Unii Europejskiej, nie uczestniczą już w programie Fly America.

Umowa o otwartym niebie z Unią Europejską zezwala na korzystanie z usług lotniczych oferowanych przez unijne linie lotnicze w przypadku podróży poza Stany Zjednoczone przez zobowiązane do tego stosunkiem pracy osoby. Jest to jedyna z umów, która zezwala na odbycie lotu zagranicznymi liniami, o ile miejsce wylotu lub przylotu jest na terytorium UE.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nepal zmienia zasady decydowania o lotach

Prawo i polityka

Nepal zmienia zasady decydowania o lotach

Mateusz Kieruzal 06 czerwca 2022

Jacek Krawczyk: Europa szybciej wyjdzie z tego kryzysu

Prawo i polityka

Szykują się duże zmiany w prawie lotniczym. Niekorzystne dla pasażerów

Prawo i polityka

Są szanse na zmianę prawa dotyczącego lotnictwa lekkiego

Prawo i polityka

KE częściowo odpuściła Gdyni sprawę lotniska w Kosakowie

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Nepal zmienia zasady decydowania o lotach

Prawo i polityka

Nepal zmienia zasady decydowania o lotach

Mateusz Kieruzal 06 czerwca 2022

Jacek Krawczyk: Europa szybciej wyjdzie z tego kryzysu

Prawo i polityka

Szykują się duże zmiany w prawie lotniczym. Niekorzystne dla pasażerów

Prawo i polityka

Są szanse na zmianę prawa dotyczącego lotnictwa lekkiego

Prawo i polityka

KE częściowo odpuściła Gdyni sprawę lotniska w Kosakowie

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5