Fińskie narodowe linie lotnicze Finnair przewiozły w grudniu 2021 roku 602 tys. pasażerów, co jest wzrostem o 551,4 proc. niż rok wcześniej. Fracht był nadal transportowany w płynnym tempie. Wyniki przewozowe z grudnia 2021 roku również wzrosły o 23,8 proc. w porównaniu z danymi z listopada 2021 roku. Finnair zwraca uwagę, że dane miesięczne mogą być nieco mylące, ponieważ w listopadzie było o jeden dzień mniej.Pomimo rosnącej liczby pasażerów fiński flagowiec twierdzi w swoim komunikacie, że ograniczenia podróży wprowadzone w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wariantu omikron koronawirusa SARS-CoV-2 miały wpływ na liczbę odbytych przez pasażerów podróży.
Członek sojuszu oneworld zakomunikował, że jest to szczególnie widoczne na trasach do Ameryki Północnej i Azji. Decyzja rządów Tajlandii i Stanów Zjednoczonych o otwarciu granic swoich krajów skutkowała przywróceniem regularnych połączeń przewoźnika, które oferuje ze swojego hubu w Helsinkach.
W grudniu zeszłego roku Finnair obsługiwał średnio 230 lotów dziennie, wliczając w to loty cargo, co oznacza wzrost o 206 proc. w porównaniu do grudnia 2020 roku. Jest to wzrost o 15,6 proc. w stosunku do miesiąca wcześniej. Linie lotnicze twierdzą, że różnice między liczbami przepustowości na danych kierunkach można wytłumaczyć większymi samolotami operującymi poszczególne sektory.
Wzrosty ruchu pasażerskiego i cargo
Wynik pasażerokilometrów (RPK) Finnaira za grudzień wzrósł o 1 081,5 punktów proc. rok do roku, a o 49,8 punktów proc. miesiąc do miesiąca. Wskaźnik wypełnienia samolotów (PLF) wzrósł o 24,3 punkty proc. do poziomu 54,4 punktów proc. rok do roku i 8,4 punktów proc. punktu miesiąc do miesiąca. Wolumen przewiezionego frachtu, wzrósł rok do roku o 109,2 punktów proc. i 1,2 punktu proc. miesiąc do miesiąca.
Grudzień ubiegłego roku był kolejnym rekordowym miesiącem w ilości przewiezionych ładunków od początku wybuchu pandemii w 2019 roku. 56,3 proc. wszystkich zaplanowanych lotów Finnaira odbyło się zgodnie z harmonogramem. Na wynik punktualności miały wpływ trudne warunki pogodowe oraz wyzwania związane z wprowadzanymi ponownie restrykcjami w podróży z powodu COVID-19. Wymagane dodatkowe dokumenty wydłużają czas kontroli, który potrzebny jest na zweryfikowanie ich przez pracowników naziemnych lotnisk, z których loty wykonuje fiński przewoźnik.
Zakaz sprzedaży alkoholu
Finnair zakazał sprzedaży alkoholu na lotach krajowych po godzinie 17:00. Regionalna Państwowa Agencja Administracyjna Południowej Finlandii (AVI) orzekła, że obecne ograniczenia, które mają zastosowanie do restauracji w Finlandii, mają również zastosowanie do lotów krajowych Finnaira i Norry (Nordic Regional Airliens), która jest spółką zależną flagowego przewoźnika. Po gwałtownym wzroście liczby nowych przypadków COVID-19 w okresie świątecznym fiński rząd wdrożył tak zwany „mechanizm bezpieczeństwa”, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa.
Mimo, że nowy wariant, omikron, okazuje się mniej śmiercionośny niż poprzednie warianty – alfa i delta – to szybciej przemieszcza się w populacji. Każda osoba w Finlandii, która zostanie zakażona COVID-19, musi pozostać w domu przez dziesięć dni. Wprowadzone prawo oddziałuje na poziom personelu pracującego dla fińskich linii lotniczych, którzy przebywają w szpitalach. z Finnair jest zmuszony do odwołania lotów zaplanowanych przez siebie rotacji.
– Zostaliśmy zmuszeni do odwołania niektórych lotów, ponieważ wariant omikron i sezon grypowy powodują zwiększoną absencję chorobową w Finnair i zespołach naszych partnerów. Ta sama sytuacja dotyczy innych linii lotniczych i lotnisk na całym świecie. Również warunki zimowe i ich wpływ na działalność operacyjną stanowią dla nas wyzwanie – brzmiał komunikat Finnair dotyczący odwołanych lotów.