Listopad 2021 roku cechował się wyraźnym wzrostem liczby przewiezionych pasażerów przez fińskie linie lotnicze. Kolejny bardzo dobry miesiąc zanotował przewieziony fracht. W dalszym ciągu jednak pandemia ma wpływ zarówno na wyniki finansowe Finnair, jak i liczbę obsługiwanych pasażerów.
W listopadzie Finnair przewiózł 487 tysięcy pasażerów. Jest to wzrost o 472,7 proc. w porównaniu do listopada 2020 roku. Liczba pasażerów, którzy podróżowali na pokładach samolotów Finnair była o 12,4 proc. większa od liczby pasażerów przewiezionych pasażerów w październiku tego roku (porównanie miesiąc do miesiąca nie jest w pełni reprezentatywne, gdyż listopad jest krótszy od października o jeden dzień). Jak pandemia kształtuje przewozy?
Wpływ COVID-19 na sytuację przewoźnika z Helsinek w dalszym ciągu jest duży. Ciągle zmieniające się restrykcje dotyczące podróży do krajów, do których rejsy oferuje przewoźnik, wpływają na mniejszą liczbę przewiezionych pasażerów. Widać wzrost rezerwacji jak i wskaźnika wypełnienia miejsc na rejsach z Finlandii i Szwecji do Stanów Zjednoczonych, od momentu otwarcia przez te kraje swoich granic w listopadzie. Do położonej w południowo-wschodniej Azji Tajlandii Finnair lata ze swojej macierzystej bazy w Helsinkach oraz ze Sztokholmu. W dalszym ciągu przewoźnik z Helsinek nie może prowadzić swojej głównej działalności opartej na przewozach pasażerów z Europy do Azji (Chin, Japonii, Korei Południowej) przez swój hub w fińskiej stolicy.
Ogólna zdolność przewozowa, liczona w fotelokilometrach (ang. ASK – Available Seat Kilometres), wzrosła w listopadzie o 397,2 proc. rok do roku i 22,1 proc. miesiąc do miesiąca. Finnair wykonywał średnio 199 lotów dziennie (wliczając w to loty cargo). Było to więcej o 151,9 proc. w stosunku do zeszłorocznego listopada oraz 15 proc. więcej niż w październiku 2021 roku. Różnica wynika z długości oferowanych lotów oraz większego wskaźnika wykorzystania samolotów.
Ruch mierzony w pasażerokilometrach (ang. RPK – Revenue Passenger Kilometres) wzrósł o 802,7 proc. w porównaniu z rokiem 2020 i 20,7 proc. w porównaniu z październikiem 2020 roku. Wskaźnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Load Factor) wzrósł o 20,7 punktów procentowych − do 46,1 proc. W listopadzie nastąpił spadek wypełnienia miejsc w stosunku do października o 0,5 punktu procentowego. ASK wzrosło w ruchu azjatyckim o 235,2 proc., europejskim o 489,5 proc., a krajowym o 103,3 proc. rok do roku.
RPK wzrosło na trasach do Azji o 623,3%, w Europie o 1002,1 proc., a w ruchu krajowym o 157,5 proc. rok do roku. Wskaźnik wypełnienia miejsc w samolotach lecących do Azji wyniósł zaledwie 22,5 proc., a do Ameryki Północnej − 29,5 proc. wszystkich zaoferowanych miejsc. Bardzo dobre wyniki zanotował ruch towarowy do Azji i Ameryki, gdzie przesyłki były przewożone na pokładach pasażerskich A350 i A330. PLF na rejsach Europejskich wyniósł 74 proc., a krajowych 69,7 proc. Oba wyniki były zbliżone do tych sprzed pandemii, kiedy przewoźnik notował rekordowe przewozy.
Liczba przewożonych pasażerów do Azji wzrosła o 592,4 proc., w Europie o 738,2 proc., a na rejsach wewnątrz Finlandii o 167,3% rok do roku. Nie da się policzyć wzrostów/spadków ruchu atlantyckiego rok do roku, gdyż w zeszłym roku nie odbywały się rozkładowe połączenia do Ameryki Północnej, z powodu granic zamkniętych dla podróżujących z Unii Europejskiej.
Wyniki przewozów cargo
W listopadzie zaplanowany tonokilometr na przewozach cargo wzrósł o 344 proc. rok do roku. Przychód z przewozów frachtu zanotował wzrost o 290,3 proc. Rzeczywisty wzrost tonokilometra wzrósł o 104 proc., a przychód o 80 proc. Są to wyniki lotów w pełni frachtowych, które wykonywane były na trasach Azja − Europa − Ameryka Północna. Duże zapotrzebowanie na przewozy frachtu spowodowały, że listopad 2021 roku był rekordowy pod względem przewiezionej liczby ton towarów. Wolumen przewozów cargo wzrósł o 80 proc.
Punktualność lotów Finnaira
W listopadzie tego roku 79,7 proc. lotów dotarło do miejsca docelowego o czasie. Jest to spadek o ponad 10 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem, gdzie punktualność rejsów wynosiła 91,3 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.