Wczoraj (13 sierpnia) Ministerstwo Obrony Narodowej sfinalizowało list intencyjny z rządem Stanów Zjednoczonych dotyczący modernizacji floty 48 samolotów F-16 Block 52+ do zaawansowanej konfiguracji F-16 Viper, znanej również jako F-16V. Głównym wykonawcą modernizacji, która znacznie zwiększy możliwości polskiej floty samolotów F-16, będzie firma Lockheed Martin.
Warto wspomnieć, że w listopadzie 2024 r.
Departament Stanu USA wyraził zgodę na modernizację polskich F-16 do standardu Viper. Informację przekazała wtedy należąca do Pentagonu agencja Defense Security Cooperation Agency (DSCA). Modernizacja maszyn związana jest z osiągnięciem połowy cyklu życia tych maszyn (Midlife Upgrade - MLU).
Transakcja jest zrealizowana poprzez procedurę Foreign Military Sales (FMS), a kontrakt ma wartość ok. 3,8 mld dolarów netto (ok. 13,8 mld zł). Siły Powietrzne RP mają na stanie 48 samolotów F-16C/D Block 52+, które są eksploatowane od 2006 r., a szacowany cykl eksploatacji tych maszyn to ok. 40-45 lat. W minionym roku obchodzona była w Polsce
18. rocznica służby samolotu wielozadaniowego F-16.
- Dobry dzień dla Polski, dla bezpieczeństwa państwa polskiego, dla nas wszystkich. To jest wielki tydzień Wojska Polskiego. Przed świętem, które będziemy obchodzić 15 sierpnia, zawsze dochodzi - przynajmniej, kiedy ja jestem ministrem - w dniach poprzedzających te uroczystości do podpisania ważnych umów. Rok temu, dokładnie 13 sierpnia 2024 roku, podpisywaliśmy wielki kontrakt na zakup AH-64 Apache dla polskich Sił Zbrojnych. Po roku podpisujemy równie ważny kontrakt na modernizację wszystkich 48 F-16, Jastrzębi, które służą w polskich siłach zbrojnych od 20 lat - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz wiceprezes Rady Ministrów i szef MON po podpisaniu umowy na modernizację samolotów F-16.
Lockheed Martin będzie współpracować z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 w Bydgoszczy w celu przeprowadzenia modernizacji, wykorzystując lokalną wiedzę i infrastrukturę. Wysiłki te przyczynią się również do rozwoju kadr i pogłębienia współpracy z polskimi partnerami z branży obronnej, wnosząc wkład do rozwoju polskiego sektora obronnego. W ciągu ostatniej dekady firma Lockheed Martin zainwestowała 1,8 mld dolarów w polski ekosystem obronny, współpracując z lokalnym przemysłem w celu rozszerzenia zdolności łańcucha dostaw i przyspieszenia dostaw kluczowych systemów.
- Modernizacja samolotów F-16 Viper wzmacnia flotę Polski do przyszłych misji. Ulepszenia te zapewniają zaawansowane możliwości sił powietrznych, utrzymując interoperacyjność samolotów F-16 z platformami piątej generacji, takimi jak F-35, zgodnie z misjami NATO i przy wsparciu stałej gotowości bojowej oraz partnerstwa z polskim przemysłem - powiedział Nick Smythe, wiceprezes ds. rozwoju programów wsparcia eksploatacji i utrzymania zdolności operacyjnych w Lockheed Martin.
Pakiet modernizacyjny obejmuje integrację aktywnego radaru APG-83 ze skanowaniem fazowym, ulepszony komputer misji, system identyfikacji swój-obcy, system samoobrony, fotel katapultowy, środki łączności i transmisji danych. Wszystkie modyfikacje konstrukcyjne mają wydłużyć żywotność samolotu do 12 tys. godzin lotu. Umowa, która obejmuje również modernizację symulatorów, opiera się na 20-letniej współpracy firmy Lockheed Martin z Siłami Powietrznymi RP i jest zgodna z długoterminowym planem modernizacji obronności kraju.
Według pojawiających się informacji, F-16 mają być modernizowane i przywracane do służby w latach 2030-2038, co pokazuje że Siły Powietrzne RP planują modernizować po sześć maszyn rocznie.