Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

EVE. Czy z Warszawy polecimy do CPK?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
EVE. Czy z Warszawy polecimy do CPK?
wizualizacja: eveairmobility.com
EVE Air Mobility (EVE), spółka należąca do Embraera i zajmująca się projektem wdrożenia powietrznych taksówek, widzi w Polsce i CPK jeden z potencjalnych rynków. Zdaniem prezesa firmy oferowane przez nią pojazdy mogą zapewnić najszybszy i najwygodniejszy transport pomiędzy Warszawą a nowym polskim lotniskiem. Samo CPK podchodzi do pomysłu ostrożnie, ale podkreśla, że jest otwarta na wszelkie innowacje.

Na całym świecie od kilku lat jak grzyby po deszczu wyrastają firmy pracujące nad pojazdami pionowego startu i lądowania do ruchu miejskiego (eVTOLL). Wiele z nich rozważa pełną automatyzację usługi, ale część z nich już pracuje nad certyfikacją swoich pojazdów jako samolotów. W Europie znany jest m.in. Volocopter, który zamierza latać już podczas najbliższych Igrzysk Olimpijskich we Francji.

Eve poleci z Warszawy do CPK?

Do tej koncepcji przekonany jest również Embraer, który powołał do życia spółkę Eve oferującą pojazd o tej samej nazwie mogący przewieźć od 4 do 6 osób w zależności od bagażu i konfiguracji. Szerzej o samym pojeździe pisaliśmy w tekście pt. EVE. Oto przyszłość transportu w miastach (wizualizacje). – Nie mamy ambicji zastąpić samochodów, efektem nie ma być miasto jakie znamy z Blade Runnera czy Gwiezdnych Wojen, ale dodanie kolejnej możliwości poruszania się po mieście. Nie zastąpienie obecnego środka transportu, ale uzupełnienie zapotrzebowania na transport – podkreśla André Stein, prezes zarządu EVE.

EVE ocenia, że do 2035 na globalnym rynku eVTOL funkcjonować może nawet 50 tys. pojazdów. Większość z nich operowałaby w największych metropoliach. I tak dla Tokio prognozowane jest 1,2 tys. pojazdów i 21,4 mln pasażerów rocznie, dla Mumbaju 795 pojazdów i 13,4 mln pasażerów, zaś dla Berlina 470 maszyn i 7,9 mln pasażerów. Na więcej niż 6 mln pasażerów rocznie mogłyby także liczyć Sao Paulo, Nowy Jork, Paryż czy Londyn. Najwięcej podróży miałoby się odbywać na dystans ok. 40 km, a większość z nich mieściłaby się w przedziale od 30 do 60 km.

Co zaskakujące wśród najbardziej interesujących rynków znalazła się Polska i połączenie pomiędzy Warszawą a CPK. Brazylijska firma prognozuje, że nasza stolica może potrzebować do 140 latających pojazdów do 2035 r. a potencjał rynku w skali roku to aż 2,4 mln pasażerów. Te optymistyczne założenia wynikają w pierwszej kolejności z planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i dużego zapotrzebowania na szybkie podróże pomiędzy stolicą a lotniskiem. Eve zakłada, że wykorzystanie eVTOLL pozwoli na dotarcie do Baranowa w ok. 15 minut, a więc szybciej przejazd planowanymi kolejami dużych prędkości, czy samochodem.

CPK otwarte na propozycje, ale ostrożne

– Uważnie obserwujemy rynek innowacyjnej mobilności powietrznej (Innovative Air Mobility – IAM). Jesteśmy świadomi istnienia kilkudziesięciu prototypów eVTOL, a także tego, że część jest już w procesie certyfikacji, że niektóre linie lotnicze złożyły już zamówienia, że powstało też sporo prototypów vertiportów – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki. Dodaje przy tym, że zmiany w tym segmencie rynku są bardzo dynamiczne i zgodnie z przewidywaniami niektórych firm i instytucji IAM stanie się formą transportu przyszłości.

– Ze względu na swoją skalę projekt CPK może stanowić swoisty poligon testowy dla rozwiązań innowacyjnych. Jako inwestor nowego lotniska typu greenfield (budowanego od podstaw, bez ograniczeń ze strony istniejącej infrastruktury), jesteśmy otwarci na nowe technologie, ponieważ taki projekt ja nasz może je sprawnie przyswoić. To jedna strona medalu. Druga jest taka, że nie deklarujemy jeszcze decyzji wdrożeniowych. To nie ten etap. Bazując na doświadczeniach naszych partnerów i doradców, nie chcemy postawić się w roli królika doświadczalnego, który weźmie na siebie koszty i choroby wieku dziecięcego
danego pomysłu – podkreśla przedstawiciel CPK.

Majszyk zwraca uwagę także na to, że w spólce trwają prace analityczne, a CPK jest w stałym kontakcie z liderami rynku IAM, w tym air-taxi, zarówno na świecie jak i w Polsce. – Współpracujemy w tym zakresie np. z polskimi instytucjami, które są zainteresowane tymi zagadnieniami od strony innowacyjnej i inwestycyjnej, np. Polską Grupą Lotniczą, Urzędem Lotnictwa Cywilnego, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Siecią Badawczą Łukasiewicz, Politechniką Warszawską. Jesteśmy na bieżąco z regulacjami jakie dla tej branży opracowuje Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) – dodaje Majszyk.

Nie tylko eVTOLL

Przy okazji pojawiających się pomysłów wykorzystania nowych maszyn latających rzecznik CPK podkreśla, że to nie jedyne działania innowacyjne w jakie zaangażowana jest firma. CPK uczestniczy także w projektach B+R finansowych z funduszy Komisji Europejskiej: razem z lotniskami w Kopenhadze, Rzymie i Wilnie oraz grupą branżowych organizacji z całej Europy uczestniczy w projekcie ALIGHT, w ramach którego opracowywane są standardy bardziej „zielonych” lotnisk i rozwiązania dotyczące zrównoważonego transportu. Zakres tematyczny tego projektu dotyczy dostaw i parametrów zrównoważonych paliw lotniczych
(tzw. SAF-ów), inteligentnych sieci energetycznych oraz magazynowania energii czy sposobów na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych przez lotniska.

CPK uczestniczy też w międzynarodowym Programie Europe’s Rail Joint Undertaking. ERJU to unijny program zorientowany na dostarczenie innowacji dla kolei, np. w sprawie planowania i sterowania zarządzaniem siecią oraz zrównoważonych, ekologicznych systemów kolejowych tworzonych w oparciu o narzędzia cyfrowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5