Etihad Airways anulował zamówienie 10 samolotów airbus A320neo, które miały zostać dostarczone do jego partnera, serbskiej linii Air Serbia. Dostawy nowych samolotów miały się rozpocząć w listopadzie ubiegłego roku – poinformował portal EX-YU Aviation.
Airbusy zniknęły z listy zamówień
Ostatnia rewizja zamówień airbusa za 2018 r. ujawniła, że 10 A320neo dla Air Serbia zniknęło z listy zamówionych samolotów producenta. Nowe airbusy miały całkowicie zastąpić istniejącą flotę A319 i A320. Podczas specjalnej konferencji Dubai Airshow 2013 Air Serbia poinformowała wtedy, że airbusy A320neo będą stanowić trzon jej floty w przyszłości. Nowe maszyny przewoźnik pozyskać miał w ramach partnerstwa z linią Etihad Airways, która wtedy zamówiła 117 airbusów, w tym 36 maszyn z rodziny A320neo. Dostawy nowych maszyn zaplanowane były na lata 2018–2020: pięć samolotów w 2018 r., trzy w 2019 r. oraz dwa w pierwszym kwartale 2020 r.
Co dalej z wymianą floty?
Warto dodać, że poprzednik Air Serbii, linia JAT zamówiła w 1998 r. osiem airbusów A319. Wtedy też przewoźnik wpłacił depozyty, które zostały zaliczone na poczet płatności za dostawy A320neo. Niestety już wiadomo, że przewoźnik nie pozyska nowych samolotów. Nie ma także informacji, co się dzieje z depozytami i czy przypadkiem nie przejął ich Etihad. Według najnowszych informacji płynących z Abu Zabi, wynika że Eithad, który boryka się z problemami finansowymi, będzie chciał zmniejszyć swoją flotę i wspomóc tymi maszynami flotę Air Serbii czy Alitalii.
Nieoficjalnie mówi się, że część floty A320 oraz wszystkie B737 zastąpią najmłodsze A320 Etihadu, który także chce w tym roku przekazać dwa A330-200, dzięki którym Air Serbia może otworzyć kolejne i zapowiadane wcześniej połączenie dalekodystansowe do USA. Obecnie na wymianę, oprócz A320 i B737, czeka także flota starzejących się regionalnych ATR-ów 72. Według najnowszych informacji Air Serbia chce w tym segmencie przejść na maszyny odrzutowe. Wśród potencjalnych następców wymienia się Suchoja SSJ100 oraz Mitsubishi Regional Jet MRJ90. Producent tego ostatniego zapewnia, że chce w końcu zaistnieć na rynku europejskim i jest w stanie zaproponować serbskiej linii bardzo dobry kontrakt.
Obecna flota Air Serbia składa się z 20 samolotów: sześciu ATR-ów 72, ośmiu airbusów A319, dwóch A320, jednego A330-200 oraz trzech boeingów B737-300.
Problemy Etihadu
Etihad Airways obecnie przechodzi restrukturyzację po tym jak jego strategia inwestowania miliardów dolarów w inne linie lotnicze i tworzenia sojuszu Etihad Partners nie powiodła się. Do końca tego miesiąca przewoźnik planuje zwolnić 50 pilotów. Nieoficjalnie wiadomo, że arabski przewoźnik zanotował w zeszłym roku znaczną stratę i że taka sama sytuacja będzie miała miejsce w 2019 r. W tym roku Etihad planuje kolejne cięcia załóg, floty oraz w innych obszarach funkcjonowania przewoźnika.
Obecna flota Etihad Airways zmalała do 109 samolotów: 22 A320, 10 A321, 16 A330-200, 10 A380, 25 boeingów B777 (200/300) oraz 26 B787 Dreamliner (787-9/787-10).