Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian Airlines: Czy krajowy konflikt zahamuje rozwój linii?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ aerotelegraph.com

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Ethiopian Airlines: Czy krajowy konflikt zahamuje rozwój linii?
fot. BriYYZ, Flickr
Linie Ethiopian Airlines w ciągu ostatniej dekady rozwijały się bardzo dynamicznie, stając się największym przewoźnikiem w Afryce. Jednak czynnikiem, który może spowolnić drogę do sukcesu jest konflikt w ich własnym kraju – informuje portal Aerotelegraph.

Etiopskie linie odnotowały ogromny wzrost. Dziesięć lat temu flota Ethiopiana składała się z około 40 samolotów. Obecnie jest ich 125. Przewoźnik jest obecnie największą linią lotniczą w całej Afryce, nie tylko pod względem wielkości floty, ale także liczby pasażerów.

Imponująca flota, plany budowy lotniska

Jeszcze w 2010 roku filarami floty były samoloty Boeing 757, 767 i Fokker 50. Niewiele zostało z tego zestawu: model Fokker 50 został zastąpiony przez zupełnie nowy De Havilland Canada Dash 8-400. Na trasach krótko- i średniodystansowych flotę wspomogły Boeingi 737, a także B737 MAX – dla linii niestety pechowy. Boeingi 757 zostały całkowicie wycofane. Najbardziej imponujący jest jednak rozwój floty dalekiego zasięgu.

W listopadzie 2010 roku Ethiopian odebrał swojego pierwszego Boeinga 777, w kolejnych latach do floty dołączyło 19 innych „Trzech Kos” – po połowie do samolotów pasażerskich, druga połowa z nich to frachtowce. W 2012 roku Ethiopian stał się trzecią linią lotniczą na świecie, która odebrała Boeinga 787 Dreamliner, który był wtedy modelem zupełnie nowym. Kilka lat później odebrano pierwszego Airbusa. Linie ponownie stały się pierwszym klientem europejskiego producenta w Afryce – tym razem dla odrzutowca A350-900.

Linie rozwinęły się na tyle, że na początku 2020 roku, na krótko przed wybuchem pandemii koronawirusa, Ethiopian Airlines ogłosiły budowę nowego dużego lotniska dla stolicy kraju, Addis Abeby. Dotychczasowy port był bowiem niewystarczający. Jednak wraz z nastaniem pandemii czas prosperity dla Ethiopian Airlines może się skończyć. Firma, podobnie jak przewoźnicy na całym świecie, ucierpiała z powodu kryzysu, związanego z COVID-19.

Ostrzeżenie przed przelotami nad Etiopią

Na horyzoncie rysuje się jednak kolejny problem – to gwałtownie pogarszająca się sytuacja wokół konfliktu między siłami rządowymi Etiopii i władzami regionu Tigraj, który wybuchł w listopadzie tego roku. Eksperci ostrzegają, że jego eskalacja może doprowadzić do wojny domowej.

Sieć bezpieczeństwa lotniczego Ops Group wydała już pilne ostrzeżenie dla przestrzeni powietrznej nad Etiopią i sąsiednim krajem Erytreą, znajdującą się na północ od ogarniętego konfliktem regionu. Ops ostrzega linie lotnicze i odradza operowanie na niektórych trasach, zahaczających o problematyczny rejon. Grupa krytykuje również brak komunikatów od władz państwa, które nie informują pilotów i linii lotniczych o odbywających się zamieszkach.

Długotrwały konflikt miałby poważne konsekwencje dla Etiopii jako bazy dla Ethiopian Airlines. Linie obsługują bowiem dużą liczbę pasażerów transferowych za pośrednictwem swojego macierzystego lotniska Addis Abeba. To podróżni, których przewoźnik mógłby łatwo stracić, gdyby kraj popadł w głębszy kryzys. Osiągalną alternatywą dla hubu w Addis Abebie stałby się chociażby Dubaj – nawet pomimo niekwestionowanej pozycji Ethiopian na kontynencie afrykańskim.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Piotr Bożyk 26 września 2025

Trzeci A350 we flocie Edelweiss. Linia pozyska kolejne A320neo

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Piotr Bożyk 24 września 2025

Zobacz również:

Ethiopian do Warszawy codziennie?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian do Warszawy codziennie?

Mateusz Kieruzal 24 czerwca 2025

Antananarywa, czyli wykluczony komunikacyjnie Madagaskar

Infrastruktura i lotniska

Ethiopian: Z Warszawy na Madagaskar. Czy warto?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian: Z Warszawy na Madagaskar. Czy warto?

Mateusz Kieruzal 16 lutego 2025

Pozostałe z wątku:

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Pasażer i linie lotnicze

Airlink odebrały pierwszego embraera E195-E2

Piotr Bożyk 26 września 2025

Trzeci A350 we flocie Edelweiss. Linia pozyska kolejne A320neo

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

VietJet Air odebrały pierwszego boeinga B737 MAX

Piotr Bożyk 24 września 2025

Zobacz również:

Ethiopian do Warszawy codziennie?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian do Warszawy codziennie?

Mateusz Kieruzal 24 czerwca 2025

Antananarywa, czyli wykluczony komunikacyjnie Madagaskar

Infrastruktura i lotniska

Ethiopian: Z Warszawy na Madagaskar. Czy warto?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian: Z Warszawy na Madagaskar. Czy warto?

Mateusz Kieruzal 16 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij