701 mniej operacji wykona zimą Enter Air na Lotnisku Chopina. Polski przewoźnik czarterowy będzie mógł przewieźć maksymalnie trochę ponad 382 tysiące pasażerów. W sezonie zimowym prawie o połowę urosną SkyUp MT Airlines.
Przepustowość warszawskiego portu lotniczego jest na wyczerpaniu. Z taką tezą zgodne są obecne, jak i poprzednie władze Polskich Portów Lotniczych, które są operatorem Lotniska Chopina, jak i portów lotniczych w Radomiu i Zielonej Górze. Na „Okęciu” za alokację slotów odpowiada od kilkunastu lat wyspecjalizowany, zewnętrzny podmiot – brytyjska firma Airport Coordination Limited – który co pół roku odrzuca tysiące nowych wniosków o przydział slotów.
Problemy slotowe w Warszawie są faktem, a niemoc w szybkim zwiększeniu zdolności operacyjnych hubu LOT-u jest bolączką, której łatwo rozwiązać się nie da. Władze PPL zachęcają niskokosztowe, jak i czarterowe linie lotnicze do większego zaangażowania się w dwóch innych portach lotniczych na Mazowszu, lecz przewoźnicy nie kwapią się do dużego przenoszenia oferowania do Modlina i Radomia, argumentując swoje działanie tym, że Lotnisko Chopina jest to „dom”, gdzie zamierzają się rozwijać, a oddanie cennych slotów w ogóle nie wchodzi w grę.
O ile zbliżający się sezon zimowy będzie „łatwiejszy” operacyjnie, o tyle przyszłoroczne lato będzie – i trzeba to szczerze powiedzieć – trudne, choć udział czarterów na warszawskim rynku lotniczym spada. To fakt, który potwierdzają twarde liczby. W całym sezonie zimowym do linii lotniczych rozdysponowano łącznie 83 203 sloty, czyli o 20 proc. więcej praw niż na koniec zimowego sezonu 2024, z czego 82 044 sloty przydzielono pasażerskim liniom lotniczym.
Enter Air otrzymał 2 022 prawa, które upoważniają do realizacji 1 011 rotacji z wczasowiczami. Jest to spadek sezon do sezonu aż o 26 proc. Zimą 2024 czarterowe linie lotnicze były w posiadaniu 2 723 slotów. Otrzymane przez prywatnego przewoźnika sloty uprawniają do przewozu maksymalnie 382 158 pasażerów – spadek względem poprzedniego sezonu o 132 444 podróżnych.
Fly Egypt miał 176 slotów – teraz ich nie otrzymał. Linie Neos otrzymały 107 slotów, Mavi Gok Aviation ma obecnie 44 prawa, czyli mniej o 55. Tyle praw, co Turcy, mają Egipcjanie z Nesma Airlines. O 72 sloty więcej (wcześniej 80) maja Nouvelair Tunisie. Skline Express Airlines wykonają nie więcej niż 173 operacje z urlopowiczami, podczas gdy zimą 2024 takich operacji było 294. O 42 proc. w ruchu czarterowym urosną SkyUp MT Airlines. Główny konkurent Enter Air – linie lotnicze Smartwings Poland – otrzymały 1 103 sloty, podczas gdy ostaniej zimy przewoźnik miał 1 346 slotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.