Partner serwisu
Biznes i przemysł

Enter Air: Przychody w 2021 roku przekroczyły miliard złotych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Enter Air: Przychody w 2021 roku przekroczyły miliard złotych
fot. Piotr Bożyk
Linie lotnicze Enter Air opublikowały wyniki finansowe za 2021 roku. Przewoźnik osiągnął 1,12 mld zł przychodów, co zdarzyło się po raz trzeci w historii działalności polskich czarterowych linii. Zysk operacyjny przedodliczeniem odsetek od oprocentowanych zobowiązań, podatków oraz amortyzacji (EBITDA) wyniósł 98,1 mln zł, a strata netto przekroczyła 100 mln i ostatecznie wyniosła 117,1 mln zł ze względu wpływu ujemnych różnic kursowych. Enter Air jest w posiadaniu środków pieniężnych o łącznej wartości 190 mln zł zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz niewykorzystanych linii kredytowych w kwocie 41 mln zł.

Enter Air miał w 2021 roku 1 120,3 mln zł przychodów, o 138,1 proc. więcej od 470,5 mln zł osiągniętych w 2020 roku. Poziom osiągniętych przychodów był trzecim najlepszym wynikiem w historii Grupy po rekordowym 2019 roku (1 614,7 mln zł) i 2018 roku (1 296,1 mln zł).

Liczba wykonanych operacji lotniczych w porównaniu z poprzednim okresem wzrosła dwukrotnie. Wzrost ten spowodowany był odbudową rynku turystycznego i powrotem do latania po najcięższym roku w historii lotnictwa. W sezonie letnim spółka wykorzystywała flotę 26 samolotów, na którą składają się 24 samoloty Boeing 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8). Na początku 2022 roku po 11 latach we flocie sprzedany został samolot Boeing 737 SP-ENZ, co oznacza, że w nadchodzącym zamierza wykorzystywać 25 własnych samolotów oraz w razie zwiększonego popytu dodatkowe maszyny na zasadzie wet-lease.

Spółka odnotowała 98,1 mln zł EBITDA w 2021 roku, co oznacza wzrost o 717 proc. z 12 mln zł w 2020 r., 14,7 mln zł straty operacyjnej wobec 149,9 mln zł straty rok wcześniej i 117,1 mln zł straty netto w porównaniu do 154,1 mln zł straty netto w 2020 r. Poniesiona strata netto w 2021 roku wynika z ujemnych różnic kursowych, które w analizowanym okresie wyniosły minus 66,2 mln zł oraz negatywnego wpływu Covid-19, szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 roku. Zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Powstaje więc wirtualna różnica, która powiększa się wraz ze wzrostem liczby samolotów. Od czasu zmian w Międzynarodowych Standarach Rachunkowości, różnice
kursowe zaburzają wyniki spółek raportujących w standardach MSR.

Ponad miliard przychodów

– Po raz trzeci w historii przekroczyliśmy miliard przychodów, a zysk brutto ze sprzedaży osiągnięty w 2021 roku pokazuje, że Grupa odbudowuje swój potencjał po kryzysie spowodowanym przez pandemię koronawirusa. Pomimo obowiązujących przez cały miniony rok licznych restrykcji i ograniczeń w podróżowaniu oraz kolejnych fal Covid-19, które w niektórych miesiącach 2021 roku istotnie ograniczyły zarówno możliwości jak i chęć do wyjazdów, nasze wyniki potwierdzają, że dobrze sobie poradziliśmy i konsekwentnie umacniamy pozycję Enter Air na rynku – stwierdził Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

W samym IV kwartale 2021 roku, który zgodnie ze specyfiką rynku turystycznego charakteryzuje się niską sezonowością, a który spółka wykorzystuje do wykonania wymaganych przeglądów, przygotowujących flotę do pracy w sezonie letnim, przewoźnik miał 275,7 mln zł przychodów (+415 proc. rok do roku) i 96 mln straty netto w porównaniu z 55,4 mln zł straty w IV kwartale 2020 roku. – Pomimo tego, że czas wyzwań się nie skończył, a rynek jest zaskakiwany coraz bardziej tragicznymi wydarzeniami, nasza grupa umiejętnie broni się i rozwija. Kryzys jednych często bywa szansą na rozwój dla drugich. Mamy nadzieję, że po restrukturyzacji jaką przeszliśmy w 2021 roku, nasza Grupa umocni się jeszcze bardziej na tle konkurentów – kontynuował Polaniecki.

2 B737 MAX wykupione od leasingodawcy

Na koniec 2021 roku Grupa Enter Air miała 268,7 mln zł środków pieniężnych. W lutym ubiegłego roku Enter Air otrzymał 287 mln zł w formie pożyczki płynnościowej w ramach rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm. Uzyskane środki służą poprawie bieżącej płynności Spółki, a spłata pożyczki następuje zgodnie z harmonogramem. Ponadto, we wrześniu 2021 roku Enter Air podpisał z PFR umowę pożyczki preferencyjnej w kwocie 78,1 mln zł, będącej elementem programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm, która umożliwia proces konwersji części pozyskanej pożyczki na oferowane przez PFR finansowanie preferencyjne, podlegające częściowemu umorzeniu.

W kwietniu 2021 roku Grupa dokonała wykupu dwóch samolotów B737 MAX 8 od leasingodawcy i jednocześnie zrealizowała transakcje leasingu zwrotnego. Transakcje te pozwoliły wygenerować dodatkowe środki pieniężne. Aktualnie Grupa jest w posiadaniu środków pieniężnych o łącznej wartości 190 mln zł zgromadzonych na rachunkach bankowych oraz niewykorzystanych linii kredytowych w kwocie 41 mln zł.

– W kwietniu świętowaliśmy kolejną rocznicę powstania Enter Air. Jesteśmy obecni na polskim i europejskim niebie od 12 lat przewożąc w tym czasie miliony pasażerów, działając często w warunkach, w których kluczem do sukcesu było szybkie dostosowanie. Szczególnie w ostatnich dwóch latach do przetrwania wymagany był duży wysiłek całego zespołu. Wielokrotnie udowadnialiśmy, że nasz model biznesowy daje nam elastyczność, dzięki której w porównaniu do reszty rynku lotniczego względnie dobrze jesteśmy w stanie funkcjonować także w niespokojnych czasach. Cieszy nas, że zagraniczni klienci zachowują się w obliczu
kryzysu tak jak przewidywaliśmy, to znaczy poszukują tańszej i pewniejszej usługi. A taką właśnie zapewnia Enter Air. W czasie pandemii lataliśmy dwa razy więcej niż ktokolwiek w Europie i dzięki temu znacząco wzrosła rozpoznawalność naszej polskiej marki. Jesteśmy z tego bardzo dumni – podsumował Polaniecki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Mariaż Enter Aira z TUI. Pionierskie posunięcie?

Biznes i przemysł

Mariaż Enter Aira z TUI. Pionierskie posunięcie?

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

Enter Air problemem dla polskich lotnisk?

Pasażer i linie lotnicze

Enter Air problemem dla polskich lotnisk?

Mateusz Kieruzal 11 sierpnia 2023

Oświadczenie Enter Air. "Wyślemy po turystów na Rodos inny samolot"

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Mariaż Enter Aira z TUI. Pionierskie posunięcie?

Biznes i przemysł

Mariaż Enter Aira z TUI. Pionierskie posunięcie?

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

Enter Air problemem dla polskich lotnisk?

Pasażer i linie lotnicze

Enter Air problemem dla polskich lotnisk?

Mateusz Kieruzal 11 sierpnia 2023

Oświadczenie Enter Air. "Wyślemy po turystów na Rodos inny samolot"

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5