Partner serwisu
Biznes i przemysł

Enter Air: 1,1 mld zł przychodów w sezonie letnim

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Enter Air/Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Enter Air: 1,1 mld zł przychodów w sezonie letnim
fot. Piotr Bożyk
Przychody Enter Air w I-III kw. 2023 r. wyniosły 2,1 mld zł i były o 14,2% wyższe od 1,8 mld zł przychodów w analogicznym okresie 2022 r. Wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Enter Air.

– Wzrost skali działalności, realizacja planów i rekordowe wyniki powodują, że mamy za sobą kolejny bardzo udany sezon. Tym bardziej, że działaliśmy w bardzo trudnych warunkach rynkowych, które były wymagające dla całego rynku i naszej konkurencji. Nasz model biznesowy po raz kolejny pokazał swoją odporność, pomimo opóźnień w dostawach samolotów, niestabilnych kursów walut oraz wahaniom cen paliw, plasując nasze marże w jednym rzędzie z najlepszymi liniami nisko-kosztowymi w Europie – mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. – Rekordowy poziom przychodów i EBITDA po trzech kwartałach jest bardzo dobrym prognostykiem wyników całego roku. Zgłoszony popyt na usługi w niskim sezonie jest duży, a zamówienia na przyszły rok przekraczają nasze możliwości przewozowe, nawet pomimo planowanego powiększenia floty. Mamy nadzieję, że będziemy kontynuowali dobrą passę i rozwijali nasz biznes w następnych latach. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami planujemy spłatę do końca pożyczki z PFR i powrót do wypłacania dywidendy – dodaje Polaniecki.

Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I-III kw. 2023 r.:


Przychody Enter Air w I-III kw. 2023 r. wyniosły 2,1 mld zł i były o 14,2% wyższe od 1,8 mld zł przychodów w analogicznym okresie 2022 r. Wzrost przychodów związany był ze wzrostem skali działalności Enter Air. Na wyniki spółki oraz wskaźniki rentowności w III kw. 2023 r., negatywny wpływ miały ceny paliw. Przy rosnących w wysokim sezonie cenach paliwa zwrot jego kosztów otrzymywany od touroperatorów nie w pełni pokrywał koszt zakupu, ponieważ cena paliwa jest ustalana z klientami z wyprzedzeniem. Zostało to częściowo zrekompensowane krótkoterminowymi transakcjami na instrumentach pochodnych, które są widoczne w przychodach finansowych. Z kolei opóźnienie w dostawie samolotów B737-MAX 8 spowodowało konieczność pilnego wynajęcia maszyn na zasadach wet-lease, których wykorzystanie jest dużo droższe niż korzystanie z własnego samolotu. Dostawa jednego z samolotów została nawet anulowana, gdyż opóźniła się aż na jesień. Wynajmy wet-lease wpłynęły negatywnie na marżę, ale pozwoliły wykonać wszystkie zakontraktowane rejsy.

W rezultacie Enter Air wypracował 191,0 mln zł zysku operacyjnego. Było to o 7,8 % więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. oczyszczonym ze zdarzenia jednorazowego. W I-III kw. 2022 r. zysk raportowany wyniósł 234,1 mln zł, ale pozytywny wpływ na niego miało zdarzenie jednorazowe w postaci umorzenia pożyczki PFR w wysokości 56,9 mln zł, bez którego zysk operacyjny wyniósłby 177,2 mln zł. EBITDA Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2022 r. wyniosła 385,5 mln zł i była o 200,4% wyższa r/r. Przewoźnik zanotował w I-III kw. 130,4 mln zł zysku netto w porównaniu do 4,3 mln zł zysku netto w analogicznym okresie 2022 r. Na prezentowane wyniki wpływ miały ujemne różnice kursowe*, które wyniosły w I-III kw. 2023 r. 4,5 mln zł. Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 390 mln zł EBITDA oraz 134,9 mln zł zysku netto.

– Pomimo wzrostu liczby operacji o ponad 20% r/r, trzeci kwartał był bardzo wymagający, a przy porównywaniu wyników z zeszłym rokiem należy wziąć pod uwagę także zdarzenia jednorazowe, oraz czynniki które mają wpływ niegotówkowy. Przychody w przeliczeniu na złote nie wzrosły tak dużo jak się spodziewaliśmy przede wszystkim z powodu zmienności cen paliw oraz niższych cen walut, co dało mniejszą wartość w przeliczeniu na złote – dodaje Grzegorz Polaniecki.

Enter Air w trakcie szczytu sezonu letniego wykorzystywał całą flotę, która liczy obecnie 28 samolotów - 23 Boeingi 737-800 oraz 5 Boeingów 737 MAX 8, wśród których były m.in. odebrane w tym roku trzy nowe samoloty SP-EXC, SP-EXE, SP-EXF. Łącznie Grupa korzystała w sezonie letnim z ponad 36 samolotów uwzględniając cztery dodatkowe maszyny wynajęte na zasadach wet-lease od obcych przewoźników oraz piąty samolot wynajęty pod koniec wysokiego sezonu. Ponadto w sezonie lato 2023 latały cztery samoloty szwajcarskiej linii Chair Airlines, w której Enter Air ma 49% udziałów.

Enter Air oraz TUI Beteiligungs zawarli 28 listopada umowę dotycząca wspólnej inwestycji i utworzenia spółki joint venture. Enter Air posiada 51% udziałów w nowej spółce - Fly4, która będzie dostawcą usług usługę najmu samolotów z załogami (wet-lease) na rzecz przewoźników lotniczych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Ponad 713 tys. pasażerów w listopadzie i niemal 8,7 mln w 2023

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Ponad 713 tys. pasażerów w listopadzie i niemal 8,7 mln w 2023

Rafał Dybiński 01 grudnia 2023

Praga: Październik nadal dużo poniżej poziomu z 2019

Infrastruktura i lotniska

Praga: Październik nadal dużo poniżej poziomu z 2019

Rafał Dybiński 30 listopada 2023

Hiszpania: Październik lepszy niż w 2019. Ponad 243 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Czartery Enter Air połączą Wrocław z Dubajem

Pasażer i linie lotnicze

Czartery Enter Air połączą Wrocław z Dubajem

Rafał Dybiński 29 listopada 2023

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Enter Air: 1 mld zł przychodów przed wakacjami i rosnące zyski

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Kraków: Ponad 713 tys. pasażerów w listopadzie i niemal 8,7 mln w 2023

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Ponad 713 tys. pasażerów w listopadzie i niemal 8,7 mln w 2023

Rafał Dybiński 01 grudnia 2023

Praga: Październik nadal dużo poniżej poziomu z 2019

Infrastruktura i lotniska

Praga: Październik nadal dużo poniżej poziomu z 2019

Rafał Dybiński 30 listopada 2023

Hiszpania: Październik lepszy niż w 2019. Ponad 243 mln pasażerów w 2023

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Czartery Enter Air połączą Wrocław z Dubajem

Pasażer i linie lotnicze

Czartery Enter Air połączą Wrocław z Dubajem

Rafał Dybiński 29 listopada 2023

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Enter Air: 1 mld zł przychodów przed wakacjami i rosnące zyski

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5