Partner serwisu
Biznes i przemysł

Emirates wykonały przełomowy lot demonstracyjny z użyciem SAF

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Emirates Press

Podziel się ze znajomymi:

Linie lotnicze Emirates wykonały swój pierwszy przełomowy lot demonstracyjny Boeingiem 777-300ER, zasilając jeden ze swoich silników paliwem w 100 proc. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Samolot wystartował z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) i był dowodzony przez kapitana Fali Vajifdara i kapitana Khalida Nassera Akrama, Szerokokadłubowiec leciał przez ponad godzinę nad wybrzeżem Dubaju.

Lot demonstracyjny zasilany przez SAF ma szczególne znaczenie, ponieważ Zjednoczone Emiraty Arabskie ogłaszają rok 2023 „Rokiem Zrównoważonego Rozwoju”. Ten rok uwidoczni zaangażowanie ZEA w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla wyzwań, takich jak energia, zmiana klimatu i inne kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Lot wspiera zbiorowe wysiłki przemysłu, aby umożliwić latanie w 100 proc. SAF i pomóc w realizacji celów ZEA w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Lot demonstracyjny Emirates, pierwszy na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej wyposażony w 100 proc. SAF, wspiera szersze wysiłki na rzecz ograniczenia emisji CO2 w całym cyklu życia, ponieważ branża chce zwiększyć wykorzystanie SAF. Loty pomogą również udoskonalić podręcznik dla przyszłych demonstracji SAF, a także wesprą przyszłą certyfikację, w której 100 proc. paliwo SAF zostanie zatwierdzone dla samolotów. Obecnie SAF jest dopuszczony do użytku we wszystkich samolotach, ale tylko w mieszankach do 50 proc. z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.

Linie Emirates współpracowały z partnerami GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste i Virent w celu pozyskania i opracowania mieszanki SAF, która dokładnie odwzorowuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Dla każdego stosunku mieszanki przeprowadzono szereg pomiarów właściwości chemicznych i fizycznych paliwa. Po wielu testach laboratoryjnych i rygorystycznych próbach doszli do proporcji mieszania, która odzwierciedla właściwości paliwa do silników odrzutowych. Zmieszano 18 ton SAF, składające się z HEFA-SPK dostarczone przez Neste (hydroprzetwarzane estry i kwasy tłuszczowe oraz syntetyczna nafta parafinowa) oraz HDO-SAK firmy Virent (hydroodtleniona syntetyczna nafta aromatyczna). W 100 proc. SAF zasilał jeden silnik GE90, a konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych zasilało drugi silnik.

Lot testowy dodatkowo demonstruje kompatybilność specjalnie wymieszanego SAF jako bezpiecznego i niezawodnego źródła paliwa. Obiecujący wynik tej inicjatywy uzupełnia również dane branżowe i badania dotyczące mieszanek SAF w wyższych proporcjach, torując drogę do standaryzacji i przyszłego zatwierdzenia 100 proc. SAF jako zamiennika paliwa do silników odrzutowych, znacznie przekraczającego obecne 50 proc. limitu mieszania.

– Ten lot to kamień milowy dla Emirates i pozytywny krok dla naszej branży, ponieważ wspólnie pracujemy nad jednym z naszych największych wyzwań – zmniejszeniem naszego śladu węglowego. To była długa podróż, by w końcu zobaczyć start tego demonstracyjnego lotu w 100 proc. SAF. Emirates to pierwsze pasażerskie linie lotnicze na świecie, która obsługuą Boeinga 777 z silnikiem GE ze 100 proc. SAF. Takie inicjatywy wnoszą istotny wkład w branżową wiedzę na temat SAF i dostarczają danych demonstrujących stosowanie wyższych mieszanek SAF do przyszłych zezwoleń regulacyjnych. Mamy nadzieję, że przełomowe loty demonstracyjne, takie jak ten, pomogą otworzyć drzwi do zwiększenia skali łańcucha dostaw SAF i uczynią go bardziej dostępnym i dostępnym w różnych lokalizacjach geograficznych, a co najważniejsze, przystępnym cenowo do szerszego zastosowania w branży w przyszłości – powiedział Adel Al Redha, dyrektor operacyjny linii Emirates.

– Technologia Virent przekształca powszechnie dostępne cukry roślinne w związki, które umożliwiają produkcję w 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego, bez konieczności mieszania go z tradycyjnym paliwem do silników odrzutowych. Wraz z naszą spółką macierzystą Marathon Petroleum Corporation jesteśmy zaangażowani w zaspokajanie dzisiejszych potrzeb energetycznych, jednocześnie inwestując w zróżnicowaną energetycznie przyszłość, a dzisiejszy lot jest doskonałym przykładem tego zaangażowania. Cieszymy się z możliwości współpracy z naszymi myślącymi przyszłościowo kolegami z Emirates, GE Aerospace, Boeing, Honeywell i Neste, ponieważ pokazujemy, że możemy napędzać zrównoważone lotnictwo bez modyfikowania dzisiejszych nowoczesnych silników lotniczych lub infrastruktury obsługującej branżę lotniczą – powiedział Dave Kettner, prezes Virent.

Linie lotnicze prowadzą już kompleksowy program efektywności paliwowej, który aktywnie bada i wdraża sposoby ograniczenia niepotrzebnego spalania paliwa i emisji, gdziekolwiek jest to wykonalne pod względem operacyjnym. Niektóre z najważniejszych inicjatyw programu obejmują obsługę „elastycznych ścieżek”, czyli elastycznych tras – współpracę z dostawcami usług żeglugi powietrznej w celu stworzenia najbardziej efektywnego planu dla każdego lotu. Starania te trwają od 2003 roku, a linie z Dubaju współpracują z IATA nad rozszerzeniem tego systemu wyznaczania tras na całym świecie jako standardowej procedury operacyjnej tam, gdzie to możliwe.

Pierwszy lot Emirates napędzany SAF zmieszanym z paliwem do silników odrzutowych odbył się w 2017 roku z lotniska Chicago O'Hare na pokładzie Boeinga 777. Pierwszą dostawę A380 z napędem SAF otrzymał w 2020 roku, a także podniósł 32 tony SAF na loty z Sztokholmu w tym samym roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Infrastruktura i lotniska

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Redakcja/inf. pras. 03 września 2023

Jeden z najbardziej intensywnych letnich sezonów w historii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Infrastruktura i lotniska

Tokio-Haneda: Bezpłatna komunikacja autobusowa Emirates

Redakcja/inf. pras. 03 września 2023

Jeden z najbardziej intensywnych letnich sezonów w historii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5