Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Kryzysy mijają, infrastruktura zostaje. "Przesunięcie budowy CPK byłoby błędem"

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
30-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Kryzysy mijają, infrastruktura zostaje. "Przesunięcie budowy CPK byłoby błędem"
fot. materiały prasowe
– Centralny Port Komunikacyjny to potężna inwestycja, która w ciężkich czasach rodzi dla decydentów pokusę jej zarzucenia, a przynajmniej przesunięcia w czasie i przekierowania pieniędzy a inne cele. To byłby jednoznaczny błąd! – komentuje dla Rynku Lotniczego Dr Dawid Piekarz, wiceprezes think tanku Instytut Staszica.

Branża lotnicza jest jedną z tych, które najbardziej cierpią na obecnym kryzysie spowodowanym epidemią. Oczywiście chodzi z jednej strony o formalne zawieszenie lotów i uziemienie całych linii lotniczych, ale także perspektywy długofalowe – spadek zainteresowania (lub w ogóle uniemożliwienie, jeśli epidemia nie minie do lata) podróży turystycznych, wyjazdów wakacyjnych, ale także podróży biznesowych. Kolejnym ciosem jest przesuniecie Euro i możliwe także przesuniecie igrzysk olimpijskich w Japonii. Na razie w branży leje się krew: w portach lotniczych UE, EOG, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii zmniejszył się średnio o 54 proc. w stosunku do połowy marca, a w pierwszym kwartale tego roku lotniska łącznie stracą ponad 100 milionów pasażerów, oraz przychody w wysokości 2 miliardów euro już w pierwszym kwartale tego roku. Straty te jeszcze się pogłębią w nadchodzących miesiącach. Jak oblicza PAŻP, na polskich lotniskach ruch w okresie 15-22 marca spadł o 84 proc. w stosunku do podobnego okresu ub. roku.

Zdaniem niektórych ekspertów może to być najgorszy rok w historii lotnictwa. Dla Polski ma to przede wszystkim 2 aspekty – pierwszy to kondycja LOT-u, który po ucieczce spod gilotyny kilka lat temu zaczął wchodzić do europejskiej cięższej ligi, w tej chwili cały jego model biznesowy de facto się załamie. Jest to tym większy cios, że LOT jest obecnie na etapie intensywnej modernizacji i wymiany floty, stąd nie może liczyć na odłożoną w przeszłości poduszkę finansową.

Drugim aspektem jest Centralny Port Komunikacyjny – potężna inwestycja, która w ciężkich czasach rodzi dla decydentów pokusę jej zarzucenia, a przynajmniej przesunięcia w czasie i przekierowania pieniędzy a inne cele. To byłby jednoznaczny błąd! Trzeba bowiem pamiętać, iż kataklizmy – w tym epidemie mijają, a zapóźnienia gospodarcze i strategiczne trzeba odrabiać latami i pokoleniami. Ponadto od czasów Wielkiego Kryzysu i Amerykańskiego New Dealu nie ma lepszego sposobu pobudzania koniunktury jak inwestycje infrastrukturalne. Pamiętajmy, że samo lotnisko to zaledwie niewielka część całego CPK. Trzeba dodać do tego linii kolejowe, autostrady, centra i zaplecza logistyczne naturalnie powstające w otoczeniu tego typu obiektów, aby zobaczyć, że dla spadającego PKB taka inwestycja może być całkiem dynamizującą kroplówką.

Co jednak ważniejsze, CPK ma zniwelować zapóźnienia strategiczne ciągnące się niemal od czasów zaborów – co łatwo zobaczyć choćby na mapach kolejowych. Oczywiście – możemy powiedzieć, żeby z CPK poczekać na lepsze czasy, tyle tylko ze one niekoniecznie muszą szybko nadejść, natomiast CPK poza funkcją stymulatora gospodarki będzie dawał nam przewagę strategiczną w regionie Europy środkowej – a więc czynnik przydatny zwłaszcza w ciężkich czasach. Nie zapominamy też o aspekcie bezpieczeństwa – CPK będzie miał kluczowe znaczenie w razie zagrożenia militarnego Polski jako hub do przerzutu wojsk i sprzętu do Polski drogą lotniczą – kluczowe zwłaszcza w pierwszych dniach i godzinach kryzysu. Tak więc odłożenie CPK oznacza de facto zgodę na zaszłości strategiczne i gospodarcze, które są większym strukturalnym hamulcem dla gospodarki niż nawet koszty związane z budową CPK.

Wracając do LOT-u – ostatnie dni pokazały, że kapitał jednak ma narodowość i to właśnie „narodowy przewoźnik” jest w stanie zrealizować przedsięwzięcie jakim jest akcja „powrót do domu”. Tym bardziej, że o wolnym rynku w obcej chwili zapominają nawet USA. We wtorek Boeing wezwał do stworzenia wartej 60 mld dolarów linii ratunkowej dla amerykańskiego przemysłu lotniczego, który zmaga się z ogromnymi stratami spowodowanymi pandemią koronawirusa – informuje Agencja Reutera. O wsparcie rządowe wystąpili również amerykańscy przewoźnicy lotniczy, w efekcie Donald Trump podkreślił, że pomoże również dostawcom, takim jak producent silników General Electric. – Musimy chronić Boeinga ... Pomożemy Boeingowi – stwierdził.

W obecnej chwili krótkowzroczność i doraźne łatanie byłoby grzechem ciężkim – epidemii i kryzysy mijają, a strukturalne zapóźnienia i brak budowy własnego bezpieczeństwa i siły ekonomicznej nie mijają nigdy – trzeba je po prostu, w lepszych i gorszych czasach przezwyciężać.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Zobacz również:

IATA: Ograniczanie podróży to nie jest metoda na pandemię

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Ograniczanie podróży to nie jest metoda na pandemię

Redakcja 20 czerwca 2022

Prezydent Tanzanii zmarł na COVID-19. Zanzibar nadal popularnym celem wycieczek

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

SAS pożegnał ostatniego B737-700 (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Kolejny wzrost opłat na fińskich lotniskach

Mateusz Kieruzal 21 listopada 2023

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Zobacz również:

IATA: Ograniczanie podróży to nie jest metoda na pandemię

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Ograniczanie podróży to nie jest metoda na pandemię

Redakcja 20 czerwca 2022

Prezydent Tanzanii zmarł na COVID-19. Zanzibar nadal popularnym celem wycieczek

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5