Partner serwisu
Prawo i polityka

Eksperci ostrzegają przez rosnącym ryzykiem zatrzymań podczas podróży do Chin

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Eksperci ostrzegają przez rosnącym ryzykiem zatrzymań podczas podróży do Chin
Fot: Unsplash
Sprawa zwolnienia Meng Wanzhou, dyrektor finansowej firmy Huawei, pozostającej w areszcie domowym w Kanadzie od grudnia 2018 r., przy jednoczesnym zwolnieniu z Chin dwójki Kanadyjczyków aresztowanych na podstawie kwestionowanych na świecie zarzutów jest szeroko komentowana w Azji oraz prawie niezauważona w Polsce, tymczasem niektórzy eksperci ostrzegają: To zwycięstwo Państwa Środka, które może zachęcać ten kraj do arbitralnych aresztowań obcokrajowców w ramach prowadzenia polityki zakładników.

Meng Wanzhou, dyrektor finansowy firmy Huawei, została w grudniu 2018 r. zatrzymana w Kanadzie na prośbę władz Stanów Zjednoczonych oskarżających ją o oszustwa. Amerykańscy prokuratorzy zarzucali Meng, iż celowo wprowadziła w błąd bank HSBC odnośnie prawdziwego charakteru powiązań Huawei z formą Skycom, tym samy stawiając bank w pozycji oznaczającej możliwość naruszenia sankcji Stanów Zjednoczonych przeciwko Iranowi.

Aresztowanie Meng, córki Ren Zhengfei, założyciela Huawei, rozwścieczyło władze Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL), które wkrótce po tym zatrzymało dwóch obywateli Kanady, Michaela Kovriga oraz Michaela Spavora pod zarzutem szpiegowania. Po tym zatrzymaniu pojawiły się zarzuty, iż zostało ono dokonane z zemsty, a Kanadyjczycy są przetrzymywani w charakterze karty przetargowej z władzami Kanady. Zarzutom tym władze ChRL konsekwentnie zaprzeczały.

W 2019 r. władze Stanów Zjednoczonych umieściły firmę Huawei na czarnej liście eksportowej, odcinając ją od możliwości pozyskiwania kluczowych technologii. Zdaniem Amerykanów firma, założona w 1987 r. przez Ren Zhengfei, członka Komunistycznej Partii Chin, który wcześniej przez dziewięć lat służył w Chińskiej Armii Ludowo Wyzwoleńczej, siłach zbrojnych Komunistycznej Partii Chin pełniących rolę armii Chin, wykorzystuje swój sprzęt do prowadzenia szpiegowania. Władze firmy Huawei odrzucają te zarzuty, a władze ChRL podkreślają, iż Huawei jest niezależną firmą bez powiązań z władzami oraz służbami kraju.

Kontrowersyjne zwolnienie

W piątek, 24 września 2021 r., Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych ogłosił, iż po długich negocjacjach osiągnął porozumienie w sprawie odłożenia ścigania Meng do grudnia 2022 r. Jeśli do tego czasu Meng będzie wypełniała warunki postawione przez sąd, zarzuty wobec niej będą trwale wycofane. Częścią porozumienia było podpisanie przez Meng oświadczenia, w którym przyznaje, iż celowo wprowadzała w błąd bank HSBC, co zostało uznane przez Departament Sprawiedliwości jako “przyjęcie odpowiedzialności za rolę kierowniczą w planowaniu defraudacji globalnych instytucji finansowych”.

Tuż po usłyszeniu postanowienia sądu, Meng udała się na lotnisko w Vancouver, skąd na pokładzie wyczarterowanego boeinga 777 w barwach Air China udała się w podróż do miasta Shenzhen na południu Chin, siedziby koncerny Huawei, gdzie władze ChRL zgotowały jej przyjęcie godne bohatera narodowego. Niemal równocześnie ze startem samolotu Air China do Chin, z Państwa Środka wystartował kanadyjski samolot, na pokładzie którego znajdował się Michael Kovrig oraz Michael Spavor, wywołując lawinę komentarzy, iż ich aresztowanie oraz skazanie (Spavor w ubiegłym miesiącu został skazany na 11 lat pozbawienia wolności po procesie, który zdaniem władz Kanady nie spełniał nawet minimum standardów wymaganych prawem międzynarodowym) było w gruncie rzeczy realizacją polityki zakładników.

Zachęta do arbitralnych aresztowań?

Podczas gdy obserwatorzy wyrażają radość z powodu zwolnienia “Dwóch Michaelów”, wielu komentatorów przedstawia okoliczności procesu zwolnienia, przypominającego zimnowojenne wymiany szpiegów, oraz przedstawianie przez propagandę Państwa Środka powrotu Ming jako tryumfu Chin, przy jednoczesnym cenzurowaniu jakichkolwiek informacji o zwolnieniu Kanadyjczyków, jako precedens mogący przynieść daleko idące konsekwencje.

Tomasz Sajewicz, wieloletni Naczelny Korespondent Polskiego Radia w Pekinie, przywołuje znaczący komentarz chińskiej agencji prasowej Xinhua: “Aresztowana ze względu na umacniające się Chiny. I zwolniona z tego powodu".

Odwołując się do tego samego komunikatu prasowego David Rennie, korespondent tygodnika The Economist, komentuje: “prawo jest tutaj uważane za nic więcej, tylko narzędzie służące egzekucji władzy. Morał Xinhua: ta zazdrosna Ameryka użyła “prawa” by spróbować powstrzymać Chiny, ale została pokonana przez władzę Chin. Implikacje tak ponurego spojrzenia na świat dla nadchodzącego porządku na świecie są poważne.”

- Wkroczyliśmy w świat, w którym Pekin nie tylko wie, że ujdzie mu na sucho dyplomacja zakładników, ale również wie, że może osiągnąć co tylko chce stosując tego rodzaju piractwo międzynarodowe. Od tej pory, za każdym razem gdy gdzieś na świecie obywatel Chin przedstawiający jakąś wartość dla Komunistycznej Partii Chin będzie miał kłopoty z prawem, Komunistyczna Partia Chin wie, że odwetowe porywanie może spowodować uwolnienie tej osoby - pisze w swoim komentarzu J Michael Cole, kanadyjski konsultant geopolityczny, dodając iż do tej pory dyplomacja zakładników była utożsamiana głównie z organizacjami terrorystycznymi takimi jak libański Hezbollah, peruwiański Świetlisty Szlak czy Rewolucyjne Siły Zbrojne Kolumbii (FARC).

Pytanie o bezpieczeństwo podróży do Chin

Weekendowe zwolnienie Meng Wanzhou oraz dwójki Kanadyjczyków jest już kolejnym wydarzeniem po którym wielu ekspertów ostrzega przed rosnącą możliwością arbitralnych zatrzymań podczas podróżowania do Chin. Daleko idące konsekwencje dla podróżnych przyniosło ubiegłoroczne wprowadzenie prawa o ochronie bezpieczeństwa państwowego dla Hongkongu, zdaniem wielu obserwatorów kończące okres autonomii i wolności w regionie. Wprowadzając tamte zapisy prawa władze obiecywały, iż ich stosowanie będzie bardzo ograniczone, nie będzie działać wstecz i dotknie tylko nieliczne osoby. W rzeczywistości od ubiegłego roku prawo o ochronie bezpieczeństwa państwowego dla Hongkongu stało się narzędziem pacyfikacji dziesiątek niezależnych instytucji prowadząc do tego, że w zbliżających się wyborach do izby ustawodawczej miasta najprawdopodobniej zabraknie prodemokratycznych kandydatów.

Mocno ograniczona z uwagi na trwającą pandemię koronawirusa zapalenia płuc COVID-19, po raz pierwszy odnotowanego w chińskim mieście Wuhan pod koniec 2019 r., możliwość wjazdu do Chin powoduje, że jak do tej pory istniała niewielka możliwość sprawdzenie stosowania w praktyce nowego ustawodawstwa na podróżnych z zagranicy. Wiele również wskazuje na to, że ograniczenia w podróżowaniu do Chin będą utrzymane jeszcze przez kolejne miesiące. Tym niemniej, kiedy wróci możliwość wyjazdów do Państwa Środka, należy pamiętać i mieć świadomość, iż pod względem możliwości i praktyki arbitralnych zatrzymań, może to być inne państwo niż przed pandemią.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak rozwinąć kolejowe przewozy transgraniczne?

Pasażer i linie lotnicze

Jak rozwinąć kolejowe przewozy transgraniczne?

Mikołaj Kobryński 28 maja 2023

Serial magnesem do lotów na Sycylię. Także dla Polaków

Pasażer i linie lotnicze

Lawina wylotów z Chin? Niezupełnie

Prawo i polityka

Lawina wylotów z Chin? Niezupełnie

Tomasz Śniedziewski 14 stycznia 2023

Najbardziej ruchliwe trasy świata w 2022 roku

Pasażer i linie lotnicze

Najbardziej ruchliwe trasy świata w 2022 roku

Mateusz Kieruzal 10 stycznia 2023

Chiny planują wzrost liczby lotów oraz szybką odbudowę liczby pasażerów

Prawo i polityka

Londyn, Paryż i Rzym. Najbardziej pożądane loty Polaków w 2023 roku

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Jak rozwinąć kolejowe przewozy transgraniczne?

Pasażer i linie lotnicze

Jak rozwinąć kolejowe przewozy transgraniczne?

Mikołaj Kobryński 28 maja 2023

Serial magnesem do lotów na Sycylię. Także dla Polaków

Pasażer i linie lotnicze

Lawina wylotów z Chin? Niezupełnie

Prawo i polityka

Lawina wylotów z Chin? Niezupełnie

Tomasz Śniedziewski 14 stycznia 2023

Najbardziej ruchliwe trasy świata w 2022 roku

Pasażer i linie lotnicze

Najbardziej ruchliwe trasy świata w 2022 roku

Mateusz Kieruzal 10 stycznia 2023

Chiny planują wzrost liczby lotów oraz szybką odbudowę liczby pasażerów

Prawo i polityka

Londyn, Paryż i Rzym. Najbardziej pożądane loty Polaków w 2023 roku

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5