Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

EASA pozwoli na loty z jednym pilotem? Wciąż są obawy po katastrofie Germanwings

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
EASA pozwoli na loty z jednym pilotem? Wciąż są obawy po katastrofie Germanwings
Fot. Air Baltic
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) rozważa możliwość złagodzenia przepisów, które obecnie ograniczają wykonywanie lotów jednoosobową załogą w komercyjnym lotnictwie.

– To może zostać szybko wdrożone w operacjach, w których nie występuje konieczność pracy dwóch pilotów w kokpicie – ujawnił Patrick Ky, dyrektor wykonawczy EASA.

Aktualnie obowiązujące przepisy wymagają od pełniących służbę członków załogi pozostanie na wyznaczonym stanowisku z wyjątkiem sytuacji dotyczących względów fizjologicznych, takich jak przerwa na toaletę, ale pod warunkiem, że przynajmniej jeden odpowiednio wykwalifikowany pilot pozostaje za sterami statku powietrznego przez cały czas.

Ky jest przekonany, że zmiana regulacji może mieć sens w przypadku, gdy jeden pilot przebywa w kokpicie, a drugi w tym czasie tylko odpoczywa. Potrzebne byłoby jednak równoczesne wdrożenie nowych systemów bezpieczeństwa, dla pewności, w przypadku jakichkolwiek problemów podczas niebezpiecznych warunków. Szef EASA zdaje sobie także sprawę, że w przypadku niedyspozycji załogi należałoby zastosować zaawansowane systemy autonomiczne, aby maszyny mogły latać bez dowodzenia pilota.

– Wiąże się to jeszcze z wieloma innymi pytaniami. Nie sądzę, że jesteśmy w stanie odpowiedzieć już teraz na wszystkie, ale z pewnością jest to interesujący obszar dla każdego – podkreślił Ky.

Ewentualna niedyspozycja pilota to jedna kwestia, ale większą obawę rodzi historia z lotem Germanwings w 2015 roku, kiedy Airbus A320 wbił się w zbocze góry, po tym jak sprawca katastrofy zablokował drzwi do kabiny pilotów. EASA w następstwie tego zdarzenia wprowadziła nowe wytyczne dotyczące kokpitu, ale pozostawiła w dużej mierze decyzje w gestii poszczególnych operatorów.

Airbus zapowiedział wcześniej, że bada możliwość dostosowania samolotów nowej generacji do obsługi tylko jednego pilota. Rozwój technologii autonomicznego lotu przyspieszył również Acubed, innowacyjny oddział producenta z Tuluzy. Do lotów z jednym pilotem przymierza się również Deutsche Aircraft, które zamierza dostosować swój regionalny turbośmigłowy D328eco.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Biznes i przemysł

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Piotr Bożyk 17 września 2023

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

EASA na razie wyklucza loty z jednym pilotem

Prawo i polityka

EASA na razie wyklucza loty z jednym pilotem

Mateusz Kieruzal 09 lutego 2023

EASA: Konflikt na Ukrainie może mieć wpływ na GPS w Europie

Prawo i polityka

EASA wzywa Airbusa do inspekcji A350. Delta też wśród linii zgłaszających problemy

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Biznes i przemysł

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Piotr Bożyk 17 września 2023

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

EASA na razie wyklucza loty z jednym pilotem

Prawo i polityka

EASA na razie wyklucza loty z jednym pilotem

Mateusz Kieruzal 09 lutego 2023

EASA: Konflikt na Ukrainie może mieć wpływ na GPS w Europie

Prawo i polityka

EASA wzywa Airbusa do inspekcji A350. Delta też wśród linii zgłaszających problemy

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5