Partner serwisu
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

EASA pozwoli na loty z jednym pilotem? Wciąż są obawy po katastrofie Germanwings


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2021-01-21 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

EASA pozwoli na loty z jednym pilotem? Wciąż są obawy po katastrofie Germanwings
Fot. Air Baltic
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) rozważa możliwość złagodzenia przepisów, które obecnie ograniczają wykonywanie lotów jednoosobową załogą w komercyjnym lotnictwie.
– To może zostać szybko wdrożone w operacjach, w których nie występuje konieczność pracy dwóch pilotów w kokpicie – ujawnił Patrick Ky, dyrektor wykonawczy EASA.

Aktualnie obowiązujące przepisy wymagają od pełniących służbę członków załogi pozostanie na wyznaczonym stanowisku z wyjątkiem sytuacji dotyczących względów fizjologicznych, takich jak przerwa na toaletę, ale pod warunkiem, że przynajmniej jeden odpowiednio wykwalifikowany pilot pozostaje za sterami statku powietrznego przez cały czas.

Ky jest przekonany, że zmiana regulacji może mieć sens w przypadku, gdy jeden pilot przebywa w kokpicie, a drugi w tym czasie tylko odpoczywa. Potrzebne byłoby jednak równoczesne wdrożenie nowych systemów bezpieczeństwa, dla pewności, w przypadku jakichkolwiek problemów podczas niebezpiecznych warunków. Szef EASA zdaje sobie także sprawę, że w przypadku niedyspozycji załogi należałoby zastosować zaawansowane systemy autonomiczne, aby maszyny mogły latać bez dowodzenia pilota.

– Wiąże się to jeszcze z wieloma innymi pytaniami. Nie sądzę, że jesteśmy w stanie odpowiedzieć już teraz na wszystkie, ale z pewnością jest to interesujący obszar dla każdego – podkreślił Ky.

Ewentualna niedyspozycja pilota to jedna kwestia, ale większą obawę rodzi historia z lotem Germanwings w 2015 roku, kiedy Airbus A320 wbił się w zbocze góry, po tym jak sprawca katastrofy zablokował drzwi do kabiny pilotów. EASA w następstwie tego zdarzenia wprowadziła nowe wytyczne dotyczące kokpitu, ale pozostawiła w dużej mierze decyzje w gestii poszczególnych operatorów.

Airbus zapowiedział wcześniej, że bada możliwość dostosowania samolotów nowej generacji do obsługi tylko jednego pilota. Rozwój technologii autonomicznego lotu przyspieszył również Acubed, innowacyjny oddział producenta z Tuluzy. Do lotów z jednym pilotem przymierza się również Deutsche Aircraft, które zamierza dostosować swój regionalny turbośmigłowy D328eco.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
EASA: Zgoda na powrót MAX-ów do Europy już w przyszłym tygodniu

Prawo i polityka

EASA: Zgoda na powrót MAX-ów do Europy już w przyszłym tygodniu

Emilia Derewienko 19 stycznia 2021

Kolejny kraj zgadza się na powrót MAX-ów

Prawo i polityka

Kolejny kraj zgadza się na powrót MAX-ów

Emilia Derewienko 27 listopada 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5