Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydały certyfikat typu dla airbusa A319neo z silnikami CFM LEAP-1A. Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi przepisów lotniczych i ochrony środowiska wydanych przez EASA i FAA.
Oznacza to, że obecnie wszystkie trzy modele samolotów: A319neo, A320neo i A321neo napędzane przez silniki CFM LEAP-1A, są już certyfikowane. Natomiast ostatnia z maszyn z rodziny A320neo, A319neo z silnikami Pratt & Whitney, zostanie certyfikowana w połowie 2019 r.
A319neo - najmniejszy z rodziny neo
Certyfikacja jest wynikiem intensywnego programu lotów technicznych, które w przypadku A319neo rozpoczęły się w marcu 2017. Łącznie samolot wylatał podczas 100 lotów ponad 500 godzin. A319neo z silnikami LEAP-1A, to piąty model z rodziny neo certyfikowany w ciągu ostatnich trzech lat. Jego certyfikacja otwiera także drogę dla wariantu ACJ319neo (Airbus Corporate Jet), którego airbus chce dostarczyć w pierwszej połowie 2019 roku.
Airbus A319neo to najmniejszy z rodziny wąskokadłubowych airbusów A320 w zmodernizowanej wersji neo. Samolot w standardowej wersji pomieści 140 pasażerów, maksymalnie może ich być do 160. Zasięg wersji pasażerskiej to prawie 7000 km, natomiast wersji ACJ319neo to już prawie 12500 km (15 godzin lotu). Dotąd producent sprzedał 53 maszyny w tym wariancie, a to bardzo słaby wynik porównując ją do zamówionych 1486 maszyn poprzedniej generacji (A319ceo). Na pewno wpływ na taki stan rzeczy ma nowa rodzina embraerów E2, a także bombardier CSeries, który trafił w tym roku pod skrzydła airbusa jako A220. Większy A220-300 może zabrać podobną liczbę pasażerów, jednak jego zasięg jest mniejszy i wynosi około 6000 km.
Według niepotwierdzonych informacji pierwszy A319neo, jaki zostanie dostarczony, to samolot w wersji VIP ACJ319neo, natomiast wśród linii lotniczych pierwszym odbiorcą prawdopodobnie będzie linia Avianca, która zamówiła 20 maszyn tego typu.
Oszczędna rodzina A320neo
Rodzina A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, w której zredukowano zużywane paliwo o prawie 20 proc. co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a niższe zużycie paliwa i koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż w dotychczasowych modelach. Łącznie zamówiono 6323 maszyny z rodziny A320neo: 53 A319neo, 4052 A320neo oraz 2218 A321neo. Do tej pory francuski producent dostarczył 569 samolotów z tej rodziny: 464 A320neo oraz 105 A321neo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.