Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła 21 kwietnia
przetarg na opracowanie koncepcji projektowych dla 13 podstacji trakcyjnych, które mają zasilać tzw. „Ygreka” Warszawa – Łódź – Wrocław oraz inne nowe linie kolejowe dużych prędkości. O szczegółach postępowania
pisaliśmy w tym miejscu.
Po otwarciu ofert okazało się, że obie propozycje, które wpłynęły
przekraczają kosztorys i to kilkukrotnie. Spółka CPK
zapowiedziała szybkie działania, żeby nie dopuścić do opóźnienia przygotowań. Tak też się stało – przetarg został unieważniony, a już teraz w biuletynie unijnym pojawiło się ogłoszenie na temat drugiego postępowania.
Obejmuje ono opracowanie koncepcji projektowych podstacji trakcyjnych systemu 2×25 kV (wraz z powiązaniem z KSE i linią kolejową), materiałów do uzyskania decyzji lokalizacyjnych i warunków przyłączenia oraz dokumentów zamówienia wraz z doradztwem na etapie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych. Kryteria wyboru ofert to doświadczenie eksperta ds. projektowania podstacji trakcyjnych prądu przemiennego (waga: 25%) oraz cena (waga: 75%). Okres na realizację to 556 dni.
Choć na stronie spółki nie ma jeszcze szczegółów postępowania, już widać, że postępowanie obejmuje mniejszy zakres niż poprzednie; pierwotny plan zakładał uzyskanie decyzji lokalizacyjnych, nabycie nieruchomości pod podstacje i uzyskanie warunków przyłączenia do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego przez wykonawcę umowy. Według nowego planu, wykonawca przygotuje tylko materiały do uzyskania tych dokumentów. – Wyciągnęliśmy wnioski z poprzedniego postępowania i ogłosiliśmy nowe w ten sposób, żeby zakończyło się pozytywnie – tłumaczy rzecznik CPK Konrad Majszyk.
Projektowane przez CPK podstacje będą pierwszymi w Polsce obiektami działającymi w systemie zasilania 25 kV prądu przemiennego.