Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Deloitte: Do 2036 roku na rynek trafi około 36,8 tys. nowych samolotów


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-08-13 10:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Deloitte

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Deloitte: Do 2036 roku na rynek trafi około 36,8 tys. nowych samolotów
Fot. Boeing
W 2017 roku globalne przychody przemysłu lotniczego i obronnego (A&D) wzrosły o 2,7 proc. w ujęciu rocznym, czyli o 18,3 mld dolarów. Sektor wzrost ten zawdzięcza przede wszystkim rozwojowi lotnictwa cywilnego i zwiększeniu wydatków na obronność w Europie. W 2017 roku globalny sektor lotniczy i obronny rósł szybciej niż rok wcześniej.
Jak wynika z corocznego raportu „Global aerospace and defense industry financial performance study”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, producenci oryginalnego sprzętu (Original Equipment Manufacturer) i elektroniki zwiększyli swoje przychody w 2017 roku odpowiednio o 5,6 i 4,7 mld dolarów. Największy wzrost przychodów w sektorze A&D – o 42,3 proc. – odnotowała turecka firma Aselsan.

Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej. Przychody każdej z nich sięgnęły ponad 500 mln dolarów. W 2017 roku globalny sektor lotniczy i obronny rósł szybciej niż rok wcześniej – o 2,7 proc wobec 2,4 proc. w roku 2016. Było to jednak nieco poniżej tempa wzrostu globalnego produktu krajowego brutto, wynoszącego 3,1 proc., głównie z powodu spowolnienia wzrostu przemysłu lotniczego, który w 2017 roku wyniósł jedynie 1,2 proc.

Przychody analizowanych firm zwiększyły się o 18,3 mld dolarów i osiągnęły poziom 685,6 mld dolarów. – To zasługa głównie przemysłu obronnego, którego przychody wzrosły o 3,9 proc. W przypadku lotnictwa cywilnego w omawianym okresie na rynek trafiła rekordowa liczba 1481 nowych samolotów – mówi Piotr Świętochowski, ekspert ds. przemysłu obronnego.

W ubiegłym roku europejskie firmy z sektora A&D zanotowały wzrost przychodów o 3,2 proc., a amerykańskie o 3,4 proc. Rentowność sprzedaży w branży, w skali globalnej wzrosła o 10,8 proc.

Sektor obronny rośnie coraz szybciej, lotnictwo spowalnia

W 2017 roku globalne przychody producentów samolotów oraz sprzętu lotniczego rosły ponad dwukrotnie wolniej niż rok wcześniej – o 1,2 proc. do 323,1 mld dolarów, wobec 2,7 proc. w 2016 roku. Spadek przychodów był w dużej mierze spowodowany spowolnieniem dostaw samolotów szerokokadłubowych w Stanach Zjednoczonych. Europejski sektor lotniczy mógł się pochwalić zwiększeniem przychodów o 3,7 proc., podczas gdy amerykański zanotował tylko nieznaczny wzrost o 1,3 proc. Liczba zamówień na nowe samoloty w 2017 roku wyniosła 14 215 sztuk, podczas gdy rok wcześniej było to 13 687. Według szacunków do 2036 roku wyprodukowane zostanie około 36,8 tys. nowych samolotów.

Przychody w globalnym przemyśle obronnym w 2017 roku wzrosły o 3,9 proc. do 361,5 mld dolarów. Odwrotnie niż w lotnictwie cywilnym motorem wzrostu w przemyśle zbrojeniowym jest jego amerykańska część, której przychody wzrosły o 4,5 proc. Niemniej jednak, tempo wzrostu w Europie zwiększyło się z 0,6 proc. aż do 2,6 proc., co wynikało głównie z rosnącej presji na zwiększenie wydatków wojskowych do 2 proc. PKB ze strony amerykańskiego rządu na państwa członkowskie NATO.

Wydatki obronne w 2018 roku w Polsce odzwierciedlają pozytywny trend rozwojowy, który oznacza ich coroczny wzrost proporcjonalny do wzrostu PKB. Co więcej wydatki obronne Polski w przeliczeniu na jednego żołnierza kształtują się na poziomie 96 tys. dolarów, w porównaniu do 143 tys. dolarów w europejskich krajach NATO (przy poziomie 308 tys. dolarów we wszystkich krajach NATO) oraz 537 tys. dolarów w Stanach Zjednoczonych.

Na podium niezmiennie Boeing, Airbus i Lockheed Martin

Podobnie jak rok wcześniej, dynamika przychodów w przemyśle A&D była spowodowana przede wszystkim przyrostem przychodów wśród producentów oryginalnego sprzętu (OEM) oraz w segmencie elektroniki odpowiednio o 5,6 i 4,7 mld dolarów. Wzrost obszaru OEM związany jest ze znacznym wzrostem przychodów w 2017 roku w spółce Lockheed Martin, który wyniósł 8 proc., czyli 3,8 mld dolarów. Z kolei wśród producentów elektroniki największym wzrostem przychodów o 29,7 proc. pochwalić się może firma Rockwell Collins.

W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów samolotów i sprzętu wojskowego. Nadal pierwszeństwo należy do koncernu The Boeing Company, choć warto zaznaczyć, że w 2017 roku firma zanotowała spadek przychodów o 1,2 proc do 93,4 mld dolarów. Na drugim miejscu pod względem wielkości przychodów pozostaje Airbus Group (75,3 mld dolarów), który w zeszłym roku dostarczył 718 samolotów, tym samym notując wzrost w produkcji maszyn o 4,4 proc. rok do roku. Trzecie miejsce, podobnie jak rok wcześniej, przysługuje firmie Lockheed Martin, która w 2017 roku uzyskała przychody w wysokości 51,1 mld dolarów. Największy jednak wzrost przychodów w 2017 r. zanotowała spółka Aselsan A.S – 42 3 proc. . Spośród 100 analizowanych firm 32 zanotowało spadek przychodów, największy z nich należał do firmy Korea Aerospace Industries, której wyniki spadły aż o 29,7 proc. (774 mln dolarów).

– W tym roku i w latach kolejnych należy się spodziewać dalszego wzrostu w światowym sektorze obronnym, ponieważ kraje stale zwiększają wydatki na wojskowość, aby przeciwdziałać potencjalnym zagrożeniom. Portfel zamówień na samoloty sięgający już ponad 14 tys. sztuk spowoduje, że również branża lotnicza będzie osiągać stabilne wyniki finansowe – podsumowuje Piotr Świętochowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Airbus formalnie ma większość w spółce CSeries

Biznes i przemysł

Airbus formalnie ma większość w spółce CSeries

Emilia Derewienko 04 lipca 2018

IATA: Lotnictwo zarobi w 2018 roku mniej niż szacowano

Biznes i przemysł

IATA: Lotnictwo zarobi w 2018 roku mniej niż szacowano

Emilia Derewienko 05 czerwca 2018

Wkrótce rusza budowa centrum serwisowego EME Aero

Biznes i przemysł

Wkrótce rusza budowa centrum serwisowego EME Aero

Redakcja 22 maja 2018

 

SSJ100 i MC-21 znajdują nabywców

Biznes i przemysł

SSJ100 i MC-21 znajdują nabywców

27 listopada 2018

Lotnisko Chopina rozbuduje terminal. Jest zezwolenie

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina rozbuduje terminal. Jest zezwolenie

27 listopada 2018

Katastrofa filipińskiego Sokoła. Już trzecia

Biznes i przemysł

Katastrofa filipińskiego Sokoła. Już trzecia

27 listopada 2018

10-milionowa operacja lotnicza nad Europą

Pasażer i linie lotnicze

10-milionowa operacja lotnicza nad Europą

27 listopada 2018

Au revoir A380! Air France rezygnuje z 5 gigantów

Biznes i przemysł

Au revoir A380! Air France rezygnuje z 5 gigantów

27 listopada 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS