13 lipca był dniem obchodów jubileuszu dziesięciolecia Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Uroczystości rozpoczęły się powitaniem gości honorowych przez zarząd Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin oraz odsłonięciem jubileuszowego loga lotniska przed Terminalem Pasażerskim.
Wśród licznych atrakcji zaplanowanych na ten dzień było otwarcie wystawy zdjęć o tematyce nawiązującej do historii lotniska. Uroczyste spotkanie rocznicowe zaplanowane zostało w Budynku Północnego Punktu Kontroli Lotniska. Wygłoszone zostały przemówienia okolicznościowe, nastąpiło także wręczenie pamiątkowych dyplomów i upominków pracownikom lotniska oraz współpracującym firmom.
– Od powstania spółki Mazowiecki Port Lotniczy w 2006 roku udało się zrobić naprawdę wiele. Miliony obsłużonych pasażerów, setki pracowników czy rozwój gospodarczy okolic świadczą o tym, jak dobrze ten projekt wpasował się w potrzeby podróżujących mieszkańców Mazowsza i Warszawy, a nawet Podlasia oraz Warmii i Mazur. Lotnisko przetrwało także najcięższy okres lockdownu i pandemii. Jestem przekonany, że największe sukcesy jeszcze przed nami – skomentował sytuację Portu Lotniczego Warszawa/Modlin wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
W okresie dziesięciolecia lotnisko Warszawa-Modlin obsłużyło ponad 21 milionów pasażerów oraz zrealizowało ponad 141 tysięcy operacji. – Od lat odgrywa bardzo ważną rolę zarówno, jeśli weźmiemy pod uwagę jego znaczenie dla całego ruchu lotniczego w Polsce, jak i znaczenie gospodarcze dla północnego Mazowsza. Jego ogromnym atutem jest także świetnie wykwalifikowana kadra. Ogromnie cieszę się, że lotnisko rozwija się i mimo wielu trudności, które pojawiły się w ciągu ostatnich miesięcy, możemy dziś wspólnie świętować 10. rocznicę jego powstania. Mam nadzieję, że w przyszłości podobnych rocznic będzie więcej –powiedział poseł Marcin Kierwiński.
Port Lotniczy Warszawa-Modlin powstał jako tzw. secondary airport, czyli lotnisko pomocnicze względem Lotniska Chopina (tzw. primary airport), będąc elementem uzupełniającym systemu lotnisk województwa mazowieckiego, stwarzającym warunki dla szerszej obsługi ruchu nisko kosztowego oraz czarterów. Jak podkreśla
Program rozwoju infrastruktury lotnictwa cywilnego w województwie mazowieckim z 2015 roku, mimo początkowego przeznaczenia wspierającego, w gruncie rzeczy Port Lotniczy Warszawa-Modlin od początku kształtował popyt na innego rodzaju usługi.
Mając na uwadze konkurencyjne ceny biletów oferowane przez przewoźników w porównaniu do Lotniska Chopina dla porównywalnych połączeń, Port Lotniczy Warszawa-Modlin pełni istotną rolę w kreowaniu nowego popytu na transport lotniczy. Oznacza to, że tylko do pewnego stopnia lotnisko konkuruje o przewoźników/pasażerów z Lotniska Chopina (substytucja ruchu). Część obsługiwanego ruchu to ta grupa pasażerów, dla których ceny biletów na Lotnisku Chopina były zbyt wysokie, aby pozwolić sobie na podróż samolotem.
W międzyczasie zmienił się zapatrywania Polaków na sposób podróżowania. Konkurencyjne, w porównaniu z innymi środkami transportu ceny, skrócenie czasu podróżowania wpłynęły na rosnącą popularność rejsów nisko kosztowych i przyczyniły się do intensyfikacji ruchu pasażerskiego na modlińskim lotnisku. Dlatego też, w odpowiedzi na rosnący popyt
w bieżącym sezonie letnim Port Lotniczy Warszawa/Modlin zaoferował pasażerom ponad sześćdziesiąt destynacji.