Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

De Havilland dostarczył ostatniego Dasha 8-400. Rozpoczyna pracę nad hybrydowym Dashem 8-100


Wstecz Dalej

Autor:

Avgeek

Data publikacji:
2021-08-15 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

De Havilland dostarczył ostatniego Dasha 8-400. Rozpoczyna pracę nad hybrydowym Dashem 8-100
Fot. De Havilland Canada
Kanadyjski De Havilland dostarczył ostatniego Dasha 8-400. Maszyna trafiła do linii Air Tanzania. Jest to ostatni zbudowany Dash 8 z obecnej serii produkcyjnej. Wcześniej producent ogłosił współpracę z Pratt & Whitney Canada w celu wsparcia rozwoju zrównoważonej hybrydowo-elektrycznej technologii napędu samolotów.
Air Tanzania odebrała swojego ostatniego Dasha 8-400. Był to także ostatni zbudowany Dash DHC-8-400, który zjechał z linii montażu końcowego De Havilland Aircraft of Canada w zakładach w dzielnicy Downsview w Toronto. Przynajmniej na razie ostatni.

Dash o oznaczeniu MSN4624 został początkowo przebazowany do Goose Bay pod koniec kwietnia 2021 r. i pozostał tam przez kolejne trzy miesiące. Tanzański narodowy przewoźnik przebazował go następnie do Dar es Salaam przez Reykjavik, Rotterdam, Heraklion, Luksor i Addis Abebę w dniach 28-31 lipca 2021 r. Samolot otrzymał rejestrację 5H-TCK po ponownej rejestracji w Tanzanii.

Obecnie flota tanzańskiej linii składa się z dziewięciu samolotów: pięciu maszyn Dash-8-400, dwóch airbusów A220-300 oraz dwóch boeingów 787-8 Dreamliner.



Chwilowa przerwa w produkcji

Na początku tego roku kanadyjski producent oficjalnie ogłosił bezterminową przerwę w produkcji samolotów DHC-8-400 w swojej obecnej lokalizacji w Toronto Downsview. Chociaż obiecał wznowić produkcję w przyszłości w innej lokalizacji, nie ma jeszcze określonego harmonogramu lub strategii. W lutym br. producent podkreślił swoje zaangażowanie w globalne utrzymanie samolotów Dash 8 i nakreślił ścieżkę rozwoju całego programu tych samolotów na kolejne lata. Pandemia spustoszyła światowy przemysł lotniczy, dlatego De Havilland dokonał przyszłościowych inwestycji w swoją organizację, systemy i infrastrukturę, aby ulepszyć maszyny Dash 8 dla obecnych i przyszłych operatorów samolotów. Jednak tylko na tym się skończyło.

Warto dodać, że Longview Aviation Capital, który jest właścicielem De Havilland Aircraft of Canada jest także spółką matką dla Viking Air, producenta DHC-6-400, posiadającego certyfikaty typu i produckji dla wszystkich innych turbośmigłowych Dashy. Jego linia produkcyjna znajduje się w mieście Victoria w kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym artykule "Czy to powolny koniec Dasha? De Havilland o przyszłości programu Dash 8".

Eurolot polskim akcentem Typowego Dasha

Z początkiem 2021 r. branżę lotniczą w Polsce obiegła informacja o planach wycofania samolotów Q400 z floty LOT-u. Z jednej strony to dość zaskakująca informacja, bo samoloty te są o wiele tańsze w użytkowaniu niż embraery E170, które mają przejąć trasy Q400, z drugiej strony, to może być to jedyna szansa na próbę ujednolicenie floty i odejście od umów leasingowych dla Q400. O tym jak wyglądała ich historia w Polsce możecie przeczytać w artykule "Q400 znikną z floty LOT-u. Tak wyglądała ich historia w Polsce (Zdjęcia)".

De Havilland Canada współpracuje z Pratt & Whitney

De Havilland ogłosił w lipcu, że firma współpracuje z Pratt & Whitney Canada w celu zintegrowania technologii hybrydowo-elektrycznej w nowym demonstratorze lotu jakim zostanie samolot Dash 8-100. Demonstrator będzie posiadał zaawansowany silnik elektryczny i kontroler firmy Collins Aerospace. Jak ogłoszono, technologia napędu hybrydowo-elektrycznego i program demonstracyjny lotów jest częścią inwestycji o wartości 163 mln dolarów kanadyjskich, wspieranej przez rządy Kanady oraz  Quebecu. Pratt & Whitney i Collins Aerospace to firmy należące do Raytheon Technologies Corp.

Nowa technologia napędu hybrydowo-elektrycznego przyczyni się do znacznej poprawy wydajności samolotu poprzez optymalizację osiągów w różnych fazach lotu, umożliwiając demonstratorowi osiągnięcie 30 proc. redukcji spalania paliwa i emisji CO2 w porównaniu z nowoczesnym regionalnym samolotem turbośmigłowym. Pratt skupi się na testach naziemnych w 2022 r., prowadząc do pierwszych lotów technicznych demonstratora Dash 8-100 na początku 2024 r.

De Havilland Canada będzie wspierać integrację nowej technologii napędu hybrydowo-elektrycznego i akumulatorów z płatowcem Dash 8-100, w tym zaprojektuje zmodyfikowaną strukturę gondoli mieszczącą technologię hybrydowo-elektryczną, a także będzie odpowiedzialna za interfejs kokpitu potrzebny do bezpiecznego monitorowania i kontrolowania technologii hybrydowo-elektrycznej. De Havilland przeprowadzi testy w locie i program demonstracyjny oraz ustali szczegóły bezpośrednio z Transport Canada w celu uzyskania odpowiedniego zezwolenia na loty eksperymentalne/techniczne.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5