Dassault Aviation podejmuje walkę z rywalami w segmencie samolotów biznesowych o dużym zasięgu. W czwartek (6 maja) w zakładach francuskiego producenta w Saint-Cloud, zaprezentowano projekt najnowszego francuskiego biznesowego samolotu odrzutowego – Falcon 10X. Będzie to największa maszyna w rodzinie Falcona a zarazem jeden z największych samolotów biznesowych na świecie. Do służby ma wejść pod koniec 2025 r.
– Dziś wprowadzamy nowy standard w lotnictwie biznesowym. Falcon 10X zapewni niezrównane wrażenia pasażerom zarówno podczas krótkich, jak i długich lotów, wraz z przełomowymi funkcjami bezpieczeństwa zapożyczonymi z myśliwców Dassault. Zoptymalizowaliśmy każdy aspekt samolotu z myślą o pasażerach i ustanowiliśmy nowy poziom możliwości dla samolotów bardzo dalekiego zasięgu – powiedział Eric Trappier, prezes i dyrektor generalny Dassault.
Segmentowość kabiny na niespotykanym dotąd poziomie
Nowy Falcon będzie posiadał największą i najbardziej komfortową kabinę na rynku i będzie oferował większą segmentowość niż jakikolwiek inny samolot w tej klasie, z możliwością wyboru wielu konfiguracji wnętrza. 10X jest wystarczająco duży, aby pomieścić cztery strefy kabiny o równej długości, ale właściciele mogą skonfigurować swoją kabinę tak, aby stworzyć prawdziwie indywidualne wnętrze, w tym na przykład rozszerzoną jadalnię/część konferencyjną, dedykowaną część rozrywkową z monitorem z dużym ekranem, prywatną kabinę z łóżkiem typu queen-size czy powiększoną główną kabinę z prywatnym prysznicem.
Kabina Falcona 10X oferuje największy komfort i przekrój kabiny spośród wszystkich specjalnie zaprojektowanych odrzutowców biznesowych. Ma dokładnie 2,03 m wysokości, 2,77 m szerokości oraz 16,4 m długości i będzie mogła pomieścić do 16 pasażerów w czterech oddzielnych częściach wypoczynkowych, dając miejsce na wiele konfiguracji, w tym dużą przestrzeń wejściową samolotu, miejsce do odpoczynku dla załogi oraz przestronny tylny salon. To oznacza, że będzie prawie 20 cm szersza i 5 cm wyższa niż najszerszy i najwyższy obecnie latający odrzutowiec biznesowy (przyp. red. Global 7500). Pasażerowie będą mogli odczuwać ciśnienie w kabinie na wysokości 914 m (3 tys. stóp) podczas lotu na wysokości 12496 m (41 tys. stóp). System filtracji nowej generacji zapewni w 100 proc. czyste powietrze. Samolot będzie co najmniej tak cichy jak Falcon 8X, który jest obecnie najcichszym użytkowanym odrzutowcem biznesowym. Planowany zasięg 10X to 7500 mil morskich czyli 13900 km, dzięki któremu połączy takie pary miast jak Nowy Jork – Szanghaj, Los Angeles – Sydney, Hongkong – Nowy Jork czy Paryż – Santiago. Jego prędkość przelotowa ma wynosić Mach .925 czyli 1133 km/h.
Nowe struktury, nowe materiały, ultra-wydajna moc
Falcon 10X ma mieć rozpiętość 33,6 m, długość 33,4 m i wysokość 8,4 m. Najważniejszą zmianą w wyglądzie samolotu, w porównaniu z innymi Falconami, będzie zabudowanie usterzenia w układzie T i zastosowanie skrzydeł o całkowicie kompozytowej konstrukcji, a także całkowicie nowy kadłub z bardzo dużymi oknami – prawie o 50% większymi niż w Falconie 8X. W sumie 38 okien będzie znajdować się w kadłubie, tworząc najjaśniejszą kabinę w lotnictwie biznesowym. Dwusilnikowy samolot będzie napędzany najbardziej zaawansowanym i wydajnym silnikiem w lotnictwie biznesowym, opracowywanym obecnie przez Rolls Royce – Pearl® 10X. Model 10X jest najnowszą, największą i najmocniejszą wersją silnika z serii Pearl, zapewniającą ciąg ponad 80 kN każdy. Maksymalna masa do kołowania wynosić ma 52 345 kg, a maksymalna masa startowa (MTOW) – 52 163 kg. Długość startu, przy masie maksymalnej, wynosić ma poniżej 1829 m, a długość lądowania – poniżej 762 m.
Duży postęp w technologii nowego kokpitu
Kokpit Falcona 10X ustanowi nowy standard w intuicyjnym projektowaniu, z ekranami dotykowymi w całej kabinie pilotów. Nowy dwusilnikowiec Dassault jest również wyposażony w najnowsze innowacyjne technologie, w tym cyfrowy system sterowania lotem nowej generacji (DFCS), który zapewnia niezrównaną zwrotność w locie oraz kontroluje wszystkie ruchome powierzchnie i jest zaadaptowany z myśliwców Dassault. Pojedyncza, inteligentna przepustnica będzie służyć jako główny kontroler mocy, łącząc oba silniki z DFCS, który automatycznie będzie zarządzał mocą każdego silnika w zależności od potrzeb w różnych scenariuszach lotu. Dzięki przełomowemu systemowi wizyjnemu FalconEye® firmy Dassault – pierwszemu, który oferuje zarówno wzmocnione jak i syntetyczne możliwości wizyjne – w połączeniu z podwójnym HUD, który może służyć jako główny wyświetlacz lotu, 10X będzie w stanie działać w warunkach niemal zerowej widoczności.