Partner serwisu
Biznes i przemysł

Czy lotnictwo jest motorem napędowym gospodarki?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Czy lotnictwo jest motorem napędowym gospodarki?
fot. Pixabay
Dla europejskiej, ale i polskiej gospodarki transport lotniczy ma spore znaczenie. Jednak zdaniem Bartosza Bacy, eksperta BBSG, uproszczeniem byłoby sprowadzenie oceny korzyści wynikających z rozwoju sektora do analizy wyników finansowych spółek zarządzających portami lotniczymi.

Jak wynika z raportu „Aviation Benefits 2017”, udział lotnictwa w światowym PKB osiągnął 2,7 biliona dolarów, czyli około 3,5 proc. PKB. Sektor ten jest coraz mocniej powiązany z gospodarką, co można tłumaczyć chociażby znaczeniem transportu powietrznego dla handlu, jak i przesyłek e-sklepowych wysyłanych do klientów samolotami. Na takiej zasadzie działa zresztą między innymi LOT, który w charakterze eksportera produktów współpracuje z koreańskimi koncernami technologicznymi.

Gdyby jednak zapytać bardziej szczegółowo, co mocniej wpływa na gospodarkę światową: produkcja cywilna i wojskowa, czy działalność linii lotniczych, odpowiedź okazuje się być niejednoznaczna. – Na pewno znaczącą rolę ogrywa produkcja lotnicza cywilna i wojskowa. Jeśli zaś chodzi o sam transport lotniczy, obok generowania miejsc prac, wpływów podatkowych od przedsiębiorstw występujących w łańcuchu wartości transportu lotniczego, pośrednim czynnikiem są wydatki osób zatrudnionych w firmach lotniczych. Te osoby otrzymują wynagrodzenie dzięki istnieniu przewoźników i portów, następnie wydają te pieniądze, czym przyczyniają się do wzrostu gospodarki. Jest to tak zwany wpływ indukowany – komentuje Bartosz Baca, ekspert lotniczy z BBSG.

Holandia robi to dobrze

W praktyce, znów wracając do liczb, spośród ponad 60 mln osób pracujących w lotnictwie, 9,9 mln jest zatrudnionych bezpośrednio przez linie lotnicze, lotniska i inne firmy związane bezpośrednio z obsługą ruchu. Przykład kraju, gdzie rozwój portu lotniczego i linii lotniczej jest jednym z istotnych elementów gospodarki?

Baca wskazuje na Holandię i lotnisko Schiphol w Amsterdamie, które to doczekało się jednego z najciekawszych hubów europejskich. Lądują tu linie lotnicze KLM, jak również maszyny z całego świata. Port cieszy się sporą popularnością polskich podróżnych, którzy przesiadają się tu w drodze m.in. do Azji. – Oczywiście nie jest też tak, że to lotnisko jest motorem napędowym gospodarki holenderskiej, ale z pewnością stanowi jej istotny element – zaznacza specjalista.

Polska perspektywa

Niemal 3, 8 proc. polskiego PKB powstaje dzięki sektorowi lotniczemu – wynika z badań ICAO za 2016 rok. Jednak, jak podkreśla ekspert BBSG, by zrozumieć tę zależność, należy wziąć pod uwagę cztery czynniki: Jednym z nich jest wpływ bezpośredni, czyli stworzenie przez lotniska lub linie miejsc pracy. Wpływ pośredni – na niego składają się wszystkie elementy łańcucha dostaw tego sektora. Kolejny to wpływ indukowany, a więc miejsca pracy, które istnieją dzięki temu, że pracownicy linii lotniczych czy lotnisk wydają pieniądze zarobione w branży i płacą podatki. Najważniejszy to wpływ katalityczny.To jest ten element transportu lotniczego, który umożliwia poniekąd funkcjonowanie w gospodarce: to, że linie lotnicze przewożą pracowników, ludzi na spotkania, turystów na wakacje.

Bartosz Baca zaznacza jednak, że do szacowania liczby miejsc pracy czy udziału w PKB sektora lotniczego należy podchodzić z pewnym dystansem. – To tylko kalkulacje, ale na pewno pokazują jak istotne znaczenie dla europejskiej gospodarki, ale też polskiej, ma transport lotniczy. Zbytnim uproszczeniem jest natomiast sprowadzanie oceny korzyści wynikających z rozwoju sektora lotniczego w Polsce do analizy wyników finansowych spółek zarządzających portami lotniczymi – konkluduje ekspert BBSG.

Do wzrostu PKB w przyszłości ma także przyczynić się powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tak przynajmniej,w rozmowie z PAP, stwierdził dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”, Mariusz Szpikowski. Budowie największej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce i opiniami na jej temat przyglądamy się tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Biznes i przemysł

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Mateusz Kieruzal 13 sierpnia 2023

Lotnictwo jest coraz bliżej osiągnięcia poziomu ruchu sprzed pandemii

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Tomasz Śniedziewski 29 kwietnia 2023

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Biznes i przemysł

KE: Raport o stanie lotnictwa na Bałkanach

Prawo i polityka

KE: Raport o stanie lotnictwa na Bałkanach

Mateusz Kieruzal 01 listopada 2022

W Radomiu powstanie baza szkoleniowa dla pilotów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Biznes i przemysł

Przychody z usług dodatkowych to żyła złota

Mateusz Kieruzal 13 sierpnia 2023

Lotnictwo jest coraz bliżej osiągnięcia poziomu ruchu sprzed pandemii

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Biznes i przemysł

IATA: W czasie kryzysu lotnictwo dostarcza niezbędną pomoc

Tomasz Śniedziewski 29 kwietnia 2023

Lotnictwo cywilne wobec wyzwań przyszłości

Biznes i przemysł

KE: Raport o stanie lotnictwa na Bałkanach

Prawo i polityka

KE: Raport o stanie lotnictwa na Bałkanach

Mateusz Kieruzal 01 listopada 2022

W Radomiu powstanie baza szkoleniowa dla pilotów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5