2 września lot EK 9497 frachtowca boeinga 777 linii Emirates, przewożący 40 koni z portu lotniczego Tokio-Haneda, wylądował w Liege. Był to ostatni z szesnastu lotów obsługiwanych przez Emirates SkyCargo, który przewoził czempiony między Liege a Tokio, kończąc tym samym z sukcesem jedną z największych operacji czarterowych koni w historii transportu lotniczego.
– Przewóz koni na najbardziej prestiżowe wydarzenie sportowe na świecie był ogromnym wyzwaniem, który wymagał miesięcy planowania i koordynacji z partnerami i władzami, aby dołożyć wszelkich starań, że zwierzęta otrzymały najlepszą opiekę podczas lotów. W celu obsługi szesnastu rejsów między Liege a Tokio, wykorzystaliśmy nasze doświadczenie w przewozie koni na imprezy sportowe na całym świecie, które realizowaliśmy przez ostatnie dwie dekady – powiedział Nabil Sultan, starszy wiceprezes Emirates Cargo.
Emirates SkyCargo przewiozły 316 koni ośmioma lotami z Liege do Tokio i 323 konie taką samą liczbą rejsów w drugą stronę w ciągu siedmiu tygodni. Pierwszy lot odbył się 13 lipca, a ostatni 2 września. Szesnaście lotów obsługiwały trzy boeingi 777 w specjalnej konfiguracji (A6-EFG, A6-EFH i A6-EFK), co umożliwiało transport od dziewięciu do jedenastu opiekunów koni podczas każdego rejsu. Łącznie lotami czarterowymi między Liege a Tokio poleciało 157 osób. W sumie 60 członków załogi pokładowej Emirates wykonało szesnaście lotów czarterowych. Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu przetransportowały również 336 boksów dla koni, ponad 160 ton specjalnego sprzętu oraz żywność i picie dla sportowych czempionów.
Emirates SkyCargo ściśle współpracowały z Peden Bloodstock i Federation Equestre Internationale (FEI) przez ponad osiemnaście miesięcy, aby sfinalizować szczegóły lotów czarterowych i zagwarantować, że konie będą podróżować w komfortowych i bezstresowych warunkach oraz że po wylądowaniu będą gotowe do startu w wyścigu.
Zespół ds. planowania lotów czarterowych w Emirates SkyCargo zadbał o to, by cała operacja przebiegała sprawnie. Działania w tym zakresie obejmowały odpowiednie zabezpieczenie samolotów oraz wdrożenie procedur bezpieczeństwo dla załogi pokładu lotniczego, kierowników załadunku i technicznych zespołów obsługi naziemnej. Ponieważ linie Emirates SkyCargo po raz pierwszy obsługiwały loty towarowe z końmi na lotnisko Haneda, przewoźnik koordynował również działania z lokalnymi władzami, aby zapewnić sprawny załadunek i rozładunek boksów na pokład. Przewoźnik znad Zatoki Perskiej opracował Emirates Equine, specjalistyczny produkt do dogodnego i bezpiecznego transportu koni na pokładzie boeinga 777, który jest zgodny z zasadami i warunkami IATA dot. przewozu żywych zwierząt w transporcie lotniczym (Live Animal Regulations) i wszystkimi innymi wytycznymi w tym zakresie.
Emirates SkyCargo to linie lotnicze cargo należące do przewoźnika z Dubaju, przewożące ładunki do ponad 140 miejsc docelowych w ramach swojej globalnej sieci, obejmującej sześć kontynentów, oferując klientom ładowność na swojej flocie szerokokadłubowych samolotów Boeing 777 i Airbus A380.