Spółka CPK zamierza intensywnie wykorzystywać transport kolejowy w czasie budowy lotniska. W związku z tym zaplanowano budowę nowych i rozbudowę bocznic kolejowych. Cześć z nich będzie funkcjonować tylko w okresie budowy portu.
W tym roku spółka CPK zamierza złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. To zaś wymaga przygotowania odpowiedniej dokumentacji. W niej znajdzie się m.in. wariant inwestorski Centralnego Portu Komunikacyjnego. Budowa nowego lotniska sama w sobie jest już ogromnym zadaniem, a w przypadku CPK ma powstać również węzeł kolejowy oraz sieć dróg dojazdowych.
Wszystkie prace będą wymagały ogromnych ilości materiałów budowlanych i surowców. Inwestor zdecydował się uwzględnić te potrzeby już na etapie przygotowania inwestycji i zaplanował intensywne wykorzystanie transportu kolejowego. – Koncepcję kolejowej obsługi transportowej budowy węzła CPK opracowaliśmy specjalnie dla naszej inwestycji, nie wzorując się przy tym na innych konkretnych rozwiązaniach. To oczywiste, że w przypadku dużych inwestycji punktowych zaopatrzenie placu budowy transportem kolejowym jest pożądane i efektywne – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
– Dzięki postawieniu na transport kolejowy zamierzamy ograniczyć, jak to tylko będzie możliwe, uciążliwość ciężkiego transportu samochodowego dla mieszkańców okolicy lotniska – dodaje przedstawiciel inwestora. Na kolej trafią więc kruszywa, asfalty, elementy konstrukcji stalowych, piaski i cement.
W związku z tym na terenie Teresina oraz w Korytowie zostaną przebudowane istniejące bocznice kolejowe, zlokalizowane odpowiednio przy LK3 i CMK. Infrastruktura ta ma po zakończeniu prac być dalej użytkowana.
Na terenie samego portu powstaną również dwie tymczasowe bocznice. Pierwsza, roboczo nazywana wschodnią, będzie zlokalizowana na południe od planowanej stacji pod terminalem pasażerskim – to ona ma umożliwić dostawy do centralnego punktu planowanego lotniska. Powstanie po wybudowaniu pierwszej części węzła kolejowego CPK i zostanie zlokalizowana w rezerwie terenowej pod CMK-Północ. – Zakładamy, że stanie się to przed osiągnięciem największego natężenia prac przy budowie lotniska wraz z terminalem, stacji kolejowej i obiektów towarzyszących – wyjaśnia Majszyk.
Druga, roboczo nazywana zachodnią, ma częściowo
pokrywać się z odnogą biegnącą od stacji CPK Towarowa do bazy paliwowej – po zakończeniu prac zostanie skrócona i dostosowana do obsługi dostaw paliwa lotniczego. Ta inwestycja będzie prowadzona, kiedy prace nad budową węzła kolejowego będą już zaawansowane.