Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Koncepcja węzła kolejowego i ostateczna lokalizacja lotniska w tym roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-03-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Koncepcja węzła kolejowego i ostateczna lokalizacja lotniska w tym roku
fot. CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny planuje w tym roku objąć ponad pół tysiąca kilometrów kolejnych linii kolejowych inwentaryzacjami przyrodniczymi i postępowaniami na STEŚ oraz wskazać ostateczną lokalizację lotniska i koncepcję węzła kolejowego. Tak zapowiedział Mikołaj Wild, prezes spółki, podczas drugiej edycji wydarzenia CPKLive!

Od ubiegłego roku na zlecenie spółki CPK na ponad 500 km planowanych tras kolejowych (np. Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław) trwają inwentaryzacje przyrodnicze. Jest to niezbędny element procedury środowiskowej, poprzedzającej prace projektowe i budowlane. Już dziś inwentaryzacje toczą się na łącznym obszarze ponad cztery razy większym od powierzchni Warszawy.

Spółka CPK zakłada na najbliższy rok rozpoczęcie inwentaryzacji przyrodniczych na kolejnych 596 km planowanych linii, w tym na CMK Północ, czyli przedłużeniu Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK w stronę Trójmiasta, a także nowym planowanym odcinku Kraków – Katowice, dzięki któremu podróż pociągiem między tymi miastami skróci się do 35 minut. Poniżej znajdują się nowe odcinki „szprych” CPK, które w tym roku zostaną objęte inwentaryzacjami:

  • CMK Północ: CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (szprycha nr 1)
  • Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (szprycha nr 3)
  • Katowice – Kraków, Biała Błotna – WMŚ – Chełmek (szprycha nr 7)
  • Wąsosz Konecki – Kielce (szprycha nr 7)
  • Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań (szprycha nr 9)

    Postępowania na STEŚ

    STEŚ, czyli studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, to kluczowe dokumenty poprzedzające fazę przygotowania projektu i wbicia pierwszej łopaty. Celem STEŚ jest m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu danych linii kolejowych. Już dziś trwają postępowania na STEŚ dla ponad 700 km linii kolejowych. Podobnie jak w przypadku inwentaryzacji, będzie ich więcej. W tym roku spółka CPK ogłosi postępowania na STEŚ na 489 km nowych linii kolejowych, którymi będą:

  • CMK Północ: CPK – Płock – Włocławek i Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie (szprycha nr 1)
  • Katowice – Kraków, Biała Błotna – WMŚ – Chełmek (szprycha nr 7)
  • Wąsosz Konecki – Kielce (szprycha nr 7)
  • Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań (szprycha nr 9)

    – Celem STEŚ jest to, żeby „szprychy” kolejowe CPK zostały wytyczone w sposób jak najmniej uciążliwy dla środowiska, jak najbardziej korzystny z ekonomicznego punktu widzenia, a także, żeby jak największa liczba mieszkańców została objęta wygodnym transportem klejowym – podkreślił Mikołaj Wild, prezes CPK.

    Węzeł kolejowy i lokalizacja lotniska

    W tym roku spółka CPK określi preferowany kształt węzła kolejowego, a także jego parametry eksploatacyjne. Szacowana przez CPK łączna długość linii kolejowych doprowadzających kolej do CPK w jego bezpośrednim otoczeniu będzie dłuższa niż 100 km. To dwa razy więcej, niż wybudowano nowych tras kolejowych w Polsce po 1989 roku.

    – Chodzi o to, żeby CPK był głównym punktem na kolejowej mapie kraju. Przed nami bardzo skomplikowane zadanie. Na rozwiązanie dla węzła kolejowego będzie mieć wpływ m.in. opracowywana lokalizacja samego Portu Solidarność – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

    Port Solidarność powstanie wewnątrz terenu między miastami: Żyrardów, Sochaczew i Grodzisk Mazowiecki. Teren ten ograniczają: od południa autostrada A2, od zachodu droga krajowa nr 50, od północy wieś Pawłówek i zabudowania w miejscowościach Kaski, Regów i Gole, a od wschodu – wieś Basin i częściowo rzeka Pisia Tuczna. Dla dalszych prac wewnątrz tego obszaru potrzebna jest tzw. delimitacja, czyli szczegółowe określenie lokalizacji.

    – Jaki będzie układ pasów startowych? Na jakim obszarze – zgodnie z tzw. wariantem inwestorskim – zostanie zlokalizowana nasza inwestycja? Na te i inne pytania dotyczące lokalizacji będziemy mogli udzielić odpowiedzi przed końcem roku – oznajmił Mikołaj Wild.

    Strategia Rozwoju Regionu CPK

    Także w tym roku – równolegle do prac planistycznych, trwających inwentaryzacji przyrodniczych czy studiów STEŚ – powstanie pierwszy projekt Strategii Rozwoju Regionu CPK. Ta strategia to realna szansa na utworzenie w sercu Polski duopolis, czyli efektywnie funkcjonującego dwumiasta o zróżnicowanych funkcjach i ofercie dla mieszkańców. To też dokument, który wyznaczy kierunek rozwoju „nowego miasta” wokół portu lotniczego.

    – Integracja Łodzi i Warszawy to jeden z najbardziej istotnych elementów Programu CPK. Chodzi o stworzenie w pobliżu CPK miejsca znakomitego dla lokowania inwestycji, idealnego do pracy, pierwszorzędnie skomunikowanego – wylicza Mikołaj Wild.

    Współpraca z partnerami CPK

    Na ten rok spółka CPK zapowiedziała kolejne wspólne działania z partnerami, wśród których znajdują się m.in. LOT, PPL, PAŻP, PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe, Poczta Polska, PGE, Orlen i PFR. Z częścią z nich CPK ma już podpisane porozumienia o współpracy, a z częścią zostaną one zawarte. Oznacza to, że w tym roku grono partnerów strategicznych CPK się powiększy.
  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    Pozostałe z wątku:

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    Biznes i przemysł

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    inf. pras. 15 września 2023

    ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

    Pasażer i linie lotnicze

    CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

    Infrastruktura i lotniska

    Zobacz również:

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    Biznes i przemysł

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    inf. pras. 15 września 2023

    CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

    Infrastruktura i lotniska

    CPK bez ułatwienia w lotach do USA

    Infrastruktura i lotniska

    CPK bez ułatwienia w lotach do USA

    Mateusz Kieruzal 04 września 2023

    Pozostałe z wątku:

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    Biznes i przemysł

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    inf. pras. 15 września 2023

    ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

    Pasażer i linie lotnicze

    CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

    Infrastruktura i lotniska

    Zobacz również:

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    Biznes i przemysł

    O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

    inf. pras. 15 września 2023

    CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

    Infrastruktura i lotniska

    CPK bez ułatwienia w lotach do USA

    Infrastruktura i lotniska

    CPK bez ułatwienia w lotach do USA

    Mateusz Kieruzal 04 września 2023

    Kongresy
    Konferencje
    SZKOLENIE ON-LINE
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5