Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

CPK: Wniosek o decyzję środowiskową dla linii KDP Warszawa-Łódź złożony


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2022-09-19 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Wniosek o decyzję środowiskową dla linii KDP Warszawa-Łódź złożony
fot. PKP PLK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny, po tym jak ogłosiła wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź, teraz dla tej inwestycji złożyła wniosek o tzw. decyzję środowiskową (DŚU). To pierwszy etap procesu zgód i pozwoleń związanych z budową nowej linii.
Rekomendowany przebieg nowej linii został wybrany spośród czterech wariantów na podstawie analiz, w tym m.in.: społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych. Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną. W efekcie spółka CPK dokonała wyboru optymalnego wariantu, który najlepiej połączył korzyści z różnych kategorii.

– Z satysfakcją przyznaję, że w rekordowym tempie zrealizowaliśmy bardzo ważny etap nowej inwestycji. Spółka CPK złożyła pierwszy w historii wniosek o decyzję środowiskową dla najważniejszego elementu Programu Kolejowego CPK. To zdecydowany krok naprzód w ramach procesu inwestycyjnego – podkreślił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Ze względu na to, że linia kolejowa nr 85 Warszawa – Łódź będzie przebiegać przez dwa województwa, spółka CPK przygotowała dwa oddzielne raporty o oddziaływaniu na środowisko, a następnie złożyła dwa wnioski do Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska: w Warszawie i w Łodzi. Pierwszy wniosek dotyczy odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła kolejowego CPK, drugi zaś od węzła do stacji Łódź Fabryczna. Kolejne etapy procedur to uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, a następnie pozwolenia na budowę. Harmonogram zakłada, że linia KDP zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.



– Nasze harmonogramy są bardzo napięte, jednak udaje się nam ich dochować. Pracując ramię w ramię z wykonawcami STEŚ i inwentaryzacji przyrodniczych zespołowi CPK udało się w krótkim czasie przeprowadzić wszelkie analizy konieczne do uzyskania decyzji środowiskowej. Dzięki ciężkiej pracy naszych pracowników skrócenie terminów nastąpiło bez kompromisów w zakresie jakości przedłożonej dokumentacji – stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Jednym z najważniejszych celów, którym służy procedura wydania DŚU, to przeprowadzenie inwestycji w taki sposób, żeby jak najmocniej zabezpieczyć dobrostan i zasoby środowiska. Służył temu m. in. szereg badań, które spółka przeprowadziła w ramach prac przygotowawczych. 

– Badania dotyczyły terenów cennych przyrodniczo, obszarów zurbanizowanych i bogatych w obiekty zabytkowe. Prace nad dokumentacją obejmowały m.in. pomiary hałasu oraz wykonanie modelowania akustycznego. Analizy prowadził zespół złożony z kilkudziesięciu ekspertów różnych specjalności, w tym przede wszystkim z zakresu akustyki, wód powierzchniowych i podziemnych, środowiska przyrodniczego, dziedzictwa kulturowego i projektowania mostowego – wyjaśniła Justyna Mikołajczyk, koordynator projektów studialnych w Biurze Strategii i Planowania, Projektowania i Inżynierii Podprogramu Kolejowego w spółce CPK.

W ramach postępowania o wydanie decyzji środowiskowej RDOŚ przeprowadzi ustawowe obowiązkowe konsultacje społeczne. Dla proponowanych wariantów spółka CPK z własnej inicjatywy już wcześniej przeprowadziła konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przebiegają. Nie były one wymagane prawem, a wynikały z transparentności procedury inwestycyjnej. Zorganizowano w tym celu 25 otwartych spotkań konsultacyjnych oraz dwie tury spotkań z włodarzami 21 gmin. W tym czasie do CPK wpłynęło prawie 19 000 opinii i uwag, które wzięto pod uwagę w ramach analizy wielokryterialnej.

Warto dodać, że dla odcinka linii Warszawa – Łódź spółka CPK rozpoczęła już postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania i trwa wybór projektanta dla tej trasy. Projekt Węzła CPK ujęty jest w odrębnym opracowaniu. Dzięki tej inwestycji dojazd do Portu Solidarność zajmie: z Warszawy ok. 15 min, a z Łodzi ok. pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie). Pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. W przyszłości technicznie będzie możliwe podniesienie jej nawet do 350 km/h.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Współpraca CPK i PHH. Powstanie koncepcja bazy hotelowej

Infrastruktura i lotniska

Współpraca CPK i PHH. Powstanie koncepcja bazy hotelowej

Redakcja/inf. pras. 16 września 2022

Odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod CPK. Sejm za ustawą

Prawo i polityka

Odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod CPK. Sejm za ustawą

Polska Agencja Prasowa 16 września 2022

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Biznes i przemysł

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Rafał Dybiński 17 września 2022

 

Lubuska linia 358. Rozkradziona studnia bez dna

Prawo i polityka

Lubuska linia 358. Rozkradziona studnia bez dna

24 września 2022

Fijoł (LOT): 2022 rok nie będzie rentowny

Biznes i przemysł

Fijoł (LOT): 2022 rok nie będzie rentowny

24 września 2022

Kąciki zabaw dla dzieci na lubelskim lotnisku

Pasażer i linie lotnicze

Kąciki zabaw dla dzieci na lubelskim lotnisku

24 września 2022

Vectron pojedzie 230 km/h!

Biznes i przemysł

Vectron pojedzie 230 km/h!

23 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5