Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK: 13 mld zł na program dobrowolnych nabyć. „Mniej niż połowa” na grunty pod lotnisko


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-12-02 13:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: 13 mld zł na program dobrowolnych nabyć. „Mniej niż połowa” na grunty pod lotnisko
fot. mat. pras.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczyna nabywanie gruntów i nieruchomości pod teren, na którym powstanie megalotnisko. – Do roku 2023 mamy do rozdysponowania 13 mld zł, na cały program, z czego mniej niż połowa na wykupy gruntów i nieruchomości – powiedział podczas konferencji prasowej wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. CPK, Marcin Horała.
Rozpoczyna się program dobrowolnych nabyć terenów pod budowę jednej z największych inwestycji ostatnich lat, Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Gdyby to porównać do znanych nam inwestycji celu publicznego – budowy dróg ekspresowych czy autostrad, trwałoby to dłużej. CPK nadaje nowy standard, docieramy szybciej do mieszkańców, szybciej prowadzimy dialog, a debata publiczna jest prowadzona sprawniej – powiedział podczas konferencji prasowej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. realizacji projektu.

Kanałów pozyskania gruntów i nieruchomości będzie kilka: 

  1. Program dobrowolnych nabyć, przy której podstawą będzie dobrowolność po obu stronach i wycena rzeczoznawcy (operat szacunkowy);
  2. Pozyskiwanie nieruchomości Skarbu państwa od jednostek zarządzanych przez samorząd terytorialny;
  3. Pozyskiwanie nieruchomości zamiennych, żeby finalizować transakcję zamiany z mieszkańcami, którzy chcą prowadzić działalność rolniczą (spółka sporządziła już analizę i ewidencję gruntów. W najbliższej przyszłości spółkę czekają warsztaty i konsultacje z mieszkańcami oraz badania społeczne);
  4. Komercyjne nabywanie nieruchomości;
  5. Aporty nieruchomości skarbu państwa;
  6. Wywłaszczenia (Spółka podkreśla, że chociaż jest temu niechętna, obawia się, że nie można tego uniknąć).

Każdy zgłaszający się do programu dobrowolnych nabyć powinien zaznaczyć czy jest zainteresowany sprzedażą czy zamianą nieruchomości. Brany jest pod uwagę obszar na zachód od Warszawy, które wytyczają autostrada A2, droga krajowa nr 50, wieś Szymanów i rzeka Pisia oraz rzeka Pisia Tuczna i miejscowość Baranów.

Właściciele nieruchomości znajdujących się na terenie przyszłej budowy będą mogli bowiem również zamienić je na inne, znajdujące się obecnie w zasobach Skarbu Państwa, w tym:

  • Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR),
  • Lasów Państwowych,
  • Agencji Mienia Wojskowego (AMW),
  • Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN),
  • starostów i prezydentów miast na prawach powiatu.
Dzisiaj w tym celu brane są pod uwagę nieruchomości Skarbu Państwa położone na terenie 47 powiatów (32 powiatów z Mazowsza i 15 z województwa łódzkiego). Zamiana nieruchomości może nastąpić albo na nieruchomość o podobnej lub tożsamej funkcji oraz nie mniejszej powierzchni i nie mniejszej przydatności w zakresie produkcji rolnej lub leśnej (i nie mniejszej wartości), albo na nieruchomość o innej funkcji i nie mniejszej wartości (również budynkową albo lokalową).

Wiceminister Horała zachowawczo oceniał wartość całego programu. – Nie chciałbym podawać konkretnych kwot, bo nie wiem jakie będzie zainteresowanie. Do 2023 roku mamy do rozdysponowania na program i wszystkie jego kanały 13 mld zł, z czego poważne środki zostaną przeznaczone na wykup gruntów – podkreślił pełnomocnik ds. budowy CPK. Po chwili dodał jednak, że na wykup samych gruntów i nieruchomości zostanie przeznaczona „wyraźnie mniej niż połowa” tej kwoty.

– Program zakończy się całkowicie w 2023 roku. Szacujemy, że będzie to grudzień 2023, kiedy ostatnie elementy będą musiały być pozyskane. Także w 2023 roku rozpoczną się roboty ziemne i postawienie fundamentów. W 2027 obędą się pierwsze loty. Podkreślam, że to bardzo ambitny harmonogram w 10 lat od decyzji do uruchomienia, idziemy tu na rekord. Z mojej perspektywy na ten moment opóźnienia nie ma – podkreślił Marcin Horała.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Rozpoczynają się analizy środowiskowe dla lotniska i węzła kolejowego przy CPK

Infrastruktura i lotniska

Rozpoczynają się analizy środowiskowe dla lotniska i węzła kolejowego przy CPK

inf. pras. CPK 27 listopada 2020

Horała: dużych inwestycji na Lotnisku Chopina już nie będzie

Infrastruktura i lotniska

Horała: dużych inwestycji na Lotnisku Chopina już nie będzie

Michał Szymajda 27 listopada 2020

Specustawa lotniskowa ma być aktualna do 2025 roku. CPK potrzebuje więcej czasu

Infrastruktura i lotniska

Specustawa lotniskowa ma być aktualna do 2025 roku. CPK potrzebuje więcej czasu

Michał Szymajda 27 listopada 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5