Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK prostuje zarzuty byłego premiera. "Czysta dezinformacja"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK prostuje zarzuty byłego premiera. "Czysta dezinformacja"
Wizualizacja CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny prostuje nieprawdziwe informacje rozpowszechniane przez byłego Premiera RP dotyczące rzekomego wykluczania polskich firm z przetargów dotyczących projektów CPK.

Według spółki Mateusz Morawiecki albo nie zna faktów, albo świadomie wprowadza opinię publiczną w błąd.

Jak argumentuje spółka, odpowiadając na głosy branży, już wiele tygodni temu istotnie zliberalizowała warunki udziału w postępowaniu na budowę terminala pasażerskiego. Obniżono m.in. próg projektów referencyjnych z 300 do 200 mln zł oraz złagodzono wymagania dotyczące doświadczenia personelu. W efekcie zdecydowana większość firm wycofała w całości lub części swoje odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). CPK publikuje dokumentację przetargową i jej wszelkie zmiany na publicznie dostępnej platformie SmartPZP.

Według spółki manipulacją jest twierdzenie, że wykonawcy muszą wykazać "co najmniej 4 miliardy złotych przychodu za ostatnie 4 lata". Po pierwsze – dopuszczono sumowanie przychodów, umożliwiając udział mniejszym podmiotom. Po drugie – obniżono wymagania: z 4 mld zł łącznie i 2 mld zł dla jednego członka konsorcjum do 4 mld zł łącznie i tylko 1 mld zł dla jednego członka. Pozostali członkowie konsorcjum mogą mieć jeszcze niższe przychody roczne. Zarzut faworyzowania zagranicznych firm jest więc według CPK nieprawdziwy.

Spółka przypomina, że w postępowaniu mogą uczestniczyć polskie firmy, takie jak: MIRBUD, ERBUD, UNIBEP, Pekabex BET, Adamietz, PUT Intercor, Dekpol, NDI, Polimex, Atlas Ward czy Doraco, a także inne spółki z siedzibą w Polsce, działające na polskim rynku i płacące tu podatki – niezależnie od struktury właścicielskiej. 

CPK podkreśla w odpowiedzi byłemu premierowi, że nieprawdą jest również, jakoby „mniejsi nie mogli nawet stanąć do wyścigu, bo krąg wykonawców ograniczono do pięciu firm”. Polscy wykonawcy występując samodzielnie albo łącząc potencjał w konsorcjach, mają realne szanse udziału w tym postępowaniu. Sugerowanie, że "przedstawiciele polskiego sektora budowlanego nie zostali dopuszczeni do złożenia ofert" to czysta dezinformacja.

Jak zaznacza spółka warunki udziału i kryteria wyboru wzmacniają polską gospodarkę poprzez: wymóg znajomości języka polskiego u kluczowego personelu, punktację za doświadczenie w inwestycjach lotniskowych w Polsce i wykluczenie firm spoza Porozumienia WTO GPA. "Fałszywe jest również twierdzenie, jakoby przedstawiciel CPK miał zasugerować, że polskie firmy mogą co najwyżej być podwykonawcami. Polskie firmy są w pełni zdolne do odgrywania kluczowych ról w realizacji tego projektu i takie są założenia postępowania" - czytamy w odpowiedzi spółki.

Spółka CPK przypomina w podsumowaniu, że to projekt o bezprecedensowej skali – nowoczesne lotnisko, sieć Kolei Dużych Prędkości i nowe drogi. "W każdym z tych segmentów aktywnie uczestniczą polskie firmy. Już w tym roku ogłoszone zostaną postępowania wykonawcze do dwóch umów ramowych na ponad 12 mld zł – z udziałem firm z polskim kapitałem. I to dopiero początek. Wartość przetargów CPK ogłoszonych w 2025 roku to ok. 30 mld zł. Postępowania zakupowe w CPK są transparentne i prowadzone na platformie SmartPZP, do której dostęp mają wszystkie zainteresowane firmy. Dla zamawiającego dużą wartością jest znajomość polskiego prawa budowlanego, a to właśnie polskie firmy mają tu przewagę" - zapewnia spółka CPK.

Na odpowiedź zarządzających projektem szybko zripostował Morawiecki. "Widać prawda zabolała i stąd taka reakcja więc drodzy państwo z CPK wkładam do lodówki butelkę wybornego polskiego wina. Jeśli ten kontrakt trafi do polskich firm, z chęcią ją Wam sprezentuję" - zapowiedział były premier.

"Na razie potwierdzacie WSZYSTKIE tezy mojego wpisu. Trzeba mieć 4 mld obrotu żeby wystartować samemu. Żadna polska firma nie ma takich obrotów. Ocenę jakości wymogu znajomości polskiego jako kryterium "repolonizacji" pozostawię satyrykom, bo na poważny komentarz to nie zasługuje. Chyba, że to ze strachu przed napływem "inżynierów" którzy mogą mieć z tym problem" - dodał Morawiecki. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK kupił już ponad 2000 hektarów gruntów w PDN

Infrastruktura i lotniska

CPK kupił już ponad 2000 hektarów gruntów w PDN

Centralny Port Komunikacyjny 18 lipca 2025

Wolański (CPK): Nie ignorujemy ryzyk

Infrastruktura i lotniska

Wolański (CPK): Nie ignorujemy ryzyk

Przegląd prasy 18 lipca 2025

LSAS gotowy na rozbudowę Chopina i CPK

Infrastruktura i lotniska

LSAS gotowy na rozbudowę Chopina i CPK

Łukasz Malinowski 14 lipca 2025

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

CPK kupił już ponad 2000 hektarów gruntów w PDN

Infrastruktura i lotniska

CPK kupił już ponad 2000 hektarów gruntów w PDN

Centralny Port Komunikacyjny 18 lipca 2025

Wolański (CPK): Nie ignorujemy ryzyk

Infrastruktura i lotniska

Wolański (CPK): Nie ignorujemy ryzyk

Przegląd prasy 18 lipca 2025

LSAS gotowy na rozbudowę Chopina i CPK

Infrastruktura i lotniska

LSAS gotowy na rozbudowę Chopina i CPK

Łukasz Malinowski 14 lipca 2025

Zobacz również:

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt nie jest opóźniony

Redakcja 09 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Projekt terminal i dworca ciągle nieodebrany

Przegląd prasy 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij