Rada Ministrów planuje przyjąć w trzecim kwartale bieżącego roku projekt programu wieloletniego ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zawierać będzie ramy finansowe przedsięwzięcia z uwzględnieniem nakładów Skarbu Państwa. Tak podano w wykazie prac legislacyjnych rządu.
– Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Programu Wieloletniego CPK został włączony do Wykazu prac rządu i jest przewidywany do przyjęcia przed końcem tego kwartału. Jest to bardzo dobra wiadomość dla pilnych i potrzebnych inwestycji lotniskowych i kolejowych Centralnego Portu Komunikacyjnego – wyjaśnił nam Konrad Majszyk, Dyrektor Biura Komunikacji i PR CPK.
Pierwsze prace budowlane za trzy lata
– Program Wieloletni CPK ustanawia ramy finansowe i warunki realizacji inwestycji CPK w latach 2020-2023, czyli w ramach pierwszego, bardzo ważnego dla inwestycji etapu. Jako główny cel tego etapu uznajemy ukończenie prac planistycznych i przygotowawczych, które mają umożliwić rozpoczęcie przed końcem 2023 r. pierwszych robót budowlanych – precyzuje Majszyk.
– Pierwszy etap obejmuje działania przygotowawcze związane z przede wszystkim z planowaniem i projektowaniem, a także wykupem gruntów pod CPK i związane z lotniskiem linie kolejowe. Przyjęcie Programu Wieloletniego zapewni ramy finansowe dla prac przygotowawczych inwestycji w latach 2020-2023 – stwierdził przedstawiciel CPK.
– Jeśli chodzi o podstawowe daty to rozpoczęcie procesu dobrowolnego nabywania nieruchomości przewidziane jest na koniec 2020 r. (jest uzależnione m.in. od przyjęcia przez Sejm nowelizacji specustawy), zaś decyzja lokalizacyjna CPK powinna zostać wydana w 2023 roku. Przyjęcie Programu Wieloletniego będzie stanowić realizację zapisów kluczowych dokumentów strategicznych przyjętych przez rząd, w tym Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku – dodał Majszyk.
150 tys. nowych miejsc pracy
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.