Stowarzyszenie Tak dla CPK opracowało projekt ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do budowy nowego lotniska oraz linii kolejowej pomiędzy Warszawą. Jeden z zapisów projektu ustawy zakazuje inwestycji na Lotnisku Chopina, które nie zwrócą się do czasu otwarcia nowego portu lotniczego.
Ożywione dyskusje o przyszłości CPK trwają od ostatnich wyborów. Ostatnio na jednej z branżowych debat starli się
Mikołaj Wild i Maciej Lasek. Strona rządowa wraz z nowym zarządem CPK podkreśla, że
zakończyły się audyty wewnętrzne, przeprowadzane „siłami własnymi spółki” i trwają postępowania zewnętrzna, co ma pozwolić na określenie tempa i
sposobu realizacji projektu CPK. Władze zapewniają, że projekt będzie kontynuowany, ale w pierwszej kolejności trzeba zapewnić przepustowość na Mazowszu modernizując Lotnisko Chopina. Z takim podejściem nie zgadzają się zwolennicy szybkiej budowy CPK.
W ostatnim czasie do CPK przekonali się m.in.
Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, a także
Robert Biedroń, polityk Lewicy, którzy wcześniej kategorycznie optowali za zatrzymaniem budowy portu lotniczego na baranowskich łąkach. Od jakiegoś czasu za kontynuacją realizacji lotniczo-kolejowego projektu opowiadają się również prezesi największych polskich firm.
Polscy przedsiębiorcy traktują CPK jako „motor napędowy polskiej gospodarki”.
Zagorzałym orędownikiem budowy lotniska w Baranowie jest Maciej Wilk, były dyrektor operacyjny w Polskich Liniach Lotniczych LOT, który obecnie zajmuje tożsame stanowisko w kanadyjskich tanich liniach Flair i jest prezesem Stowarzyszenia Tak dla CPK.
Ostatni sondaż dot. CPK wykazał, że
większość Polaków jest za budową nowego lotniska. Stowarzyszenie, widząc, że opinia publiczna, zwłaszcza w Internecie, i coraz większa liczba polityków z obecnej koalicji rządzącej (wcześniej opozycji) zmienia zdanie w stosunku do budowy portu lotniczego, postanowiło opracować obywatelski projekt ustawy o „zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji CPK”.
Zapisy projektu ustawy przewidują m.in.
zobowiązanie Prezesa Rady Ministrów (premiera RP), pełnomocnika rządu ds. CPK, organów administracji rządowej i podległych jednostek oraz spółki CPK do realizacji lotniska CPK do końca 2030 r.;
zobowiązanie do realizacji inwestycji kolejowych na trasie Warszawa – Łódź razem z węzłem CPK do końca 2030 r. – to o tyle, interesujące, że dla innych inwestycji kolejowych już takiego ograniczenia nie ma.
zapewnienie finansowania spółce CPK koniecznego do realizacji inwestycji;
wprowadzenie wymogu profesjonalnego doświadczenia przy realizacji inwestycji wielkich rozmiarów dla kadry zarządzającej i nadzorującej CPK;
ustalenie z góry składu Rady Nadzorczej, która miałaby się składać z przedstawicieli (po jednym) Prezydenta RP, ministra ds. finansów, ministra ds. obrony narodowej, ministra ds. transportu oraz pełnomocnika rządu ds. CPK. Kadencja członków RN trwałaby trzy lata;
zakaz inwestycji na Lotnisku Chopina, które nie zwróciłyby się do czasu otwarcia portu w Baranowie;
przeniesienie całego ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do CPK do 31 czerwca 2031;
zakaz dofinansowywania przez władze publiczne linii lotniczych poprzez umowy marketingowe i inne tego typu mechanizmy.
Aby obywatelski projekt ustawy został złożony w Sejmie i przyjęty przez Marszałka Sejmu RP procedowany Stowarzyszenie zobowiązane jest zebrać co najmniej 100 tys. podpisów osób mających czynne prawo wyborcze w wyborach do Sejmu.