Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK. Obywatelski projekt ustawy za budową lotniska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK. Obywatelski projekt ustawy za budową lotniska
fot. CPK
Stowarzyszenie Tak dla CPK opracowało projekt ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do budowy nowego lotniska oraz linii kolejowej pomiędzy Warszawą. Jeden z zapisów projektu ustawy zakazuje inwestycji na Lotnisku Chopina, które nie zwrócą się do czasu otwarcia nowego portu lotniczego.

Ożywione dyskusje o przyszłości CPK trwają od ostatnich wyborów. Ostatnio na jednej z branżowych debat starli się Mikołaj Wild i Maciej Lasek. Strona rządowa wraz z nowym zarządem CPK podkreśla, że zakończyły się audyty wewnętrzne, przeprowadzane „siłami własnymi spółki” i trwają postępowania zewnętrzna, co ma pozwolić na określenie tempa i sposobu realizacji projektu CPK. Władze zapewniają, że projekt będzie kontynuowany, ale w pierwszej kolejności trzeba zapewnić przepustowość na Mazowszu modernizując Lotnisko Chopina. Z takim podejściem nie zgadzają się zwolennicy szybkiej budowy CPK.

W ostatnim czasie do CPK przekonali się m.in. Szymon Hołownia, marszałek Sejmu RP, a także Robert Biedroń, polityk Lewicy, którzy wcześniej kategorycznie optowali za zatrzymaniem budowy portu lotniczego na baranowskich łąkach. Od jakiegoś czasu za kontynuacją realizacji lotniczo-kolejowego projektu opowiadają się również prezesi największych polskich firm. Polscy przedsiębiorcy traktują CPK jako „motor napędowy polskiej gospodarki”.

Zagorzałym orędownikiem budowy lotniska w Baranowie jest Maciej Wilk, były dyrektor operacyjny w Polskich Liniach Lotniczych LOT, który obecnie zajmuje tożsame stanowisko w kanadyjskich tanich liniach Flair i jest prezesem Stowarzyszenia Tak dla CPK.

Ostatni sondaż dot. CPK wykazał, że większość Polaków jest za budową nowego lotniska. Stowarzyszenie, widząc, że opinia publiczna, zwłaszcza w Internecie, i coraz większa liczba polityków z obecnej koalicji rządzącej (wcześniej opozycji) zmienia zdanie w stosunku do budowy portu lotniczego, postanowiło opracować obywatelski projekt ustawy o „zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji CPK”.

Zapisy projektu ustawy przewidują m.in.
  • zobowiązanie Prezesa Rady Ministrów (premiera RP), pełnomocnika rządu ds. CPK, organów administracji rządowej i podległych jednostek oraz spółki CPK do realizacji lotniska CPK do końca 2030 r.;
  • zobowiązanie do realizacji inwestycji kolejowych na trasie Warszawa – Łódź razem z węzłem CPK do końca 2030 r. – to o tyle, interesujące, że dla innych inwestycji kolejowych już takiego ograniczenia nie ma.
  • zapewnienie finansowania spółce CPK koniecznego do realizacji inwestycji;
  • wprowadzenie wymogu profesjonalnego doświadczenia przy realizacji inwestycji wielkich rozmiarów dla kadry zarządzającej i nadzorującej CPK;
  • ustalenie z góry składu Rady Nadzorczej, która miałaby się składać z przedstawicieli (po jednym) Prezydenta RP, ministra ds. finansów, ministra ds. obrony narodowej, ministra ds. transportu oraz pełnomocnika rządu ds. CPK. Kadencja członków RN trwałaby trzy lata;
  • zakaz inwestycji na Lotnisku Chopina, które nie zwróciłyby się do czasu otwarcia portu w Baranowie;
  • przeniesienie całego ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do CPK do 31 czerwca 2031;
  • zakaz dofinansowywania przez władze publiczne linii lotniczych poprzez umowy marketingowe i inne tego typu mechanizmy.

    Aby obywatelski projekt ustawy został złożony w Sejmie i przyjęty przez Marszałka Sejmu RP procedowany Stowarzyszenie zobowiązane jest zebrać co najmniej 100 tys. podpisów osób mających czynne prawo wyborcze w wyborach do Sejmu.
  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    Pozostałe z wątku:

    Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

    Infrastruktura i lotniska

    Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

    Rafał Dybiński 11 maja 2024

    Kuś: Histeria nie służy CPK

    Infrastruktura i lotniska

    Kuś: Histeria nie służy CPK

    Roman Czubiński 12 maja 2024

    Odwiedzamy lotnisko biura Foster + Partners, które zaprojektowało CPK

    Infrastruktura i lotniska

    Zobacz również:

    Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

    Infrastruktura i lotniska

    Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

    Łukasz Malinowski 10 maja 2024

    Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

    Infrastruktura i lotniska

    Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

    Infrastruktura i lotniska

    Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

    Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

    Pozostałe z wątku:

    Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

    Infrastruktura i lotniska

    Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

    Rafał Dybiński 11 maja 2024

    Kuś: Histeria nie służy CPK

    Infrastruktura i lotniska

    Kuś: Histeria nie służy CPK

    Roman Czubiński 12 maja 2024

    Odwiedzamy lotnisko biura Foster + Partners, które zaprojektowało CPK

    Infrastruktura i lotniska

    Zobacz również:

    Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

    Infrastruktura i lotniska

    Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

    Łukasz Malinowski 10 maja 2024

    Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

    Infrastruktura i lotniska

    Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

    Infrastruktura i lotniska

    Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

    Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

    Kongresy
    Konferencje
    SZKOLENIE ON-LINE
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5