– Wpływ epidemii koronawirusa na gospodarkę i bezprecedensowe załamanie się rynku będą miały poważne konsekwencje, jednak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to inwestycja długoterminowa, której uruchomienie zaplanowane jest na drugą połowę dekady. Będzie ona pozytywnym impulsem dla gospodarki i rynku pracy – mówi w rozmowie z PAP prezes CPK Mikołaj Wild.
– Potężne załamanie rynku, któremu musi obecnie stawić czoła branża lotnicza z powodu epidemii koronawirusa, ma jednak charakter tymczasowy. CPK ma powstać w drugiej połowie obecnej dekady, a już teraz ta inwestycja może korzystnie wpłynąć na gospodarkę. Dlatego przygotowania do budowy trwają, zarówno w części lotniskowej, jak też kolejowej – podkreśla
w rozmowie z PAP Mikołaj Wild, prezes CPK. Dodaje przy tym, że inwestycje drogowe i kolejowe, które będą realizowane w ramach tego projektu będą pozytywnym impulsem dla gospodarki wychodzącej z kryzysu.
Prezes spółki odpowiedzialnej za budowę nowe lotniska i towarzyszącej mu infrastruktury dojazdowej podkreśla, że firma działa „na 100%” a pandemia koronawirusa nie spowolniła przygotować do realizacji inwestycji, które odbywają się zgodnie z harmonogramem. Odwołane zostały jedynie spotkania z samorządami w terenie, ale jak zapewnia Wild, firma jest w stałym kontakcie z władzami lokalnymi, firmami i innymi partnerami inwestycji.
W rozmowie z PAP Wild zwrócił także uwagę na duże znaczenie trwającego postępowania na koncepcję zasilania nowych tras kolejowych. Zgłosiło się pięciu chętnych, z których do kolejnego etapu przeszło trzech. – Wykonawcy otrzymali od nas zapytanie ofertowe wraz z opisem przedmiotu zamówienia i istotnymi postanowieniami umowy. Czekamy na oferty. Umowę zawrzemy z tym, kto złoży najkorzystniejszą – mówi Wild.
Ciągle analizowane są także uwagi i wnioski złożone w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Raport z tych konsultacji powinien być gotowy do końca czerwca tego roku – wynika z informacji przekazanych przez Wilda. Dopiero po zakończeniu tego etapu zostaną przygotowanie studia wykonalności dla poszczególnych linii kolejowych prowadzących do CPK.
Trwa także postępowanie na doradcę strategicznego, w którym udział biorą zarządcy portów lotniczych Changi w Singapurze, Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Jego zakończenie jest planowane na III kwartał tego roku, a umowa zostanie podpisana na okres trzech lat.
W toku są także prace nad wyborem konsultanta technicznego do spraw master planu Portu Lotniczego Solidarność. Ten ostatni dokument ma określić m.in. strategię rozwoju planowanego lotniska oraz poszczególne etapy jego budowy.