Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK: Kapitał prywatny powinien mieć udział w finansowaniu lotniska


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-10-12 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Kapitał prywatny powinien mieć udział w finansowaniu lotniska
mat. pras.
Argumentów przemawiających za udziałem kapitału prywatnego w finansowaniu CPK jest dużo – wynika z debaty podczas II Kongresu Rynku Lotniczego. Na razie jest zbyt wcześnie na ostateczne decyzje w sprawie wyboru ewentualnych partnerów kapitałowych. W finansowaniu oprócz banków polskich konieczny może okazać się udział zagranicznych.
Model finansowania CPK pozostaje jedną z wielu kwestii do ustalenia. Podstawowa alternatywa to wykorzystanie wyłącznie funduszy publicznych lub jakaś forma współdziałania z kapitałem prywatnym. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady.

– Brak udziału kapitału prywatnego byłby łatwiejszy od strony organizacyjnej. Z drugiej strony jednak doświadczony operator branżowy mógłby zoptymalizować zarządzanie ryzykiem. W projektach, przy których pracuję na co dzień, widać, że udział podmiotów prywatnych przynosi korzyści organizacyjne: pod warunkiem wyboru modelu, który naprawdę je zaangażuje – stwierdziła Marta Fredrych z kancelarii Baker, McKenzie, Krzyżowski i Wspólnicy. Temat ten doczekał się szerszego omówienia w raporcie Baker McKenzie i Polityki Insight, przedstawionym przez prelegentkę w osobnym wystąpieniu na KRL.

W rozważaniach nad sposobem finansowania CPK należy wziąć pod uwagę także wydolność polskiego systemu bankowego oraz potencjał sektora budowlanego. Oba tematy omówił dyrektor Biura Klienta Strategicznego (Przemysł Ciężki i Wydobywczy) PKO BP Artur Kucia. W jego ocenie rola, jaką w finansowaniu CPK mogą odegrać polskie banki, może być rolą znaczącą, ale nie wyłączną. Zdaniem bankowca wydolność polskiego systemu bankowego jest zbyt mała, by mógł on podołać temu zadaniu bez współudziału banków zagranicznych.

– CPK nie będzie działał w próżni gospodarczej. Inne klikumiliardowe inwestycje, takie jak rozbudowa elektrowni w Ostrołęce, instalacja PDH w Policach czy spodziewany początek budowy elektrowni jądrowej, będą angażować siły i środki. Inwestycja spowoduje, że na rynku pojawi się wzmożone zapotrzebowanie na beton, stal i siłę roboczą – przestrzegał Kucia.

Przedstawiciel PKO BO zwrócił uwagę na znaczenie krótkiego założonego czasu realizacji i zapowiedzi podniesienia płacy minimalnej, których realizacja będzie oznaczała zwiększenie kosztu pracy. Możliwości pozyskania kapitału będą się jednak zwiększały w miarę podejmowania kolejnych decyzji i powstawania opracowań, które zwiększą wiedzę potencjalnych inwestorów na temat warunków i okoliczności realizacji przedsięwzięcia.

– Szanse na to, że znajdzie się bank, który odpowie pozytywnie lub choćby udzieli gwarancji wykonawcom, będzie tym większe, im więcej wraz z upływem czasu będzie wiadomo na temat inwestycji – uzupełnił.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Spółka CPK zyskała finansowanie CEF dla projektu budowy linii Katowice - Ostrawa

Infrastruktura i lotniska

Spółka CPK zyskała finansowanie CEF dla projektu budowy linii Katowice - Ostrawa

Jakub Dybalski 09 października 2019

Wielka Brytania oferuje 100 mln funtów na budowę CPK

Infrastruktura i lotniska

Wielka Brytania oferuje 100 mln funtów na budowę CPK

Jakub Dybalski 09 października 2019

Malepszak: PKP SA i PLK to kluczowi partnerzy dla Portu Solidarność [Wideo]

Biznes i przemysł

Malepszak: PKP SA i PLK to kluczowi partnerzy dla Portu Solidarność [Wideo]

Emilia Derewienko 10 października 2019

 

Ryanair uruchamia pierwsze loty z Armenii do Europy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair uruchamia pierwsze loty z Armenii do Europy

17 października 2019

Gdańsk: Umowa na nowy pirs terminalu pasażerskiego podpisana

Infrastruktura i lotniska

Gdańsk: Umowa na nowy pirs terminalu pasażerskiego podpisana

16 października 2019

PPL chce skupić resztę akcji Baltony

Prawo i polityka

PPL chce skupić resztę akcji Baltony

16 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5