Partner serwisu
Biznes i przemysł

Clark: To koniec A380 i B747. Ten kryzys to czarny łabędź dla branży

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/The National

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Clark: To koniec A380 i B747. Ten kryzys to czarny łabędź dla branży
fot. G patkar commons.wikimedia.org
Prezes Emirates Tim Clark twierdzi, że pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 jest katastrofalna dla biznesu lotniczego, a niektórzy przewoźnicy są nadal zagrożeni, pomimo rządowego wsparcia. Bez tej pomocy ich los byłby przesądzony, tak jak wydaje się jest dla niektórych modeli samolotów.

– Mogłoby się to stać, gdyby w ostatnich miesiącach nie doszło do wielu interwencji państwowych. Firmy dążyłyby do konsolidacji i połączenia z innymi, aby uwolnić się od kłopotów finansowych, z którymi się borykają – wyznał Clark w wywiadzie dla "The National".

Spadek ruchu pasażerskiego będzie odczuwalny jeszcze długo po ustąpieniu pandemii. Liczba uziemionych maszyn także nie będzie się zmniejszać. Przewoźnicy podejmują bezprecedensowe środki, aby chronić swoje istnienie dzięki radykalnemu zmniejszeniu oferowania i zachowaniu gotówki w miarę zanikania dochodów. W zeszłym miesiącu dziesięć amerykańskich linii lotniczych osiągnęło porozumienie z rządem amerykańskim w sprawie przyjęcia wsparcia finansowego na poziomie 58 mld dolarów.

Zbankrutować mogło 85 procent przewoźników

Holding Air France-KLM ma otrzymać 7 mld euro w formie pożyczek i gwarancji kredytowych od rządu francuskiego, a rząd holenderski zobowiązał się do kolejnych 2, a nawet 4 mld euro pożyczek i gwarancji dla samej KLM. – Gdyby działały naturalne prawa przetrwania podaży i popytu najsilniejszych, to widzielibyśmy ubój wielu linii lotniczych. Myślę, że około 85 procent zbankrutowałoby, gdyby nie było interwencji państwa – podkreślił Clark.

Sternik firmy z Dubaju uznaje pandemię koronawirusa SARS-CoV-2 za wydarzenie z gatunku ekonomicznego "czarnego łabędzia" dla całej branży lotniczej. – To najlepiej odpowiada sytuacji. Jeśli wrócimy do zakłóceń i zdarzeń aż do drugiej wojny, z którymi zmagał się świat, to biorąc pod uwagę wszystkie z nich, nie ma równoważnego temu, co się teraz wydarzyło – stwierdził prezes Emirates. – Kryzys jest niezwykle poważny i ma druzgocący wpływ na biznes. W tej chwili nie widzę żadnego wyjścia – oświadczył szczerze Clark. Wolumen pasażerów spadł do najniższego poziomu od czternastu lat. - Marzec był katastrofalnym miesiącem dla lotnictwa – oznajmił także wcześniej Alexandre de Juniac, prezes Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), dodając wówczas również, że kwiecień będzie jeszcze trudniejszy, a proces odnowy branży będzie bardzo powolny.

Popyt nie powróci jak tsunami 

Clark jest przekonany, że popyt na podróże lotnicze w nadchodzących latach będzie ograniczony ze względu na skutki kryzysu. – Musimy zaakceptować fakt, że w ciągu najbliższego roku lub dwóch, może nieco dłużej, popyt na podróże lotnicze będzie pod wieloma względami zmniejszony. Moim zdaniem nawet 20 lub 30 procent mniejszy niż to, co mieliśmy przed wybuchem pandemii koronawirusa – stwierdził sternik Emirates, który nie jest pewny szybkiego odbicia jeszcze w lipcu i sierpniu, jak przewiduje z kolei Michael O'Leary, właściciel Ryanaira.

– Nikt nie zgadnie, co się stanie i co ludzie zrobią tego lata. Szczerze mówiąc, jeśli dostaną cokolwiek dobrego, to będzie świetnie. Nie sądzę jednak, że popyt powróci jak tsunami – zaznaczył Clark, który wróży całej branży gwałtowne zmiany. – Zatem to, co z tego wyniknie, będzie bardzo interesujące. Krajowi przewoźnicy zastanowią się nad tym, co się może wydarzyć i jak dopasować zasoby do resztek sieci. Popyt na liczbę samolotów sprzed wybuchu pandemii na pewno spadnie, a linie lotnicze uziemią stare maszyny, skupiając się na nowszych modelach, które pojawią się na rynku – kontynuował prezes Emirates.

Bezpieczna przyszłość A350 i B787

– Zdajemy sobie sprawę, że to koniec A380 i B747. Natomiast A350 i B787 zawsze znajdą dla siebie miejsce. Być może ich zamówienia zostaną odroczone, ale ostatecznie wrócą i prawdopodobnie będą lepiej dostosowane do globalnego popytu w latach po pandemii. Spowolnienie zapotrzebowania na takie samoloty utrzyma się od trzech do pięciu lat. Myślę, że Boeing i Airbus to zauważają i już teraz spowalniają produkcję. Nie można latać z Dubaju do San Francisco modelem 737 non-stop, ale można 787, tak jak A350 i to bardzo wygodnie – wyjaśnił Clark, który nie jest zwolennikiem rekonfiguracji maszyn pasażerskich na towarowe.

– Nie będę zaskoczony, jeśli ten wirus zniknie pod koniec lata. Jeśli tak się nie stanie, wówczas szczepionka będzie jedynym sposobem, w jaki będziemy w stanie poradzić sobie z sytuacją w przypadku podróży międzynarodowych. Moje przeczucie podpowiada mi, że latem przyszłego roku możemy być na dobrej drodze do masowej globalnej inokulacji i dlatego wszystko się zmieni. Jeśli tak się stanie, cała historia z utrzymaniem dystansu w pociągach, autobusach, samolotach, restauracjach i hotelach zniknie. Do tego jednak momentu będziemy zmagać się z agonią transportu publicznego – przewiduje Clark, który pod koniec czerwca 2020 roku miał przejść na emeryturę.

- W tej chwili skupiamy się na znalezieniu wyjścia z tej dość trudnej sytuacji. Zasadniczo powiedziałem, że pozostanę do czasu uzyskania jakiegoś postępu, nad czym pracuje cała grupa zarządzają, a potem zobaczymy, jak to będzie dalej. Prawdopodobnie nadal jestem dość przydatny, ponieważ mam doświadczenie i instynkt. Nie chodzi tylko o mnie, ale również o rząd, który jest właścicielem Emirates. Kiedy nadejdzie właściwy czas będę realizował swoje plany. Mamy dobry zespół ludzi. Pracujemy ze sobą od dawna. Nikt jednak wcześniej nie zmierzył się z taką sytuacją w branży lotniczej - podsumował Clark.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Emirates: Usługa rezerwacji posiłków przed lotem na 92 trasach

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Usługa rezerwacji posiłków przed lotem na 92 trasach

inf. prasowa Emirates 23 października 2023

Emirates rozszerza współpracę z Neste w zakresie dostaw SAF

Biznes i przemysł

Emirates rozszerza współpracę z Neste w zakresie dostaw SAF

inf. prasowa Emirates 21 października 2023

Emirates poprawiają komfort podróży dzieci ze spektrum autyzmu

Pasażer i linie lotnicze

Emirates poprawiają komfort podróży dzieci ze spektrum autyzmu

inf. prasowa Emirates 22 października 2023

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Emirates: Usługa rezerwacji posiłków przed lotem na 92 trasach

Pasażer i linie lotnicze

Emirates: Usługa rezerwacji posiłków przed lotem na 92 trasach

inf. prasowa Emirates 23 października 2023

Emirates rozszerza współpracę z Neste w zakresie dostaw SAF

Biznes i przemysł

Emirates rozszerza współpracę z Neste w zakresie dostaw SAF

inf. prasowa Emirates 21 października 2023

Emirates poprawiają komfort podróży dzieci ze spektrum autyzmu

Pasażer i linie lotnicze

Emirates poprawiają komfort podróży dzieci ze spektrum autyzmu

inf. prasowa Emirates 22 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5