– Jesteśmy zobowiązani kontynuować naszą działalność nawet w tych trudnych czasach, bowiem ruch lotniczy nadal funkcjonuje, mimo wszystkich spadków, jakie obserwujemy w całej Europie – podkreślił w debacie, rozpoczynającej cykl rozmów w ramach Kongresu Rynku Lotniczego Valentin Cimpuieru, dyrektor generalny Romanian Air Traffic Services Administration (ROMATSA).
– Najważniejsza jest ochrona zdrowia naszych pracowników. To nasz priorytet. Musimy przede wszystkim zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 wśród personelu operacyjnego – stwierdził Cimpuieru.
Gość Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przedstawił niezbędne środki, jakie wdrożył w czasie trwania pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, aby pracownicy lotnisk i służb nawigacyjnych mogli bezpiecznie wykonywać swoje obowiązki. – Personel administracji oraz ten operacyjny są odizolowani. Obowiązkowe jest korzystanie z maseczki osłaniającej nos i usta. Zalecana jest również systematyczna kontrola temperatury zatrudnionych – zaznaczył Cimpuieru.
– Maseczki osłonne na twarz, jednorazowe rękawiczki oraz środki dezynfekujące są zapewnione i regularnie dostarczane pracownikom. Główne budynki raz w tygodniu muszą być poddane dezynfekcji. Jeśli jest taka możliwość, to personel administracyjny powinien pracować tylko zdalnie – stwierdził przedstawiciel ROMATSA.
Gość ZDG TOR zaznaczył również, że mimo wszystkich wyzwań, jakie stawia kryzys wywołany wirusem COVID-19, nie mogą zostać wstrzymane przygotowania do istotnych działań w przyszłości, takich jak zdalne testy aktualizacji systemów zarządzania ruchem lotniczym oraz szkolenie stażystów, jak i fabryczny odbiór systemów radiowej pomocy nawigacyjnej poprzez wirtualne konferencje.
Cimpuieru odniósł się również do efektywności kosztowej w trybie przetrwania i tego jak utrzymać działalność firmy pozbawionej środków przez pięć miesięcy. – Monitorujemy ściśle sytuację finansową, mając na uwadze różne scenariusze w przypadku pogorszenia się tej sytuacji finansowej. ROMATSA zmieniła priorytety. Inwestycje, na które nie podpisano umowy lub w których zostało to opóźnione z powodu restrykcji rządowych, zostały zawieszone. Podróże służbowe również zawieszono na czas nieokreślony. Wstrzymane zostały procesy rekrutacyjne. Inne wydatki, które nie były niezbędne w krytycznym momencie, zostały anulowane. Wypłaty niektórych świadczeń pracowniczych zostały ograniczone lub przełożone. Odroczono również wpłaty podatków do budżetu państwa – ujawnił w prezentacji przedstawiciel ROMATSA.
A jak wyglądało zarządzanie zasobami ludzkimi? – Obowiązkowe godziny pracy nie zostały zmniejszone. Tak samo postąpiono z miesięcznymi wynagrodzeniami. Pracownicy bliscy przejścia na emeryturę, którym do tego czasu zostały mniej niż dwa lata, przeszli na wcześniejszą emeryturę. Zdecydowaliśmy również zrezygnować z opcji zwolnień, niezależnie od stanowisk, ponieważ naszym celem jest utrzymanie tego samego poziomu usług, kiedy powróci ruch lotniczy – dodał Valentin Cimpuieru.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.