Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Chiny wzbogaciły się o kolejne megalotnisko, Tianfu International Airport w Chengdu


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2021-06-28 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chiny wzbogaciły się o kolejne megalotnisko, Tianfu International Airport w Chengdu
fot. Chengdu China
Miasto Chengdu, stolica chińskiego regionu Syczuan, wzbogaciło się o nowy port lotniczy, którego docelowa przepustowość wyniesie 120 mln pasażerów rocznie.
Chengdu stało się trzecim miastem w Chinach po Pekinie i Szanghaju, które zyskało drugi port lotniczy, wylicza South China Morning Post (SCMP). Port lotniczy Tianfu International Airport zainaugurował działalność w niedzielę, 27 czerwca 2021, po tym gdy pierwszy samolot z nowego lotniska wystartował w rejs do stolicy kraju, Pekinu.

Do 120 mln pasażerów rocznie

Nowy mega hub lotniczy regionu Chin znanego jako ojczyzna popularnych na całym świecie pand, położony jest 51 km na południowy wschód od centrum Chengdu. Budowa lotniska rozpoczęła się niemal dokładnie pięć lat temu, w maju 2016 r. Obecnie port lotniczy dysponuje trzema drogami startowymi oraz przepustowością 60 mln pasażerów rocznie, która może łatwo zostać zwiększona do 80-100 mln pasażerów rocznie. Z czasem port lotniczy wzbogaci się o kolejne trzy drogi startowe. Do 2035 r. sześć operacyjnych dróg startowych umożliwi osiągnięcie rocznej przepustowości na poziomie 120 mln pasażerów rocznie, informuje chińska państwowa agencja informacyjna Xinhua.

Projekt portu lotniczego opracowało konsorcjum firm China Southwest Architectural Design and Research Institute, China Airport Construction Group Corporation oraz francuskiego biura architektonicznego ADP Ingenierie, które nakreśliło projekt dwóch terminali pasażerskich układających się w kształt mitycznego “słonecznego ptaka”, znajdującego się w logo miasta Chengdu. Wejście do terminali znajduje się w okrągłym budynku, pełniącym rolę rdzenia lotniska, z którego rozchodzi się sześć korytarzy do budynków terminali.

Za transport pomiędzy terminalami odpowiada poruszająca się na gumowych kołach automatyczna kolejka Innovia APM, dostarczona przez firmę joint venture Puzhen Bombardier Transportation Systems Limited, która to firma wygrała również przetarg na operatora oraz konserwatora systemu. Z kolei parking lotniska z holem odpraw połączy system 22 kapsuł transportowych personal rapid transport (PRT) poruszających się na 9,7 km ścieżek z czterema przystankami.

Obecnie z miasta na nowe lotnisko można dojechać nowo wybudowaną drogą ekspresową Chengdu Tianfu International Airport Expressway oraz linią nr 18 Chengdu Metro ze stacji kolejowej Chengdu South. W przyszłości planowane jest przedłużenie linii nr 19 metra, tak by zaoferować 30-min połączenie ze starszym lotniskiem Chengdu Shuangliu International Airport. Tianfu zyska również połączenie koleją dużych prędkości (KDP) w ramach linii Chengdu–Zigong high-speed railway, łączącej stacje Chengdu East oraz Zigong.

Ponad 200 komercyjnych lotnisk do 2035 r.

Pod koniec 2018 r. władze Chin zapowiedziały, iż do 2035 r.  zbudują ponad 200 komercyjnych portów lotniczych oraz 500 lotnisk GA. Plany zakładają zwiększenie inwestycji na zachodzie kraju oraz współpracę z koleją dużej prędkości – wytyczne CAAC przewidują bliską współpracę z KDP, opartą na plusach i minusach każdego ze środków transportu, tak by promować system transportu “samolot plus kolej dużej prędkości”, który zagwarantowałby łatwiejsze i szybsze transfery oraz umożliwiłby bardziej efektywne podróżowanie. Z kolei budowa lotnisk GA oraz stworzenie trzypoziomowego systemu obsługi lotów na niższych wysokościach jest ważnym krajem w stworzeniu samowystarczalnego rynku pracy pilotów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Polsko-francuskie rozmowy o CPK

Prawo i polityka

Polsko-francuskie rozmowy o CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Wykonawca masterplanu CPK będzie znany jesienią

Infrastruktura i lotniska

Wykonawca masterplanu CPK będzie znany jesienią

Rafał Dybiński 08 czerwca 2021

Białystok: „Tylko lotnisko na Saharze nie wywołałoby protestów"

Infrastruktura i lotniska

Białystok: „Tylko lotnisko na Saharze nie wywołałoby protestów"

Rafał Dybiński 19 marca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5