Partner serwisu
Biznes i przemysł

Certyfikat dla nowego silnika PW127XT-L dla ATR-a 42-600S

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Certyfikat dla nowego silnika PW127XT-L dla ATR-a 42-600S
fot. ATR Media
Podczas zakończonego już walnego zgromadzenia stowarzyszenia European Regions Airline Association (ERA) w Innsbrucku, Pratt & Whitney Canada oraz  ATR ogłosili certyfikację silnika PW127XT-L przez Transport Canada. Nowy silnik oferuje zwiększoną wydajność, aby spełnić wymagania przyszłej wersji ATR-a 42-600S czyli samolotu krótkiego startu i lądowania (STOL).

Certyfikacja ta jest kluczowym kamieniem milowym w rozwoju programu i ważnym krokiem w kierunku zwiększenia łączności regionalnej i dostępności lotnisk na całym świecie. Silnik PW127XT-L, to jeden z wariantów nowej rodziny silników PW127XT ogłoszonych przez ATR-a w 2021 r. i certyfikowanych rok później.

- PW127XT-L oznacza 200. certyfikację typu silnika uzyskaną przez Pratt & Whitney Canada i zapewnia o 20 proc. niższe koszty konserwacji, o 40 proc. dłuższy czas pracy na skrzydle oraz o 3 proc. lepszą oszczędność paliwa i zmniejszoną emisję CO2, które charakteryzują serię nowych silników PW127XT - powiedział Edward Hoskin, wiceprezes Pratt & Whitney Canada ds. inżynierii.

ATR 42-600S będzie potrzebował do startu zaledwie 800 metrów w standardowych warunkach lotu. Jak podkreśla producent nowy samolot będzie w stanie dotrzeć do ponad 1 tys. lotnisk na całym świecie z krótkimi pasami startowymi, zapewniając lokalnym społecznościom większy, szybszy, wygodniejszy i niskoemisyjny dostęp do globalnej gospodarki, opieki zdrowotnej, edukacji i kultury, jednocześnie tworząc nowe możliwości biznesowe dla linii lotniczych.

- Certyfikacja ta jest znaczącym kamieniem milowym dla programu ATR 42-600S, ponieważ modyfikacje silników są częścią głównych zmian technicznych, które wprowadzamy do samolotu, oprócz steru kierunku i awioniki, co ma ogromny wpływ na wydajność startu. To wielkie osiągnięcie jest nagrodą po wielu miesiącach ciężkiej pracy i stałej współpracy między zespołami ATR i Pratt & Whitney Canada - powiedział Daniel Cuchet, SVP Engineering w ATR.

Zatwierdzenie modyfikacji silnika przez EASA planowane jest przed końcem tego roku. Integracja zmodyfikowanego silnika z pozostałymi systemami samolotu stanie się głównym celem ATR, a jego wprowadzenie do służby planowane jest na 2025 r.

ATR 42-600 STOL

Nowa wersja ATR 42-600S, ogłoszona podczas Paris Air Show 2019, oferuje możliwość startu i lądowania na drogach startowych o długości nieprzekraczającej 800 m, dlatego w oznaczeniu pojawiła się litera "S", która w skrócie oznacza, że jest to wersja STOL (Short Take Off and Landing) czyli ATR krótkiego startu i lądowania. Nowy samolot w wersji 42-600S będzie potrzebował tylko 800 m do startu, a nie jak do tej pory 1050 m. przyjmując, że będzie to sucha utwardzona droga, na poziomie morza, w temperaturze otoczenia 15/20°C, zabierając na pokład 40 pasażerów na lot o długości do 400 km. ATR-a STOL będzie napędzać przez silniki Pratt & Whitney Canada PW127XT-L o mocy 2050 kW.

Najnowszy pomysł ATR-a, to strzał w dziesiątkę jeżeli chodzi o bardzo małe porty lotnicze. Maszyna umożliwi otwarcie wielu nowych połączeń, a także pozwoli wykonać wiele czarterów na lotniska, na których nie mógł wylądować tego typu samolot. Producent przewiduje otrzymanie certyfikatu typu w drugiej połowie 2024 r., a pierwszą dostawę tuż po otrzymaniu tych ważnych dokumentów.

ATR liczy na dużą sprzedaż

ATR ma jasną perspektywę komercyjną dotyczącą 42-600S. W najbliższych latach trzeba będzie wymienić około 1200 turbośmigłowców o pojemności od 30 do 50 foteli. Dzięki swojej ekonomicznej wydajności i elastyczności operacyjnej ATR 42-600S jest idealnie dopasowany do tego wymagania. Jak podkreśla producent poza osiągami na krótkich drogach startowych samolot oferuje 50 miejsc przy tych samych kosztach operacyjnych, co samoloty 30-miejscowe. ATR sprzedał już ponad 20 samolotów ATR 42-600S i widzi duży potencjał dla tej wersji w kilku regionach świata, w tym w Europie, z Portugalią, Grecją, Islandią, Włochami i Norwegią jako kluczowymi obszarami zainteresowania.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ATR zaprezentował na targach AIX kabiny premium "HighLine" (zdjęcia)

Biznes i przemysł

ATR zaprezentował na targach AIX kabiny premium "HighLine" (zdjęcia)

Piotr Bożyk 10 czerwca 2023

EASA certyfikowała ATR-y 42 i 72 z silnikami PW127XT-M

Biznes i przemysł

Japoński Feel Air Holdings zamówi do 36 samolotów ATR

Biznes i przemysł

AIX: ATR z klasą premium? Prezentacja X-Space Table

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

ATR zaprezentował na targach AIX kabiny premium "HighLine" (zdjęcia)

Biznes i przemysł

ATR zaprezentował na targach AIX kabiny premium "HighLine" (zdjęcia)

Piotr Bożyk 10 czerwca 2023

EASA certyfikowała ATR-y 42 i 72 z silnikami PW127XT-M

Biznes i przemysł

Japoński Feel Air Holdings zamówi do 36 samolotów ATR

Biznes i przemysł

AIX: ATR z klasą premium? Prezentacja X-Space Table

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5