Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Cargo w CPK będzie rosło, ale wolniej niż zakładała wcześniej IATA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Cargo w CPK będzie rosło, ale wolniej niż zakładała wcześniej IATA
fot. PLL LOT
Według nowej prognozy IATA dynamika wzrostu cargo na lotnisku CPK będzie duża, chociaż bardziej rozłożona w czasie niż w poprzednich przewidywaniach międzynarodowego zrzeszenia przewoźników powietrznych. Podczas konsultacji większą uwagę zwrócono także na czasochłonność przestawienia łańcuchów dostaw, a także na zmienioną datę uruchomienia CPK.

– Dokonaliśmy ponownej analizy założeń dotyczących cargo. Urealniając pierwotne wartości IATA pozyskała te dane przewoźników, agentów cargo, kurierów, od wszystkich podmiotów, które w rynek cargo są zaangażowane – podkreślił Dariusz Kuś, członek zarządu CPK.

IATA szacuje, że przewozy cargo i poczty lotniczej urosną z ok. 128 tys. ton w 2024 roku do ok. 200 tys. ton w 2030 roku. Wcześniejsza prognoza w scenariuszu bazowym wskazywała na koniec dekady aż trzykrotnie większe wolumeny.

Po kolejnych pięciu latach przewozy cargo i poczty lotniczej urosną do 460 tys. ton. Wcześniejsza prognoza zakładała w połowie kolejnej dekady wolumeny na poziomie 1,05 mln, czyli nieznacznie ponad dwukrotnie większe.



2040 rok pozwoli według przewidywań IATA na obsługę już 790 tys. ton ładunków. Dla porównania wcześniejsza prognoza zrzeszenia wskazywała wolumeny na pułapie 1,23 mln ton, czyli już nie tak znacząco wyższe.

Po kolejnych pięciu latach ta różnica zmniejszyła się do 226 tys. ton, natomiast w 2050 roku do 224 tys. ton. Niemniej w ostatniej dekadzie prognoz znów się powiększy. Przewozy cargo i poczty lotniczej w 2060 roku oszacowano na 1,47 mln ton. Wcześniejsze przewidywania zakładały nawet 1,76 mln ton, czyli więcej o 290 tys. ton w odniesieniu do najnowszych prognoz.

Rozwój cargo lotniczego i poczty lotniczej na lotnisku CPK będzie opierać się o przewozy pod pokładem samolotów pasażerskich (tzw. belly cargo) – które będą stanowić około 55 proc. – oraz przewozy frachtowcami (tzw. all cargo) i przewozy firm kurierskich (tzw. integratorów) – stanowiących łącznie około 45 proc. 

Ponadto działalność cargo CPK będzie uzupełniana przez RFS (Road Feeder Service), czyli usługę transportu drogowego ściśle powiązaną z przewozami lotniczymi. Wartości tego ruchu traktowane są jednak jako dodatkowe – ponad wyniki prognozy cargo i poczty lotniczej. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Piotr Bożyk 25 września 2025

Air France-KLM i SAS z transatlantycką umową code-share

Pasażer i linie lotnicze

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Infrastruktura i lotniska

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Rafał Dybiński 22 września 2025

Muzeum Lniarstwa przeniesie ogrody z terenu inwestycji CPK

Infrastruktura i lotniska

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Biznes i przemysł

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 17 września 2025

Pozostałe z wątku:

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Piotr Bożyk 25 września 2025

Air France-KLM i SAS z transatlantycką umową code-share

Pasażer i linie lotnicze

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Infrastruktura i lotniska

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Rafał Dybiński 22 września 2025

Muzeum Lniarstwa przeniesie ogrody z terenu inwestycji CPK

Infrastruktura i lotniska

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Biznes i przemysł

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 17 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij